کد خبر: ۸۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰- 08 October 2022
اجمالی/ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

بیانات رهبر انقلاب درخصوص اتفاقات اخیر بسیار راهگشا بود‌/ شورای نگهبان تاکنون در مورد اصل ۲۷ قانون اساسی تفسیری نداشته است

دکتر طحان نظیف درباره موضع شورای نگهبان درخصوص حوادث اخیر گفت: موضع شورای نگهبان درباره حوادث اخیر در بیانیه‌ای که منتشر شد آمده است. بیانات رهبر انقلاب هم در این خصوص بسیار راهگشا بود‌.
بیانات رهبر انقلاب درخصوص اتفاقات اخیر بسیار راهگشا بود‌/ شورای نگهبان تاکنون در مورد اصل ۲۷ قانون اساسی تفسیری نداشته است
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری، آخرین نظرات شورای نگهبان را تشریح کرد.
 
مهمترین محورهای این نشست به شرح ذیل است:

** ۱۲ طرح و لایحه از مجلس و ۱۰ اساسنامه از دولت در جلسه شورای نگهبان بررسی شد

** از نشست خبری قبلی تا کنون ۱۲ طرح و لایحه از مجلس و ۱۰ اساسنامه از دولت دریافت و در جلسه شورای نگهبان بررسی شده است.

** "طرح استفساریه ماده (۱۱) قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری" در جلسه شورای نگهبان بررسی و خلاف موازين شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

** طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس نیز ایرادی محتوایی نداشت و تنها به دلیل استفاده از واژگان غیر فارسی مصوبه به مجلس برگردانده شده که اخیرا در مجلس اصلاح شده و به محض دریافت در شورای نگهبان مورد بررسی و اعلام نظر خواهد شد.

**سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون حجاب و اینکه آیا از مجلس طرحی به شورا ارسال شده یا لایحه‌ای دریافت کردید ؟ گفت: اگر منظور مصوبه رسمی هست، خیر چیزی ارسال نشده و اگر چیزی در مجلس یا شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی باشد بنده اطلاع ندارم و باید از نمایندگان یا اعضای شورای انقلاب فرهنگی بپرسید.

** دکتر طحان نظیف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه طرح شفافیت به کجا رسید؟ گفت: اکثر ایردات بر طرف شد و چند ایراد باقی مانده که در کمیسیون مجلس که بنده هم حضور داشتم ایرادات شورا تبیین و بررسی شد که منتظر اقدام مجلس هستیم.

** سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره ضرورت اصلاح نحوه به کارگیری مسئولان گفت: در انتخابات مردم تصمیم می‌گیرند باید به نظر مردم احترام بگذاریم و شورای نگهبان در چارچوب قانون عمل می‌کند، بنابراین اگر نیاز به اقدامی در این باره باشد مجلس می‌تواند با اصلاح قانون در این راستا اقدام کند.

** البته افرادی که تاکنون بر سر کار بودند از دل جریانات سیاسی بیرون آمدند و به نظر می‌رسد که جریانات سیاسی باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند.

** دکتر طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات اخیر معدود خواص که موجب التهاب بیشتر درکشور شده‌اند پرسید که آیا این اظهارات در زمان بررسی صلاحیت آنها اعمال می‌شود؟ گفت: معیارهای قانونی روشن است، اگر اظهارات افراد برخلاف قانون باشد، ازسوی مراجع قانونی به ما اعلام می‌شود.
 
** دکتر طحان نظیف درباره موضع شورای نگهبان درخصوص حوادث اخیر گفت: موضع شورای نگهبان درباره حوادث اخیر در بیانیه‌ای که منتشر شد آمده است.

** بیانات رهبر انقلاب هم در این خصوص بسیار راهگشا بود‌.

** اتفاقات اخیر فراتر از اعتراض قانونی بود، قانون اساسی اعتراض قانونی را به رسمیت می‌شناسد اما اتفاقات اخیر اغتشاش بود که با پشتیبانی دشمن انجام شد که البته ناکام ماند.
 
** دکتر طحان‌نظیف در پاسخ به سئوالی درباره اقدام وزارت کشور و مجلس برای ساماندهی اعتراضات گفت: قانونگذاری فی نفسه اشکالی ندارد. براساس اصل ۷۱ قانون اساسی، مجلس در عموم مسائل کشور امکان قانونگذاری دارد.

** مجلس می‌تواند سازوکار اجرای یک اصل از قانون اساسی یا فرایند تسهیل اجرای یک اصل را در قالب یک قانون تصویب و جزئیات آن را بیان کند. البته در این فرآیند ما نیز نسبت به متن اعلام نظر می‌کنیم.
 
** شورای نگهبان تاکنون در مورد اصل 27 قانون اساسی تفسیری نداشته است.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است