کد خبر: ۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸- 11 October 2022
آیت الله اعرافی در وبینار وحدت اسلامی:

فقه شیعه بزرگراه دستیابی به هویت واحده و یگانگی امت را گشوده است

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به این که آنگاه می‌توانیم وحدت را تعمیق کنیم و عمق ببخشیم که مبانی فقهی راه را برای این یگانگی، یکدستی و همدلی و همراهی باز کند، تصریح کرد: به گمان من فقه در چند بُعد بزرگراه دست یافتن به هویت واحده و یگانگی امت را به روی ما گشوده است.

فقه شیعه بزرگراه دستیابی به هویت واحده و یگانگی امت را گشوده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در وبینار سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی با موضوع «مبانی علمی و دانشی وحدت»، تصریح کرد: آنگاه که ما سخن از انسجام، وحدت و یگانگی به میان می‌آوریم باید به این نکته توجه کنیم که زمانی وحدت، انسجامی پایدار خواهد بود که بر مبانی اندیشه‌ای و فکری دقیق استوار باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که وحدت‌های ظاهری و سطحی نمی‌تواند یک امت بیافریند و یک جبهه واحد تولید کند، گفت: وحدتی می‌تواند ما را به سمت آرمان‌های بزرگ سوق دهد که ریشه در مبانی عقلی، فکری و اصول علمی داشته باشد.

وی با بیان این که وحدت اسلامی باید در نظام‌های تربیتی جهان اسلام ریشه داشته باشد، توضیح داد: مراکز علمی که حوزه‌ها و مراکز علمی دینی هستند، دانشگاه‌های جهان اسلام و همینطور نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش در جهان اسلام باید پیشگامان و پیشاهنگ‌های عمق بخشیدن به هویت اسلامی و انگیزه یگانگی و یکدستی در میان امت و نسل جوان باشند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: پیشرانی و پیشگامی نهادهای علمی، دینی و فرهنگی، آنگاه می‌تواند اثر بخش و پایدار باشد که ریشه در علوم اسلامی و اندیشه پایه اسلام داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به این که دستیابی به وحدت، تقریب، انسجام و هماهنگی و یکدستی امت نیازمند تفسیر و توجیه عقلانی فلسفه و کلام همه مذاهب اسلامی در مقوله وحدت و یگانگی است، گفت: باید این وحدت و انسجام در نظام فقهی و شریعت و آیین فقهی مذاهب اسلامی تفسیر شده باشد.

وی با تأکید بر لزوم حضور و نفوذ ریشه‌های وحدت در اخلاق اسلامی مذاهب مختلف، اظهار کرد: اگر لااقل ما این سه زاویه نگرش اسلامی (سطح اندیشه کلامی و فلسفی آنها، اندیشه فقهی و شریعت آنها و اندیشه اخلاقی و ارزشی آنها) را متناسب با وحدت ببینیم این وحدت عمق پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: اگر چنین باشد آن وقت می‌شود گفت که ما کنار هم به تعبیر رسول خدا مثل دانه‌های یک تسبیح و دندانه‌های یک شانه در آمده‌ایم و ید واحده شده‌ایم.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که آنگاه می‌توانیم وحدت را تعمیق کنیم و عمق ببخشیم که مبانی فقهی راه را برای این یگانگی، یکدستی و همدلی و همراهی باز کند، تصریح کرد: به گمان من فقه در چند بُعد بزرگراه دست یافتن به هویت واحده و یگانگی امت را به روی ما گشوده است.

وی روابط اجتماعی را یکی از مباحث مهم در فقه شیعه عنوان کرد و گفت: اگر ما در فقه روابط اجتماعی دقت کنیم می‌بینیم که روابط انسانها در یک محیط کوچک و بزرگ مبتنی بر یک قواعدی است که اسلام آنها را تشریح می‌کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور توضیح داد که در فقه روابط اجتماعی و معاشرت میان مسلمانان آنجا که انسانها در قواعد کلی اسلام با هم مشارکت دارند، قواعد مهمی وجود دارد که انسجام و وحدت را به ارمغان می آورد.

ایت الله اعرافی، بازگشت به قواعد فقهی در تحکیم اتحاد اسلامی را راهگشا برای امت اسلام عنوان کرد و افزود: این فقه اگر به درستی در همه مذاهب شناخته شود و در یک نگاه کلان مشترک عرضه گردد، راه را بر بسیاری از خشونت‌های مذهبی می‌بندد و مسیر را برای انسجام در جهان اسلام باز می‌کند.

وی با بیان این که نظیر همین مبحث فقهی در مباحث کلامی و فلسفی و مباحث اخلاقی و ارزشی هم وجود دارد، تاکیدکرد: مهم این است که پایه‌های استدلالی وحدت و هویت مشترک امت اسلامی در مبانی علمی و دانشی ما بازشناسی شود.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان کرد: اگر امروز رسول خدا در میان ما بودند همه ما را از این پراکندگی‌ها پرهیز می‌دادند. بدون تردید قلب مبارک رسول خدا از این آشفتگی جهان اسلام آزرده است.

وی نفوذ بیگانگان و جهانخواران در جهان اسلام، تهدید منافع امت اسلامی، جنگ افروزی، اختلاف افکنی و پدید آمدن رژیم غاصبی مانند اسرائیل را موجب آزرده شدن قلب رسول خدا(ص) عنوان کرد و گفت: فرهیختگان و نخبگان امت اسلام باید به این دردهای بنیادین بیندیشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تصریح کرد: اگر نسیم وحدت بر امت اسلام با همه تفاوت‌های آن بوزد، یک قدرت بزرگ و اثرگذار در عالم خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد