کد خبر: ۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۲- 30 July 2022
آیت الله خاتمی در نماز جمعه تهران:

بهترین فرصت برای «جهاد تبیین» مجالس عزاداری محرم است

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به آغاز ایام عزاداری سید و سالار شهیدان گفت: بهترین فرصت برای جهاد تبیین مجالس عزاداری محرم است،نباید این فرصت را از دست داد.

بهترین فرصت برای «جهاد تبیین» مجالس عزاداری محرم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از ایرنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مصلی امام خمینی (ره) تهران برگزار شد، با اشاره به خطبه ۲۸ نهج‌البلاغه گفت: سرنوشت سعادتمندانه انسان‌ها در انس با خدا رقم می‌خورد. سخن پیرامون مباحث توحیدی است. در مناجات شعبانیه آمده است خدایا توفیق کمال انقطاع را به من عنایت کن. کمال انقطاع این است که همانگونه که به مردم دلبسته نیستی، به خودت هم دلبسته نباش که به سرعت از دست خواهی رفت.

وی اضافه کرد: هیچ کس در این جهان هستی نمی‌ماند؛ اما وجه رب، میماند. کسی که وجه رب شد، او شانس ماندگاری دارد. سوره آل عمران می‌فرماید همه از این دنیا می‌روند. آنچنان که کسانی بودند که دیگر نیستند. پس حیات و زندگی ما یک «ما عندکم» است که از بین خواهد رفت.

خاتمی تصریح کرد: سلامتی از مصادیق دیگر «ما عندکم» است و مصداق دیگر آن مال و ثروت است. یک دفعه خبر می‌دهند یک ثروتمندی ورشکست شد. مولا علی (ع) فرمودند که به دو چیز اعتماد نکن؛ یکی سلامتی و دیگری ثروت است. بر مال و جمال خویشتن غره مشو، کآن را به شبی برند و این را به تبی. هرآنچه دارید از بین رفتنی است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه ما عندالله این است که با خدا معامله کنیم، بیان کرد: امیرالمومنین از این معامله گران است. حسین فاطمه از این معامله‌گران است که همه هستی خود را فدای خدا کرد و ماند و خواهد ماند.

وی در خطبه دوم گفت: این روزها کشور ما حادثه سیل را در استهبان فارس و امام زاده داوود (ع) تهران دیده و تعدادی از عزیزان به رحمت خدا رفته و تعدادی هم مصدوم شدند. که برای از دنیا رفتگان طلب آمرزش و برای مصدومان طلب سلامتی داریم.

خاتمی با اشاره به فرمایشات رهبری در دیدار با ائمه جمعه، تصریح کرد: این سخنان می‌تواند منشور امامت جمعه باشد.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: با الهام از فرمایشات رهبری باید به سه نکته درباره حجاب و عفاف اشاره کنم. نکته اول درباره ترویج بی‌حجابی و شبهه افکنی درباره آن است که در چند هفته اخیر غربی‌ها به شدت به آن دامن زده‌اند.

خاتمی افزود: این اقدام غربی‌ها، عقده‌گشایی از تلاش مذبوحانه آنها است. غرب فکر می‌کند تا زمانیکه زن از قیود اخلاقی و شرعی رها نشود پیشرفت نمی‌کند، اما با کمال ناکامی برعکس این موضوع را در ایران و بعد از انقلاب اسلامی دیدند که زنان ایرانی با حجاب اسلامی در همه عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و مدیریتی خوش درخشیده‌اند.

وی خطیب جمعه این هفته تهران تصریح کرد: دشمن از این موضوع عصبانی شده است و تجلی عصبانیت خود را با شبهه افکنی علیه حجاب نشان داده‌اند.

وی افزود: در نوبت قبل بیان کردم که حجاب مبنای قرآنی و فقهی دارد و علما آن را از ضروریات دین می‌دانند و به این شبهه اشاره کردم که برخی می‌گویند شما چرا مشکلات اقتصادی را رها کرده‌اید و به چند تار موی زنان می‌پردازید؟ پاسخ این شبهه را دادم هم که فریاد ما درباره مشکلات اقتصادی اگر بیش از موضوع حجاب نبوده باشد، کمتر نبوده است.

خاتمی با اشاره حواشی ایجاد شده بعد از خطبه‌های نماز جمعه اخیر تهران، اضافه کرد: بخشی از حرف من تحریف شده است؛ من گفته بودم بسیاری از کسانی که بی‌حجاب هستند، اما شل‌حجابی و کم‌حجابی را به حرف من اضافه کردند. کم‌حجابی هم گناه است، اما من درباره بی‌حجابی حرف زدم.

امام جمعه موقت تهران افزود: من گفتم بسیاری از بی‌حجاب‌ها برخاسته از همین خانواده‌هایی هستند که تدین ندارند؛ این حرفی بود که من زدم. اصلاً در کلام من اسمی از دزدها نبود. بعد از خطبه دیدم که منتشر شده فلانی گفته است که اکثر بی‌حجاب‌ها از خانواده دزدها هستند. من به آن خبرنگاری که این کار را کرده است می‌گویم امانت داری شما کجا رفته است؟ یک ماه تا توانستند فحاشی و هتاکی بی‌منطق کردند.

وی ادامه داد: من گفتم اکثر آنها یعنی برخی از آنها! چه بسا یک خانمی از خانواده متدینی باشد، اما از آنها بریده باشد. من گفتم اکثر، اکثر مفهوم دارد. کلمه دزد را من اصلاً نگفتم؛ هم تلویزیون این خطبه‌ها را پخش کرده است و مردم دیده‌اند و هم مکتوب خطبه‌ها که از ابتدا تا انتها آن را می‌نویسم موجود است. از خداوند می‌خواهم به همه ما امانت‌داری را عنایت کند.

خطیب موقت نمازجمعه تهران با اشاره به دیدار اخیر مقام معظم رهبری با سران دو کشور روسیه و ترکیه، اضافه کرد: انصافاً مواضع ایشان در این دیدار تجلی عزت، حکمت، مصلحت و بی رودربایستی بود.

وی گفت: رهبر انقلاب ضمن اینکه ناخرسندی خود را به آقای پوتین از کشته شدن مردم عادی در جنگ اوکراین اعلام کردند، گفتند در قضیه اوکراین اگر ابتکار عمل را در دست نمی گرفتید طرف مقابل دست به کار می‌شد و ناتو موجودی خطرناک است که اگر راه برایش باز شود، هیچ حد و مرزی ندارد.

خاتمی گفت: همچنین مقام معظم رهبری به آقای اردوغان گوشزد کردن که حمله شما به شمال سوریه به ضرر ترکیه، سوریه و کل منطقه است و به نفع تروریسم خواهد بود.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب همچنین ابراز خرسندی کردند از اینکه قره باغ به آذربایجان بازگشته است؛ اما در عین حال فرمودند اگر سیاستی مبنی بر مسدود کردن مرز ایران و ارمنستان وجود داشته باشد.
عضو فقهای شورای نگهبان درباره با برگزاری محافل عزاداری ایام محرم اظهار داشت: مهم آن است که این اردوگاه تبیین شود. خطیبان و مداحان، این اردوگاه را تبیین کنند که چه کسانی با این اردوگاه موافق و چه کسانی مخالف آن هستند.

وی اظهار کرد: دعوای دنیای استکبار و در رأس آنها آمریکا بر سر اسلام ناب محمدی است. آنها اسلام ناب حاکم در ایران را برنمی‌تابند. قصه، قصه دین است. دنیای استکبار بداند نخواهد توانست ایران اسلامی را از اسلام و قرآن و اهل بیت جدا کند؛ ما تا ابد ایستاده‌ایم.

خاتمی افزود: به خطبای مجالس حسینی عرض می‌کنم که بهترین فرصت برای جهاد تبیین، مجالس ابی‌عبدالله است و سیدالشهدا (ع) مجاهد جهاد تبیین بوده‌اند که با سخنرانی و نامه نوشتن تجلی‌گر این جهاد بود. از فرصت محرم برای جهاد تبیین استفاده کنید.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران یادآور شد: دهه اول محرم، دهه احیای امر به معروف و نهی از منکر است. سیدالشهدا امر به معروف و نهی از منکر را در عرصه فردی خلاصه نکرد؛ ایشان با بدترین منکر که حکومت یزید بود به مبارزه برخاست.

خاتمی خاطرنشان کرد: مسئله تقویت نظام اسلامی، از برجسته‌ترین معروف‌ها است؛ همچنین تضعیف نظام اسلامی از بدترین منکرها است. برقراری عدالت و گسترش آن در حوزه‌های قضایی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی از برترین معروف‌هاست. تضعیف اقتصاد کشور و ایستادگی در برابر سیاست اقتصاد مقاومتی نیز منکر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد