کد خبر: ۸۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷- 19 July 2022

پاسخ عضو فقهای شورای نگهبان به چرایی تمدید حکم آیت‌الله جنتی

آیت‌الله حسینی خراسانی می‌گوید هیچ نشانه‌ای از تأثیر سن بر موضع‌گیری، تشخیص و رأی آیت‌الله جنتی ندیده است.

پاسخ عضو فقهای شورای نگهبان به چرایی تمدید حکم آیت‌الله جنتی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری تسنیم، مقام معظم رهبری اخیراً در حکمی، حکم عضویت آیت‌الله احمد جنتی را برای یک دور 6 ساله به‌عنوان فقهای شورای نگهبان تمدید کرد.

بعد از تمدید این حکم، سؤالاتی برای برخی مطرح که چرا، آیت‌الله جنتی در این سن مجدد منصوب شده است؟ یا "آیا آیت‌الله جنتی با کهولت سنی که دارد توانایی تشخیص مناسب لوایح را دارد؟ و یا آنکه، حضور ایشان در شورای نگهبان چه ضرورتی دارد و سؤالات متعدد.

گرچه در این‌باره، بخش قابل‌توجهی از فقها از جمله فقهای عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یا مجلس خبرگان اظهارنظر کرده و عموماً، استدلال کرده بودند که ضرورت حضور آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان با توجه به تسلط فوق‌العاده ایشان به منابع و تشخیص فقهی و آشنایی با قوانین کشور و ساختار شورای نگهبان، غیرقابل‌انکار بوده و به گفته آنان، حضور آیت‌الله جنتی به‌عنوان یک عضو مجرب و کارکشته شورای نگهبان در جمع 11 عضو دیگر موجب کارآمدی و پویایی بیشتر شورای نگهبان شده است.

علی‌رغم اظهارات فقهای برجسته کشور درباره عضویت آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان، سؤالات و شبهات مطرح درباره عضویت ایشان را با آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی که چند سالی است به‌عنوان فقها در شورای نگهبان عضو هست در میان گذاشتیم تا با شناختی که از رفتار آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان دارد، به سؤالات پاسخ دهد.

آیت‌الله حسینی خراسانی در این گفت‌وگو، با بیان اینکه هیچ نشانه‌ای از تأثیر سن بر موضع‌گیری، تشخیص و رأی آیت‌الله جنتی دیده نشده است، می‌گوید که وی در مسائلی چون صلابت در موضع‌گیری، ایستادگی پای اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی، سلامت در رفتار و گفتار سیاسی، مقابله با انحرافات سیاسی و حرکت در مسیر دقیق جریان انقلاب بدون تأثیرپذیری از جریانات و گروه‌های سیاسی کارنامه قابل‌قبول و درخشانی داشته که این کارنامه هر انسان صاحب منطقی را نسبت به تمدید حکم آیت‌الله جنتی مجاب می‌کند.

از آیت‌الله حسینی خراسانی پرسیدیم مگر مقام معظم رهبری، " جوان‌گرایی" را به‌عنوان استراتژی تعین نکرده‌اند؟ تمدید حکم آیت‌الله جنتی با این استراتژی در تعارض نیست؟ او با تأکید بر ضرورت تعریف جوان‌گرایی و البته ضرورت عدم تزاحم آن با تجربه‌گرایی، می‌گوید: حضرت آقا، ضمن تعریف جوان‌گرایی، تأکید فرمودند که جوان‌گرایی نباید دلیلی بر نادیده گرفته تجربه باشد؛ ضمن اینکه برخی نهادها و جایگاه‌ها همانند عضویت در جمع فقهای شورای نگهبان، نیاز به کارکشتگی فقهی، پختگی در تشخیص و تطبیق طرح‌ها و لوایح با شرع و قانون اساسی است و این‌طور نیست که به دلیل جوان‌گرایی، شورای نگهبان از شخصیت مجربی چون آیت‌الله جنتی، با کوله‌باری از تجربه و تخصص محروم بماند.

حضور آیت‌الله جنتی در جلسات شورای نگهبان بحث دیگری بود که آیت‌الله حسینی خراسانی درباره آن می‌گوید که آیت‌الله جنتی، دقت در نظر، هوشمندی در تشخیص، و تیزبینی و فراست در نظارت و بررسی صلاحیت‌ها را همچون گذشته دارد و برای حضور به‌موقع و حتی زودتر از موعد در جلسات شورای نگهبان خود را متعهد می‌داند و هنگام حضور جلسات تمام تمرکز خود را روی دستور جلسه می‌گذارد.

وی در ادامه می‌گوید که لازمه حکمت برای هر حکیمی، نگاه چندبعدی و همه‌جانبه است و مقام معظم رهبری به عنوان یک حکیم بزرگ قطعاً تمام جوانب را بررسی و انتصاب مجدد آیت‌الله جنتی را بر اساس استدلال‌های قابل‌قبول و حکمت و عدالت انجام داده است؛ به‌تعبیر آیت‌الله حسینی خراسانی، شایستگی عضویت مجدد آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان برای مقام معظم رهبری و فقهای شورای نگهبان محرز و قطعی بوده است و احراز چنین شایستگی در آیت‌الله جنتی منجر به عضویت مجدد ایشان در شورای نگهبان شده است.

برخی گفته‌اند که آیت‌الله جنتی عامل رد صلاحیت برخی چهره‌های سرشناس در شورای نگهبان است؛ آیت‌الله حسینی در این باره گفت که، شورای نگهبان 12 عضو دارد؛ ضمن آنکه آیت‌الله جنتی، هیچ‌گاه نگاه جناحی نداشته و ندارد و در چنین موضوعاتی خود را مکلف به عمل به قانون می‌داند و البته، اگر منظور برخی، صلابت و حساسیت همراه با قاطعیت آیت‌الله جنتی برای حراست از کیان انقلاب اسلامی است باید گفت که این مهم، نه ضعف بلکه قوت و نشانه تدین آیت‌الله جنتی است.

" البته ما تنها معصومین را مصون از خطا و اشتباه می‌دانیم و احتمال اشتباه و خطا برای هرکسی ممکن است اما آیت‌الله جنتی تنها به برداشت اجتهادی خود از شرع مقدس و قانون اساسی پایبند است و بر همین اساس نیز، رفتار و عمل می‌کند."

عضو فقهای شورای نگهبان می‌گوید که هیچ فردی در کشور دلسوزتر، آگاه‌تر و آشناتر از رهبر معظم انقلاب اسلامی به صیانت از اصول و ارزش‌های نیست و البته که بعضی از مخالفت‌ها و تخریب‌ها از سوی مخالفان انقلاب و معاندین و با انگیزه‌های سیاسی مطرح می‌شود که به گفته او، برخی از این دسته از افراد به دلیل غرض‌ورزی با هیچ پاسخ منطقی قانع نخواهند شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود