کد خبر: ۸۸۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶- 19 November 2022
آیت‌الله خاتمی:

براندازی، تجزیه ایران، ناامنی و ناامیدی هدف اغتشاشگران است

امام جمعه موقت تهران براندازی و آسیب زدن به نظام اسلامی، تجزیه ایران، ایجاد ناامنی،ناامیدی و وانمود کردن نشنیدن صدای مردم را از اهداف اصلی اغتشاشگران برشمرد و گفت: به جنایتکاران این اغتشاشات می گوییم که با این ترورها به گور خود نزدیک شدید.

براندازی، تجزیه ایران، ناامنی و ناامیدی هدف اغتشاشگران است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از ایرنا، آیت‌الله «سید احمد خاتمی» در خطبه‌های نماز عبادی - سیاسی جمعه این هفته تهران که در محل دانشگاه تهران برگزار شد، با تسلیت به خانواده‌های شهدای امنیت، شهدای ایذه،‌ اصفهان،‌ مشهد و دیگر مردمی که در اغتشاشات اخیر به شهادت رسیدند، گفت: به شهیدان می گوییم که شماها نباختید بلکه بردید. به جنایتکاران این اغتشاشات هم می‌گوییم که گور خود را نزدیک کردید. آنچنان که شاه با جنایات خود هر لحظه به گورش نزدیک می‌شد،‌ این ترورها و اغتشاشات سبب خواهد شد که انشاء الله هر چه زودتر ریشه شما معنادان از بین برود.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد آشوب در کشور اظهار داشت: معترض با اغتشاشگر متفاوت است و دین اسلام و سیره امیر المومنین (ع) هم تاکید دارد که اعتراض آزاد است. اما اغتشاش یعنی قرآن سوزی، بسیجی سوزی، کشتن طلبه؛ اغتشاش یعنی اهانت به امامین انقلاب که نماد دفاع از دین است؛ اغتشاش یعنی غارت اموال مردم و به آتش کشیدن بانک‌ها و آمبولانس‌ها؛ پس اعتراض را فریاد می‌زنیم ولی اغتشاش برای یک لحظه هم مجاز نیست و نه در مکتب ما بلکه در کل دنیا مجاز نیست.

خطیب نماز جمعه تهران با طرح این سوال که «آیا در اروپا وقتی اعتراض می‌کنند، انجیل می‌سوزانند و بانک‌ها را غارت می‌کنند؟» افزود: آنهایی که اغتشاش را اعتراض می‌نامند، مغلطه سیاسی می‌کنند. نام اغتشاش اعتراض نیست، آنچه در ایذه و اصفهان روی داد، ترور بود و شما اغتشاشگران زمینه این ترورها را فراهم کردید و «مرگ بر اغتشاشگر» اختصاص به شما است.

براندازی نخستین هدف اغتشاشگران است

عضو فقهای شورای نگهبان با برشمردن اهداف اغتشاشگران در هفته های گذشته، «براندازی» را نخستین هدف آنان برشمرد و خطاب به اغتشاشگران گفت: البته آنهایی که به گوش به حرف شما ندادند، در ادامه هم گوش نخواهند داد.

اما آنهایی که مغازه خود را بستند از دیکتاتوری شما ترسیدند و «مرگ بر دیکتاتور» متوجه همین اغتشاشگران است که مسوول ما برای سخنرانی به دانشگاه می‌رود ولی اجازه صحبت به او نمی دهند و این مصادق دیکتاتوری است.

آیت‌الله خاتمی با یادآوری اینکه شاه نیز دهان‌ها بسته بود، خطاب به آشوب طلبان ادامه داد: مصداق چنین شعارهایی خود شما هستید؛ رضاخان هم می‌خواست به زور چادر از سر زنان بردارد و شما هم چنین می‌کنید و «مرگ بر دیکتاتور» شایسته شماست.

خطیب جمعه تهران افزود: البته براندازی از ابتدای اسلام بوده و در قرآن کریم هم گفته شده که «با دین شما می‌جنگند تا دست از دین خود بردارید». امروز هم همه کفر به جنگ دین آمده است؛ آمریکا، رژیم صهونیستی،‌ فرانسه،‌ انگلیس،‌ منافقان، سلطنت طلبان و غیرخداها همه وارد میدان شدند و با دین جنگ می‌کنند. اگر با دین حرف نداشتند چرا به امامین انقلاب توهین کردند؛ قرآن را سوزاندند و مسجد آتش زدند. البته در این راه ناکام هستند.

آسیب به نظام اسلامی دومین هدف اغتشاشگران است

خطیب جمعه تهران دومین هدف اغتشاگران را «آسیب به نظام اسلامی» برشمرد و گفت: حکومت بی اقتدار نمی‌تواند زندگی مردم را آباد کند و توانایی حفظ امنیت را ندارد؛ ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و نظامی نماد اقتدار و امنیت کشور هستند ولی این اغتشاگران نیروی نظامی و انتظامی را می‌کشند.

آیت‌الله خاتمی اضافه کرد:‌ ما راضی به ریختن خون هیچ فردی نیستیم ولی وقتی برخی خون مردم را می ریزند، باید با آنها اشدّ برخورد شود و از قوه قضاییه برای این برخورد تشکر می‌کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: برخی از این اغتشاشگران، قاتل هستند و می‌گویند اگر باز هم آزاد شویم باز هم می‌ کُشیم. برخی دیگر محارب هستند یعنی کشیدن سلاح به قصد جان مردم و این افراد اگر موجب ناامنی شوند - که شدند - به اعدام محکوم هستند و درباره این گروه هم قوه قضاییه در چارچوب قانون عمل می‌کند.

اغتشاشگران به دنبال تجزیه ایران هستند

آیت‌الله خاتمی سومین هدف اغتشاشگران را «تجزیه ایران» دانست و اظهار داشت: تجزیه ایران سومین هدف اغتشاشگران است که غربی‌ها در این باره دل‌خوش هستند و فقط خود آنها این تجزیه را باور می‌کنند چرا که آنها می‌خواهند ایران اسلامی تجزیه شود تا دوباره بر گُرده کشورمان سوار شوند که چنین امری در چند صدسال آینده هم محال است.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: همه اقوام این کشور از بیگانگان نفرت دارند؛ برادران آذری زبان همه جا و از ابتدای انقلاب گفتند که «آذربایجان اویاخدی انقلابا دایاخدی» یعنی مردم آذربایجان تا آخر مدافع انقلاب هستند. همچنین مردم کردستان میهن دوست هستند و مردم سیستان هم نفرت از بیگانه دارند.

ناامنی چهارمین هدف معاندان است

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به هدف چهارم که «ایجاد ناامنی در کشور» است، گفت: سران آمریکا گفته‌اند که ناامنی را به عمق کشور می‌بریم که هدفی خطرناک است. اما از ویژگی‌های نظام‌های قرآنی امنیت است؛ غرب و عمّال آنها امنیت ایران اسلامی را هدف قرار دادند ولی به شما اطمینان می دهم که مسوولان زیرک ما همانطور که در عرصه های دیگر موفق بودند، در این موضوع آنها را ناکام خواهند گذاشت.

ایجاد ناامیدی پنجمین هدف اغتشاشگران است

آیت‌الله خاتمی در ادامه پنجمین هدف اغتشاشگران را «ایجاد ناامیدی مردم» دانست و افزود: معاندان به دروغ به نحوی بیان می کنند که مدت‌هاست انقلاب از بین رفته ولی واقعیت این است که عناصر امید فراوان زیادی در کشور وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که در ابتدای انقلاب هم توطئه‌هایی چون کودتای طبس و یا عملیات نوژه علیه انقلاب برملا شد، باور داریم با یاری خداوند به عنوان پشتیبان ملت و با وجود رهبری هوشیار و مردمی بصیر که در ۱۳ آبان حضور خود را به نمایش گذاشتند، عناصر امیدبخش در کشور وجود دارد.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه نظریه پردازان اغتشاشات مدعی هستند که این مردم ۴۳ سال زیر بار خفقان بودند و در این زمان به پا خواسته‌اند، «وانمود کردن نشنیدن صدای مردم» را هدف ششم اغتشاشگران دانست و اظهار داشت: از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران اسلامی حداکثر ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور آیا خیلی است؟ مردم بسیاری در راهپیمایی ها در حمایت از انقلاب شعار می‌دهند آیا این تعداد مردم نیستند؟ و فقط فریاد شما فریاد است؟

عضو فقهای شورای نگهبان با انتقاد از رویکرد برخی چهره های سیاسی در مواجهه با حوادث اخیر یادآور شد: برخی از این افراد پیش از این در کشور مسئولیت داشتند ولی به نحوی وانمود می‌کنند که در این چند سال چه شده و نصیحت می‌کنند که مسوولان حرف مردم را بشوند. مگر زمانی بوده که مسوولان حرف مردم را نشنوند؟

تهمت به نظام اسلامی بی تقوایی است

آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهمت به نظام اسلامی را خلاف شرع دانست و گفت: تقویت نظام اسلامی که با خون ۳۰۰ هزار شهید به بار نشسته، جزء تقوا بوده و تضعیف این نظام خلاف شرع است؛ مولا علی علیه السلام فرمود که جان عمل تقوا است و در محدوه خدا عمل کردن و عمل مورد قبول عملی است که با تقوا باشد و عمل کم با تقوا هم مورد قبول است.

خطیب جمعه تهران افزود: یکی از صفات ذات خداوند متعال رحم است. منتها رحم خداوند محدوده دارد. آنجا که جای مهر است، مهربان ترین و آنجا که خشم است با غضب ترین است.

وی با طرح این پرسش که «زمینه ساز الرحمان و خشم چیست»، افزود: در سه آیه قرآن زمینه ساز مهر، تقوا معرفی شده است و در آیاتی زمینه ساز این غضب جرم عنوان شده که در سوره‌های حجرات، انعام و اعراف به آن اشاره شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: مومنان با مفهوم تقوا آشنا هستند. اما سخن این است که در همه مضامین اخلاقی دین، واژه‌ای به جامعیت تقوا در سیستم اخلاقی پیدا نخواهید که عام و شامل همه عرصه‌های زندگی را فرا می‌گیرد. به عبارتی در تقوا نگاه آلوده وجود ندارد و زبان با تقوا جز عملش و باور چیز دیگری نیست. یعنی زبان باید زبان خدایی باشد و گوش او گوش خدایی است و به دنبال غیبت نیست.

آیت‌الله خاتمی یادآور شد: انسان با تقوا در عرصه خانوادگی هم بر اساس ایمان و تقوا عمل می‌کند نه بر اساس آنچه که بیگانگان خط می‌دهند. همچنین در عرصه اجتماعی متقیان هوای هم را دارند و دست آنها به کمک می‌رود و برادران و خواهران دینی را در سختی‌ها کمک می‌کنند. یعنی مهربان و باصفا هستند. به عبارتی تقوا فقط مناسک فردی نیست. بلکه قرآن تقوا را در عرصه‌های مختلف از جمله سیاسی می‌داند.

وی ادامه داد: تقویت نظام اسلامی که با خون ۳۰۰ هزار شهید به بار نشسته، جزء تقوا است و تضعیف این نظام خلاف شرع است و حتی تهمت هم حرام است. یعنی وقتی تهمت به یک فرد حرام است آیا تهمت به نظام اسلامی حرام نیست؟ مثلا وقتی فردی بگوید که فساد در نظام اسلامی نهادینه شده،‌ این حرام و تهمت به نظام اسلامی بی تقوایی است.

خطیب جمعه تهران در پایان با اشاره به اعزام تیم ملی فوتبال کشورمان به قطر برای آنان آرزوی موفقیت کرد و گفت: امیدوارم عزیزان ما که در جام جهانی ۲۰۲۲ شرکت می کنند به عنوان نماد ایران غیور و نماد ایران اسلامی با موفقیت به کشور بازگردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات