کد خبر: ۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱- 17 November 2022
گفتگوی دکتر کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان با شبکه تلویزیونی «المیادین»؛

مداخلات مقامات آمریکایی و اروپایی نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی است/ جنایت ایذه با برنامه‌ریزی دشمنان صورت گرفت/ تاریخ الجزایر نماد ضدیت فرانسه با ملت‌های منطقه است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: آن کسانی که جنایت ایذه را رقم زده‌اند از مردم نیستند و این اقدامات را با برنامه‌ریزی دشمنان انجام داده‌اند.

مداخلات مقامات آمریکایی و اروپایی نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی است/جنایت ایذه با برنامه‌ریزی دشمنان صورت گرفته است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارشنبه شب (۲۵ آبان ۱۴۰۱) در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین لبنان در خصوص اتفاقات و ناآرامی‌های اخیر در ایران اظهار داشت: همه جهانیان دیدند که دشمنان جمهوری اسلامی ایران در روز‌های گذشته کاری از پیش نبردند و اگر گاهی اوقات کار‌های ایذایی انجام می‌دهد، از سوی مردم به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی افزود: مردم خودشان ۴۳ سال پیش، نظام جمهوری اسلامی ایران را برای استقلال، آزادی و کرامت انسانی ایجاد کردند و به اقدامات دشمن توجهی ندارند.

دکتر کدخدایی دلیل عناد دشمنان خارجی به خصوص استکبار را قطع دست آن‌ها توسط جمهوری اسلامی از منافع‌شان در ایران دانست و گفت: دشمنان هیچ‌گاه از کینه‌توزی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران دست برنداشته‌اند. ما جنایت‌های منافقین علیه مسلمانان و مردم کوچه و بازار را فراموش نمی‌کنیم. همچنین از یاد نمی‌بریم که صدام هشت سال جنگ را بر ملت ایران تحمیل کرد و همه کشور‌های غربی و غالب کشور‌های منطقه از او حمایت کردند.

وی تصریح کرد:، اما مردم ایران ایستادند و با شعار مقاومت توانستند پیشرفت‌های خوبی به دست بیاورند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه آمریکا از پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران عصبانی است، عنوان کرد: آمریکا علی‌رغم تحریم‌های زیادی که علیه مردم ایران وضع کرده، نتوانسته اهداف خودش را پیش ببرد. یکجانبه‌گرایی آمریکایی رو به اضمحلال است. مردم نه تنها در ایران بلکه در منطقه اعتمادی به آمریکا و هم‌پیمانانش ندارند.

پذیرش اعتراض در جمهوری اسلامی ایران

دکتر کدخدایی تصریح کرد: آمریکایی‌ها درصدد ایجاد آزار و اذیت برای مردم خوب ما هستند، اما خوشبختانه در روز گذشته و در روز‌های قبل مردم با آن‌ها و کسانی که به دنبال ایجاد اغتشاش و آسیب رساندن به اموال مردم بودند، همراهی نکردند.

وی البته تاکید کرد که گروه‌هایی اعتراضاتی دارند و اعتراض در جمهوری اسلامی ایران امری قبول شده است. این موضوع در قانون اساسی پیش‌بینی شده است و به صورت مکرر افرادی را دیدیم که اگر اعتراضی داشتند در مجامع خودشان به صورت مسالمت‌آمیز بیان کردند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: همانطور که رهبری فرمودند ما حساب کسانی را که اعتراض دارند از کسانی که به دنبال ایجاد ناامنی و اغتشاش هستند، جدا می‌دانیم و فرق می‌گذاریم.

مداخلات غربی‌ها قابل پیگیری است

دکتر کدخدایی در بخش دیگری از این گفتگو با تکرار اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب آن‌هایی که منافع‌شان از سرزمین ایران قطع شد به دشمنی با نظام جمهوری اسلامی ایران پرداختند، گفت: در اغتشاشات اخیر برخی از دولت‌ها به نحوی دخالت‌هایی داشتند. بیشتر این دخالت‌ها از سوی مقامات کشور‌های غربی به خصوص آمریکایی‌ها بود. آن‌ها از افرادی که دعوت به خشونت و اغتشاش می‌کردند، حمایت و با آن‌ها نیز ملاقات کردند.

وی با طرح این سوال که اگر در فرانسه نسبت به جمهوریت نظام اقداماتی صورت بگیرد و عده‌ای دست به کار‌های خشونت‌آمیز بزنند، آیا رئیس‌جمهور آن کشور تحمل خواهد کرد؟ بیان داشت: در آمریکا نیز اینگونه است. آن‌ها وضعیتی را که نظام‌شان را به خطر بیندازد، تحمل نخواهند کرد.

عضو حقوقدان شورای نگهبان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دولت‌های خارجی که در امور داخلی ایران برخلاف همه اسناد و عرف بین‌المللی مداخله کردند، در وقت مناسب پاسخ خواهد داد.

این عضو شورای نگهبان در پاسخ به سوال مجری شبکه تلویزیونی المیادین در خصوص اهداف دشمنان به خصوص رژیم صهیونیستی در اغتشاشات اخیر بیان داشت: این‌ها به دنبال ضربه‌زدن و ایجاد آشوب و اغتشاش در جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مقامات رسمی آمریکا به صراحت اعلام کردند که ما کمک‌های خودمان را در بخش‌های نرم‌افزار و سخت‌افزار در اختیار اغتشاشگران قرار می‌دهیم؛ این نقض صریح منشور ملل متحد و کنوانسیون‌های بین‌المللی است که دولت‌ها را از مداخله در امور کشور‌ها بازمی‌دارد.

دکتر کدخدایی تاکید کرد که ایران برای خود این حق را محفوظ می‌دارد تا در وقت مقتضی پاسخی درخور به اقدامات خصمانه آن‌ها بدهد.

ضرورت برخورد با خشونت

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین عنوان کرد: در هر کشور و جامعه‌ای ممکن است اعتراضی وجود داشته باشد و آن اعتراض از طریق اقشار مختلف به مسئولان منتقل می‌شود. نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی ایران نیز حق اعتراض را در اصول ۲۷، ۲۶ و ۲۱ به رسمیت شناخته است.

وی ادامه داد:، اما دشمن وقتی از طرح و برنامه‌ای که داشته ناامید می‌شود و می‌خواهد کینه‌توزی خودش را نشان بدهد، به اقدامات خشونت‌بار متوسل می‌شود که به قتل افراد بی‌گناه می‌انجامد؛ شما در اخبار دیدید که جوانی را در شهرک اکباتان تهران به شهادت رساندند. دیروز نیز یک نفر را در شیراز شهید کردند.

دکتر کدخدایی اظهار داشت: جان بولتون اعلام کرد که برای ایران سلاح فرستاده شده است و این نشان می‌دهد که آن‌ها به دنبال دشمنی اساسی با مردم ایران هستند. امیدواریم با همکاری مردم، اتفاقات اخیر به پایان برسد و کسانی که دست به خشونت می‌زنند، به سزای اعمالشان برسند.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان خاطرنشان کرد: پلیس و نیروی انتظامی وظیفه دارند که با هرگونه بی‌نظمی و خشونت برخورد کنند. پلیس تاکنون اقدامات مثبتی انجام داده و حامی مردم است.

محکومیت اقدام تروریستی در ایذه

وی مجددا تاکید کرد که باید بین کسانی که اعتراض دارند با کسانی که عوامل دشمن برای اغتشاش هستند و اقدامات خشونت‌بار انجام می‌دهند، تفاوت قائل شد.

دکتر کدخدایی با اشاره به حمله تروریستی در شهر ایذه که منجر به شهادت ۶ نفر و مجروحیت بیش از ۱۰ نفر شد، گفت: آنچه در ایذه اتفاق افتاده است، از مردم ایذه نیستند و با برنامه‌ریزی دشمن صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: مردم همراه با مقامات و مسئولان هستند. مسئولان هم به فکر مردم هستند. نسبت به اغتشاشگران و کسانی که دست به آشوب می‌زنند، نباید ملاحظه‌ای کرد. در قوه قضائیه پرونده کسانی که مرتکب قتل و خشونت شدند، در حال رسیدگی است. احکام اولیه برخی از آن‌ها صادر شده است و اگر در مراحل بعد به اثبات برسد، مجازات خواهند شد.

نقش مردم در پایان غائله‌ها

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین بیان داشت: دستگاه‌های امنیتی در هر کشوری به خصوص در ایران در معرض انواع و اقسام دشمنی‌ها هستند. انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با این دشمنی‌ها روبرو بودند، اما در هر دوره‌ای مردم و مسئولان با مقاومتی که داشتند، توانستند راه خود را پیش ببرند.

وی با اشاره به حوادث و اتفاقات روز‌ها و ماه‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: دولت‌های خارجی، آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دولت‌های منطقه اقدامات خصمانه انجام دادند، اما مردم با آن‌ها مقابله کردند. آن غائله‌ها با پشتیبانی مردم و هدایت امام خمینی (ره) پایان یافت.

دکتر کدخدایی با تاکید بر اینکه نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌هایی داشته است، گفت: پیشرفت‌های مردم ایران دشمنان را عصبانی کرده است و آن‌ها مایل نیستند رشد یک ملت را ببینند.

ایران به مجامع جهانی اعتراض کند

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال مجری شبکه تلویزیونی المیادین مجدد تاکید کرد کسانی که در جنایت‌های اخیر مباشرت داشتند، از طریق مراجع قضایی محاکمه خواهند شد. رئیس قوه قضائیه نیز اعلام کرد به این پرونده‌ها رسیدگی خواهد کرد.

وی البته بیان داشت: دستگاه دیپلماسی باید در روابط بین‌المللی فعال باشد که من شاهد بودم، اقداماتی انجام شده است. ایران باید اعتراض خودش را نسبت به مداخلات برخی دولت‌ها در مجامع بین‌المللی ثبت کند. ما در این رابطه شواهدی داریم که در عرصه بین‌الملل قابل پیگیری است؛ بنابراین ایران این حق را برای خود محفوظ می‌داند که از طریق مراجع بین‌المللی اقدامات لازم برای مقابله با دولت‌های مداخله‌گر انجام دهد.

دکتر کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری از مجری شبکه تلویزیونی المیادین در این رابطه خاطرنشان کرد: تا آن جایی که بنده اطلاع دارم دستگاه دیپلماسی اعتراض خود را به کشور‌هایی که شواهد و مدارک داریم، اعلام کرده است. اگر آن‌ها توجهی نکردند، در مجامع بین المللی قابل تعقیب و پیگیری است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: روابط بین الملل مجموعه‌ای از اقدامات است؛ یک بخش تحرکات دیپلماتیک و یک بخش اقدامات حقوقی است. اگر اقدامات دیگری لازم باشد، مقامات مسئول از آن‌ها چشم‌پوشی نخواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال مجری که آیا پاسخ نظامی نیز در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است، گفت: این سوال را مقامات نظامی باید پاسخ بدهند. ایران به هر نحوی که لازم باشد پاسخ مناسب به دولت‌هایی که دشمنی خود را به اثبات رسانیدند و دخالت کردند، خواهد داد.

الجزایر نماد حقوق بشر ادعایی فرانسه

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه کشور‌های غربی که مدعی حقوق بشر هستند، هیچگاه به دنبال تامین منافع ملت‌های منطقه و سایر مناطق نبوده‌اند، به اقدامات آن دولت‌ها اشاره کرد و گفت: سابقه اقدامات دولت فرانسه علیه الجزایر آشکار است. آمریکا در ایران قبل از انقلاب نیز اقدامات خصمانه‌ای انجام داد. نفت و اموال ما را غارت کردند. شاه، دانشجویان را هم پای آمریکایی‌ها ذبح کرد. آمریکایی‌ها اموالی را که از مردم در اختیار آن دولت بوده در ۴۳ سال گذشته پس نداده است؛ این‌ها اموال مردم ایران است. آمریکایی‌ها اگر راست می‌گویند و قول‌شان صادق است، اموال مردم را پس بدهند.

دکتر کدخدایی اظهار داشت: آن‌هایی که به دنبال منافع خودشان هستند، برای‌شان فرقی نمی‌کند که کدام کشور باشد؛ چه عربستان باشد که ترامپ آن را گاو شیرده نامید و در قبال قتل یک روزنامه‌نگار سکوت کردند و چه سایر کشورها.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه غربی‌ها به دنبال منافع خودشان هستند، تصریح کرد: آن‌ها به دنبال آزادی و منافع مردم نیستند؛ قطعا به دنبال منافع خودشان هستند. در طول تاریخ و در جنگ‌ها نیز اگر ردپای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها رصد شود، دیده می‌شود که آن‌ها دیگران را قربانی منافع خودشان می‌کنند.

وی اضافه کرد: آن‌ها به این نگاه می‌کنند که منافع اقتصادی‌شان کجاست. اگر در حمایت از آشوبگران باشد به سراغ آن‌ها می‌روند و اگر در جایی دیگر بتوانند منافعی کسب کنند به آن سو می‌روند. بانک مرکزی فرانسه سرمایه‌اش از بانک‌های مرکزی کشور‌های آفریقایی است که قبلا مستعمره آن کشور بودند. آیا فرانسه می‌تواند از حقوق بشر صحبت کند؟

دکتر کدخدایی با اشاره به نظریه "دستان پاک" گفت: در حقوق بین الملل آن کسی می‌تواند مدعی درستی و راستی باشد که دستان پاکی داشته باشد. فرانسه تا مرفق دستانش در خون مردم الجزایر آلوده است. آیا دولت فرانسه می‌تواند از آزادی، حقوق بشر و حقوق زن صحبت کند؟

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در ترفیع مقام زن اقدام کرده است. قانون اساسی علاوه بر مقدمه، چند اصل در خصوص کرامت و حقوق زن دارد. زنان ما بعد از انقلاب در حوزه‌های مختلف به خصوص در کسب مدارج علمی رشد کردند. آنچه غرب در بوق و کرنا می‌کند، چیزی جز فریب و نیرنگ نیست و فقط به دنبال منافع خودش است.

عصبانیت غربی‌ها از گسترش روابط ایران با شرق

عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی در رابطه با ارتباط ایران با کشور‌های شرقی گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا روابطش با تمامی کشور‌ها را براساس اصل استقلال و عزت بنا نهاده است. شعار نه شرقی و نه غربی نیز که امام خمینی (ره) بیان فرمودند، برمبنای اصل استقلال است.

وی افزود: همه کشور‌ها براساس منافع ملی با سایر کشور‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. اینکه این ارتباط در چه حد و با چه شرایطی باشد، منافع ملی مشخص می‌کند. جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین مبنا به سازمان همکاری‌های شانگ‌های پیوست و می‌تواند روابط اقتصادی و تجاری با روسیه و چین داشته باشد. حضور ایران در این سازمان موجب تقویت جایگاه کشورمان خواهد شد.

دکتر کدخدایی اظهار داشت: یکی از دلایل دشمنی برخی دولت‌های غربی با ایران و حمایت از اغتشاشات موفقیتی است که ایران در ارتباط با شرق و همسایگانش پیدا کرده است.

واکنش به اقدامات سعودی‌ها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص روابط ایران با کشور‌های عربی و نقشی که برخی دولت‌ها همچون عربستان در اغتشاشات اخیر داشتند، گفت: داشتن روابط دوستانه در عرصه بین‌الملل نیازمند یک مقدمه است. در منشور ملل متحد از این مقدمه به عنوان حسن نیت یاد می‌شود.

وی که در پاسخ به سوال مجری سخن می‌گفت، اظهار داشت: نمی‌توان پذیرفت کشوری تقاضای رابطه داشته باشد، اما از سوی دیگر هر روز شاهد اقدامات کینه‌توزانه باشیم؛ این رفتار قطعا تحمل نخواهد شد.

دکتر کدخدایی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره دست دوستی به سوی کشور‌های منطقه دراز کرده است، اما آن کشور‌ها هم باید همچون ایران به دنبال ایجاد صلح، آرامش و برقراری روابط دوستانه و برادرانه باشند.

وی ادامه داد: در اغتشاشات اخیر پول‌هایی برای ترویج خشونت از طریق رسانه‌های معاند اختصاص یافت. وابستگی این رسانه‌ها به برخی از کشور‌های منطقه خیلی جدی است. آیا این رفتار‌ها می‌تواند مبنای یک روابط دوستانه باشد؟

این مقام جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت که دولت جدید از ابتدای فعالیت پیگیر برقراری روابط با کشور‌های همسایه بوده است، اما طرف‌های مقابل هم باید گام‌هایی برای ایجاد روابط دوستانه بردارند.

دانشجویان و جوانان، فرزندان‌مان هستند

عضو حقوقدان شورای نگهبان که از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران است، در بخش پایانی این گفتگو بیان داشت: دانشجویان فرزندان ما هستند. علاوه بر اینکه بین ما و دانشجویان، رابطه شاگرد و معلمی برقرار است، رابطه پدر و فرزندی هم است.

وی خاطرنشان کرد که تمامی جوانان نیز فرزندان ما هستند. حرف حق آن‌ها را باید شنید و اگر راهنمایی‌هایی لازم است، باید انجام داد.

دکتر کدخدایی گفت: من این روز‌ها در دانشگاه هستم. روز گذشته در دانشگاه تهران بودم و کلاس داشتم. با دانشجویان صحبت کردم. گاهی دانشجویان در خصوص اعتراضات پیش من می‌آیند و مطالبی مطرح می‌کنند. من هم نکاتی داشتم که گفتم و پذیرفتند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که البته گاهی اوقات دیده می‌شود که عوامل دشمنان بین دانشجویان می‌روند، خودشان را به عنوان دانشجو جا می‌زنند و اقداماتی انجام می‌دهند. این‌ها اگر مرتکب جرم و تخلفی شوند، دستگاه قضایی با آن‌ها برخورد خواهد کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان داشت: من به عزیزان دانشجویم می‌گویم که شما آینده‌سازان مملکت هستید. در آینده در جایگاه‌هایی قرار می‌گیرید که باید کشور را اداره کنید. من اطمینان دارم که دانشجویان در مسیر حفظ نظام جمهوری اسلامی، حقوق خودشان و آینده‌سازی گام برخواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه جوانان ایران علاقه‌مند به کشور و سازندگی آن هستند، گفت: دشمن خیال می‌کند با انجام عملیات‌های ایذایی می‌تواند دانشجویانی را که ممکن است اعتراض داشته باشند، با خود همراه کند.

دکتر کدخدایی اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا واقعیت‌های جامعه را برای قشر‌های جوان ارائه کنیم. آنچه در گذشته بر سر این کشور رفته است را بیان کرد. نوآوری‌ها و توسعه‌ها را باید بازگو کرد و دست جوانان را باز بگذاریم تا ایده‌های خود را در کشور پیاده و در جایگاه‌های مدیریتی حضور پیدا کنند تا کشور به سوی رشد و پیشرفت حرکت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد