کد خبر: ۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶- 26 July 2022
آیت‌الله اعرافی:

نگاه‌های امام(ره)، رهبری و مراجع در زمینه هنر گردآوری شوند/ ضرورت ترجمه و تفسیر قرآن به زبان هنر

مدیرحوزه‌های علمیه گفت: مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی تاکید داشتند حوزه به هنر توجه داشته باشد، لذا باید به این امر و تاکید مقام معظم رهبری اهتمام داشته باشیم و همچنین می توان در این راستا از این امر مهم الهام گرفت و نگاه‌های امام راحل، رهبری و مراجع در زمینه هنر گردآوری شود.

نگاه‌های امام(ره)، رهبری و مراجع در زمینه هنر گردآوری شوند/ ضرورت ترجمه و تفسیر قرآن به زبان هنر

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار شورای هنر و تبلیغ حوزه های علمیه، گفت: هنر عاشورایی ابعاد و جلوه‌های گوناگون دارد و بخش مهم آن تجلی هنر در قالب شعر و ادب، خطابه و خطبه می باشد که هنرمندان تاریخ به واسطه استمداد از هنر قصه عاشورا را استمرار و پیام آوری آن را محقق داشتند.

وی از نکات مهم تجلی عاشورا در تاریخ را هنر دانست و خاطرنشان ساخت: عاشورا از منظر هنری و منظومه هنری قابل توجه است که در این راستا انواع هنر این حادثه را به خط اهل بیت علیه السلام متصل کرده و در جهت تبیین معارف دین قرار داده است و به کمک انواع هنرها در معماری مقدماتی عاشورا و خلق و پیام آوری آن افزون بر ذخایر ذاتی و معنوی آرایه های هنری بوده که به این قصه جلوه داد است تا در تاریخ ماندگار شود.

عضو فقهای شورای نگهبان، ضمن بیان نگاه‌ها و انتظارات حوزه و هنر ابراز داشت: ما در حوزه، شاهد اقدامات جامعه هنری هستیم که جوان های زیادی در هنرآسمانی و معنوی در جهت خدمت به آرمان های انقلاب دارند، مدیریت حوزه در طیف وسیع آن اهتمامی جدی از سر اعتقاد و باور دارد و همه نهادهای فعال حوزوی را به رسمیت می شناسیم و وظیفه خود می دانیم تا کمک حال آنان در انجام فعالیت های هنریشان باشیم.

وی در ادامه ضمن بیان تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به هنر در حوزه های علمیه، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی تاکید داشتند حوزه به هنر توجه داشته باشد، لذا باید به این امر و تاکید مقام معظم رهبری اهتمام داشته باشیم و همچنین می توان در این راستا از این امر مهم الهام گرفت و نگاه های امام راحل، رهبری و مراجع در زمینه هنر گردآوری شود.

جهاد تبیین را بدون بهره گیری از هنر نمی توان عملی کرد

آیت الله اعرافی ابراز داشت: هنر اگرمعنای عام تری ازآن مطرح شود جریان خلقت است و دایره وسیعی را در خود دارد و در معنای جز هنر در قلمروهای زندگی بشر می باشد.

وی در بیان اهمیت هنر در تبیین معارف دینی، گفت: هنری برای عمق بخشی و گفتمان سازی دینی می تواند نقش موثری داشته باشد و همچنین جهاد تبیین را بدون بهره گیری هنر نمی توان عملی کرد و توجه به این امر مهم برای تبیین ارزش های اسلامی و فعال سازی جریان های انقلاب و حوزی بسیار مهم است.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز داشت: آن گاه که هنر در حوزه مطرح می شود مقصود این است که هنر باید در اشکال و رسالت ها و ماموریت های حوزه همراه و راهبری شود و همچنین دایره و خطوط هنر از لحاظ کمی و کیفی قالب و شعر با همین شاخص تبیین معارف دینی در منظومه هنری که در قالب صلح سازش و ضوابط دینی است مطرح می باشد.

وی گفت: نظام جامع هنر کار خوب و ارزشمندی است و پیوست هنر در مجموعه برنامه های حوزه نیازمند راهبری است که می توان با استفاده از رشته ها، پایان نامه ها و مجلات و تدوین متون منابع درسی مواد درسی اندیشه هنری را در آن قرار داد.

هنر در ۱۰۰ سالگی حوزه مورد توجه باشد

آیت الله اعرافی ابراز داشت: در برنامه صدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه، برنامه های متعدد و آثار قابل توجهی از جمله ۱۰۰ جلد مورد توجه است و در این راستا نمایشگاه ملی و فرا ملی برگزار خواهد شد که بخش هنر و شوراهای هنری می توانند نقش موثری در آثار و دستاوردهای هنری در صدمین سالگرد حوزه داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: هنرمندان حوزه باید در امتیازات آموزشی و پژوهشی و طرح هدفمندی معیشت و نخبگان و پشتیبانی حوزه جایگاه تعریف شده ای داشته باشند و این طرح با امتیازات آموزشی فعال شده، لذا هنر حوزه را باید به سمت فعالیت های منطبق با رسالت های حوزه جهت داد.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان داشت: باید حوزویان توجه داشته باشند، هنرهایی که در جامعه هنری وجود دارد باید راهبری و در شان حوزه می باشد مورد توجه قرارگیرند و این شورا باید با همه نهاد ها و معاونت ها حوزه تعامل داشته باشد.

وی گفت: برای آشنایی جامع حوزوی با شعر و ادب باید تدبیری شود و این امر ممکن است در مواد درسی گنجانده شود.

آیت الله اعرافی در پایان تاکید کرد: هنر می تواند در زمینه تبیین معارف دینی نقش مهمی را ایفا کند و باید قرآن را حداقل به ۱۰ زبان هنری ترجمه و تفسیر کنیم که با خواندن آن تفسیر آن همراه فیلم و تصویر بیان شود و این امر مهمی است که حوزه باید تلاش کند قرآن را به زبان هنری تفسیر نماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد