کد خبر: ۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۴:۵۳- 03 May 2008
دکترکدخدایی:

نتایج بررسی صحت انتخابات از اواخر این هفته اعلام می‌گردد

سخنگوی شورای نگهبان، از آغاز بررسی صحت انتخابات مرحله دوم، از روز دوشنبه در شورای نگهبان خبر داد و گفت: از پایان این هفته نتایج بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکترکدخدایی که صبح امروز در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های جمعی سخن می‌گفت، تصریح کرد: خوشبختانه ششم اردیبهشت ماه، مرحله دوم هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی به لطف الهی به خوبی و با مشارکت خوب در حوزه‌های باقی مانده برگزار شد.
وی ضمن تقدیر و تشکر از حضور پرشور مردم شریف کشورمان در پای صندوقهای رای و ابراز وفاداری دوباره مردم کشورمان به جمهوری اسلامی ایران، گفت: از حضور همه جناح‌ها و گروههای سیاسی که با حضور خود در رقابتی شدن این انتخابات تلاش کردند و در هر دو مرحله موجب مشارکت حداکثری شدند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
وی افزود: شورای نگهبان تا دیروز فرصت دریافت شکایتها را داشت.
وی با اشاره به دریافت شکایتهایی در این خصوص گفت: هیأت های اجرائی هم تا روز دوشنبه 18اردیبهشت ماه، فرصت دارند شکایت‌های دریافتی را با صورتجلسات مربوطه برای ما ارسال کنند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: پس از دوشنبه انشاء الله شورای نگهبان، به این گزارش‌ها و شکایت‌ها، رسیدگی می‌کند و نتایج صحت یا عدم صحت انتخابات حوزه‌ها به تدریج از اواخر این هفته اعلام خواهد شد.
وی افزود: امیداریم که در این مرحله هم بتوانیم صحت انتخابات اکثر حوزه‌ها را و اگر هم بتوانیم و مشکلاتی وجود نداشته باشد، صحن انتخابات تمامی حوزه‌ها را اعلام کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان درپاسخ به پرسشی در خصوص «توزیع بن‌هایی از سوی یکی از داوطلبان راه یافته به مجلس شورای اسلامی» گفت: نتیجه بررسی این موضوع را الان نمی‌توانم بیان کنم، و ان‌شاءالله پس از بررسی گزارش‌ها و شکایت‌های واصله، نتایج بررسی‌ها در آینده اعلام خواهد شد.
وی در پاسخ به پرسش مشابهی تصریح کرد: بحث رسیدگی به شکایتها در دو بخش مطرح می‌شود؛ چنانچه شکایت و تخلفاتی از سوی هر کسی در امر انتخابات وجود داشته باشد و این تخلفات مطابق جرائم و تخلفات قانون انتخابات باشد؛ وزارت کشور، افراد ذی‌نفع و هم شورای نگهبان می‌توانند موضوع را به دادگستری ارجاع کنند، و دادگستری هم معمولا این شکایت ها را رسیدگی می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: چنانچه تخلفات به گونه‌ای باشد که در سرنوشت انتخابات تاثیر داشته باشد؛ قطعاً شورای نگهبان، صحت و یا عدم صحت انتخابات آن حوزه انتخابیه مد نظر قرار خواهد داد.
یکی از خبرنگاران با اشاره به اینکه برخی اعضای شورای نگهبان در «طرح الحاق یک تبصره به قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل» ذی‌نفع بوده‌اند، نظر سخنگوی شورای نگهبان را در این خصوص جویا شد، دکتر کدخدایی گفت: به هر حال قانون اساسی این اختیار را به شورای نگهبان داده است و بر اساس قانون اساسی جای دیگری نیست که مصوبات مجلس را بررسی کند.
وی تصریح کرد: قطعاً اعضای شورای نگهبان هم با رعایت بی طرفی نسبت به مصوبات، اظهار نظر می‌کنند.
دکترکدخدایی در پاسخ به شایعاتی درباره اینکه"اعلام خبری نادرست درباره نتیجه انتخابات ایلام موجب اعتراض مردم و بروز حادثه در ایوان شد" گفت: اینکه گزارش هیات نظارت موجب اعتراض شده، درست نیست، چرا که اولاً هیت نظارت مجاز نیست در آن زمان نسبت به نتیجه انتخابات اعلام نظری داشته باشد و در آن مقطع هیات اجرائی باید نسبت به نتیجه انتخابات اعلام نظر کند.
وی بااشاره به تحقیقات شورای نگهبان در این خصوص، تصریح کرد: با تماس‌هایی که با استان داشتیم هیچ گونه تأخیری در اعلام نظر نتیجه انتخابات از سوی هیات نظارت رخ نداده است.
دکترکدخدایی درباره شمارش رایانه‌ای آراء گفت: آن طوری که مطلع هستید و خود مسئولان وزارت‌کشور هم اعلام کردند ما انتخابات رایانه‌ای به طور رسمی نداشتیم و انتخابات به صورت آزمایشی و به صورت موازی در کنار روش دستی انجام ‌شد.
وی تجربه آزمایشی انتخابات را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: من به مسئولین وزارت کشور تبریک می‌گویم که با تلاش و شجاعتی که داشتند راهی را که ما باید در دوره‌های آینده طی بکنیم، آغاز کردند. امیدواریم که با رفع اشکالاتی که در این دوره وجود داشت در دوره بعد شاهد برگزاری انتخابات رایانه‌ای باشیم.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد