کد خبر: ۸۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲- 27 August 2022
اجمالی/ سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

اکثر ایرادات طرح شفافیت رفع شده/ امیدواریم در انتخابات آتی قانون نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخاباتی اجرا شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی سیاسی در زمینه انتخابات نداریم و اساسا قانون قائل به چنین دسته‌بندی نیست. حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی که صبح امروز (شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱) با خبرنگاران و اصحاب رسانه داشت، با گرامی داشتن ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و روز خبرنگار که هفدهم مرداد ماه بود، گفت: امروز گزارش بررسی ۱۰ طرح و لایحه که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت، به اطلاع شما و مردم عزیز می‌رسانم.

وی افزود: همچنین ۳۵ استعلام از سوی دیوان عدالت اداری در جلسات فقهای شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که نتایج این بررسی‌ها را هم بیان خواهم کرد.

مهمترین محورهای این نشست به شرح ذیل است:

** دکتر طحان نظیف در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه دولت درباره لایحه جامع انتخابات با شما مکاتبه داشته و چرا این روند کند است؟ گفت: اصلاح قانون انتخابات مطالبه همیشگی ما بوده است.

** از طرف دولت چیزی مطرح نبوده و فکر می‌کنم طرح در مجلس در حال بررسی باشد و ما به محض دریافت طرح نظر خود را اعلام خواهیم کرد، البته امیدواریم که انتخابات آینده با قانون به روز رسانی شده و جدید برگزار شود.

** سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه مطالبه شورا از مجلس در تسریع اصلاح قانون انتخابات با توجه به‌ سیاست‌های کلی انتخابات چیست؟ گفت: موارد متعددی در سیاست‌های کلی انتخابات آمده است که اگر بندهای متعدد این سیاست‌ها بخواهد اجرا شود مستلزم پیش بینی موارد نظیر پیش ثبت نام، دسته بندی ریزتر و جزئی تر موضوعات در قانون و منطقی‌تر شدن مهلت رسیدگی‌ به صلاحیت‌ها است.

** همچنین شفاف سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتي کاندیداها، به روزرسانی احکام مربوط به تبلیغات، تخلفات و جرایم انتخاباتی، تعیین چارچوب‌ها و قواعد لازم برا فعالیت قانونمند و مسئولانه احزاب و تشکل‌های سیاسی، بهره گیری از فناوری‌های نوین در انتخابات و تعیین حوزه‌های انتخاباتی برای حصول حداکثر عدالت انتخاباتی از جمله این موارد متعدد است.

** امیدواریم در انتخابات آتی شاهد اجرایی شدن قانون شفافیت و نظارت بر تأمین مالی فعالیت‌های انتخاباتی در انتخابات مجلس باشیم که در سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس رسید.

** ما در شورای نگهبان هیچ دسته‌بندی سیاسی در زمینه انتخابات نداریم و اساسا قانون قائل به چنین دسته‌بندی نیست. حضور همه گرایش‌های سیاسی را در چارچوب قانون در انتخابات مغتنم می‌دانیم و از آن استقبال می‌کنیم و فعالیت‌های انتخاباتی آنها در چارچوب قانون آزاد است.

** شورای نگهبان برای انجام وظایف خود از نظرات کارشناسی و نظرات نخبگان استقبال می‌کند. نکات کارشناسی را می‌شنویم اما حدود کار شورای نگهبان در چارچوب شرع و قانون اساسی است.

** دکتر طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره دلیل هجمه ها به آیت‌الله جنتی گفت: آیت‌الله جنتی از یاران امام و رهبری و مبارزین قبل انقلاب هستند و خیلی وقت‌ها وقتی می‌خواهند به شورای نگهبان حمله کنند به ایشان هجمه می‌شود در حالی که شورای نگهبان متشکل از ۱۲ نفر است و تصمیم گیری در این نهاد جمعی است.

** سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه از نظر شورای نگهبان توافقی که در چارچوب برجام در حال نهایی شدن است باید در مجلس تصویب شود؟ گفت: از نظر قانونی شورای نگهبان مصوبات مجلس را بررسی می‌کند اگر چیزی در مجلس تصویب شد شورای نگهبان نسبت به آن‌ اظهار نظر می‌کند، البته تاکنون چیزی در این باره در مجلس تصویب نشده است.

** سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه نظر شورای نگهبان درباره طرح دو فوریتی استفساریه قانون تسهیل مجوزهای کسب و کار درخصوص آزمون وکالت گفت: این استفساریه در آخرین جلسه مجلس (چهارشنبه هفته پیش) به تصویب رسیده ولی هنوز به دست‌ ما نرسیده که بعد از دریافت نسبت به آن اظهارنظر می‌کنیم.

 

سامانه ارتباطات شورای نگهبان توسط دکتر طحان نظیف رونمایی شد

به منظور توسعه ارتباطات شوراي نگهبان و تسهيل تعاملات و‌ تقويت ارتباط دو سويه مردم با اين شورا در دو حوزه‌ مسووليت شوراي نگهبان يعني حوزه حقوقي اعم از مصوبات مجلس، اساسنامه‌ها و استعلامات ديوان عدالت اداري و همچنين تفسير اصول قانون اساسي و حوزه انتخابات، سامانه ارتباطات شوراي نگهبان رونمايي شد.

این شورا از امروز علاوه بر تلفن‌گویا و ایمیل، از اين طريق نيز شنواي سوالات، نظرات، انتقادات و پيشنهادات مردم خواهد بود.

با توجه به اينكه از ابتدا گزارش‌ها، سئوالات و پيشنهادات مردم به صورت دسته‌بندي شده دريافت مي‌شود، همين موضوع موجب تسريع در اقدام و پاسخ‌دهي به‌موقع به مردم مي‌گردد. ضمن اينكه در اين سامانه سئوالات متداول و پرتکرار نيز به همراه پاسخ آنها در دسترس عموم مردم عزيز قرار خواهد گرفت.

اين سامانه پل ارتباطي مردم شريف و نامزدهاي محترم انتخاباتي با شوراي نگهبان است تا به صورت مستقیم ارتباط گرفته و به سهولت درخواست‌ها و موارد مد نظر خود را ارسال و پاسخ دریافت كنند.

از دیگر ویژگی‌های مهم «سامانه ارتباطات شورای نگهبان»، دریافت شکایات و مستندات داوطلبان انتخابات و همچنین دریافت گزارشات مردمی از تخلفات انتخاباتی (مردم ناظر) در زمان برگزاری انتخابات است؛ كه علاوه بر تسهيل ارتباط مردم و نامزدهاي انتخاباتي با اين شورا، موجب اقدام به‌موقع اين شورا در مواردي است كه نياز به اقدام سريع دارد.

بنا بر اعلام سخنگوی شورای نگهبان از مزيت‌هاي سامانه‌ی مذکور در ايام برگزاري انتخابات اين است كه هنگام ارسال و ثبت شکایت هر یک از داوطلبان انتخاباتي، علاوه بر سهولت ارسال متن شکایت و مستندات آن، کد رهگیری صادر و جهت پیگیری در اختیار داوطلب مربوطه قرار مي‌گيرد.

راه‌اندازي این سامانه صرفه‌جويي در وقت داوطلبان و هزینه‌های رفت‌وآمد، نیروی انسانی و هزينه‌هاي جانبي أخذ شکایات را در پي دارد و زحمت مراجعه حضوري داوطلبان انتخاباتی كه از اقصا نقاط كشور به ستاد مركزي أخذ شكايات كه در تهران مستقر بود را از بين مي‌برد.

اين سامانه گامی مؤثر در راستای تسهیل دسترسی، ثبت و ارائه شکایت، رسیدگی به شکایات، حذف برخي هزينه‌ها و... در امر انتخابات است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد