کد خبر: ۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱- 03 August 2022
آیت الله اعرافی در ستاد فراجا:

در قیام حسینی تمام دین تجلی پیدا کرد

مدیر حوزه های علمیه کشور در ستاد فراجا گفت: عاشورا با هیچ حادثه و اتفاقی کهنه نشد و در قیام امام حسین(ع) تمام دین تجلی پیدا کرد.

در قیام حسینی تمام دین تجلی پیدا کرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، صبح امروز در پنجمین روز محرم الحرام در ستاد فرماندهی کل انتظامی کشور در تهران، اظهار داشت: عاشورا فقط یک کارزار عادی و متعارف میان حق و باطل در یک صحنه خاص نبود، بلکه تابلوی تمام نمایی است که با معماری خداوند و فرماندهی سالار شهیدان به وجود آمده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: عاشورا جام اسلام نماست. عاشورا جامی است که تمام ارزش های توحیدی ،الهی ، اسلامی را متجلی کرده است. یکی از راز های ماندگاری عاشورا همین است، زیرا چرخ های تاریخ و گذر زمان بسیار خرد کننده است.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: عاشورا یک تابلویی است که تمام اسلام در آن تجلی پیدا کرد. ما جنگی در تراز عاشورا در طول تاریخ پیدا نکرده ایم.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: رازی در عاشورا وجود دارد که وقایع و حوادث آن پاک نشد و از ذهن ها نرفت، زیرا تمام حوادثی که رخ می دهد با گذشت حداکثر یک قرن دوام می آورد همانند جنگ جهانی اول و دوم که در آن تمام بشریت درگیر و میلیون ها نفر کشته شدند و الان ما از جنگ جهانی های که رخ داده است فقط یک خاطره می دانیم. اما عاشورا ماند، علی رغم اینکه قبر مطهر سید و سالار شهیدان را آب بستند، عزاداری را ممنوع اعلام کردند، و ... اما این قصه روز به روز به حیات اجتماعی خود ادامه داد. به عنوان یک مکتبی که در زندگی اجتماعی نقش آفرینی می کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که جریان و انقلاب های بزرگ در پرتو نهضت عاشورا پدید آمده است، اظهار کرد: حادثه عاشورا را هیچ حادثه و اتفاقی کهنه نکرد. به برکت انقلاب اسلامی بزرگ ملت ایران و پرتو خون شهدا تقریبا در همه کشور های دنیا به اهتزاز در آمده است.

وی افزود: عاشورای کربلای امام حسین(ع) قصه ای نیست که فقط یک درس به ما بدهد؛ در عاشورا تمام دین تجلی پیدا کرد، تمام ارزش های الهی رخ نمود. عاشورا مکتب است، عاشورا مدرسه است، عاشورا دانشگاه بزرگ است؛ در عاشورا سیاست وجود دارد، درس های اخلاقی نهفته است و تمام ارزش های الهی را پخش میکند.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: یکی از منظرهای عاشورا در آیات پایانی سوره فجر آمده است. عاشورا تجلّیاتی گوناگون در همه ابعاد هستی و حیات انسانی دارد؛ در ساحت تکوین به گونه ای و در ساحت تشریع به گونه ای دیگر، امّا ساحت تشریع خود جلوه هایی ناب را داراست که قرآن عزیز والاترین آنهاست و از جمله آنها سوره فجر است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمودند: «سوره فجر را در نمازهای واجب و نافله خود بخوانید، زیرا که آن، سوره حسین بن علی است. هرکس آن را [در نمازهایش ] قرائت کند، در قیامت، با حسین (ع) و در درجه آن حضرت خواهد بود؛ همانا خداوند شکست ناپذیر و حکیم است. »

وی در مورد مسئله «اطمینان» گفت: اطمینان یک حالت روانشناختی است که عبارت است از یک آرامش درونی در یک فرد و شخص در برابر تنزل درونی و بیرونی. دو حالت در درون انسان وجود دارد یک حالت اضطراب و درهم ریختگی درون و همه ما آن را تجربه کرده ایم، که قدرت تصمیم گیری را از انسان می گیرد. در نقطه مقابل آن اطمینان و آرامش هست؛ انسانها هر چقدر از کمال بیشتری برخوردار باشند آرام تر و صبورترند. اضطراب یک رذیلت است و اطمینان یک فضیلت اخلاقی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تقدیر از تلاش ها و خدمات نیروهای انتظامی، گفت: لازم می دانم به نام حوزه از خدمات و فداکاری های فرماندهی انتظامی در عرصه های گوناگون تقدیر و تشکر کنم. حضور طلبه ای هم در اینجا از حوزه مبارکه قبل از هرچیز برای عرض ادب و احترام و تقدیر نسبت به این نیروی سرافراز و فداکار و مجاهد است. نیرویی که در عرصه های گوناگون با ایثار و فداکاری خوش درخشیده است هم از درون رشد و تعالی پیدا کرده و هم در نقش های گوناگون و تهاجم های گوناگون موثر و سودمند گام های بزرگی برداشته است.

نماینده شهر تهران در مجلس خبرگان رهبری افزود: از سازمان عقیدتی سیاسی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران و ریاست آن حجت الاسلام والمسلمین ادیانی و فرماندهی انتظامی تقدیر و تشکر میکنم.

این تقدیر و تشکر به عنوان طلبه ای از حوزه بود به خاطر مجاهدت و فداکاری در مسیر احیای ارزش های الهی و صیانت از امنیت فکری ، اعتقادی ،اخلاقی و اجتماعی که به عمل می آورید.

وی تصریح کرد: طبعا نیروی انتظامی برآمده از مردم و در خدمت مردم و در برابر همه کسانی است که به حقوق اجتماعی و حقوق الهی تعدی می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد