کد خبر: ۸۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴- 19 July 2022
ویژه‌نامه "ناظر امین"-۲۶/ گفتگوی اختصاصی با عضو مجمع تشخیص

شورای نگهبان نقش بی‌بدیلی در حراست از جمهوریت و اسلامیت نظام در چهار دهه گذشته داشته است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: شورای نگهبان نقش بی‌بدیل و انکارناشدنی در خدمت به انقلاب اسلامی و حراست از جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته داشته است.

حسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با پایگاه‌ اطلاع‌رسانی شورای نگهبان گفت: «جمهوری اسلامی» عنوانی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای نظام جدید انتخاب شد و جمهوری اسلامی از دو واژه «جمهوریت» و «اسلامیت» تشکیل شده است.

وی ادامه داد: «جمهوریت» مبتنی بر مردمی بودن (در خدمت مردم بودن) نظام و پشتیبانی مردم از آن است. «اسلامیت» نیز از وحی گرفته می‌شود و مشروعیت‌بخش نظام است؛ به عبارت دیگر «جمهوریت» مقبولیت‌بخش و «اسلامیت» مشروعیت‌بخش نظام جمهوری اسلامی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در قانون اساسی راهکارهایی برای حراست از جمهوریت و اسلامیت نظام پیش‌بینی شده است. راهکار حراست از جمهوریت، برگزاری انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری، شوراهای شهر و روستا، همه‌پرسی و... است که در 43 سال گذشته انتخابات‌های بسیاری برگزار شده است.

مظفر اضافه کرد: برای حراست از «اسلامیت» نظام نیز در قانون اساسی ایجاد چند نهاد پیش‌بینی شده است که آن‌ها نهادهای رهبری و شورای نگهبان هستند. رهبری ناظر بر تمامی اعمال و تضمین‌کننده جهت اسلامی نظام هستند و شورای نگهبان نیز در جهت‌گیری ارکان تصمیم‌گیر نظام نقش موثر دارد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ «شرع» و «قانون اساسی» است، گفت: در تمامی کشورهای دنیا نهادی برای حراست از قانون اساسی وجود دارد اما در ایران، شورای نگهبان علاوه بر اینکه وظیفه پاسداری از قانون اساسی برعهده دارد، نگهبان شرع و جهت دادن تصمیم‌گیری‌ها به سمت اسلامیت نیز هست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به نقش نظارتی شورای نگهبان در انتخابات‌ها عنوان کرد: برخی با بهانه‌های مختلف به دنبال کم‌رنگ کردن نقش شورا در انتخابات‌ها هستند. آن‌ها به بهانه‌هایشان رنگ و بوی حقوقی هم می‌دهند و به طور مثال می‌گویند وقتی اصل برائت داریم، نظارت استصوابی معنایی ندارد.

وی ادامه داد: یک بار در مجمع تشخیص مصلحت نظام این بحث مطرح و یکی از افراد سخنی بیان کرد که من در پاسخ به وی گفتم که اصل برائت مربوط به حقوق شهروندی و برای عموم جامعه است، اما برای انتخاب مسئولان اصل بر احراز صلاحیت است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی ایران از مقوله‌های اعتباری، تفویضی و «جعل» است و یکی از کارهای اساسی شورای نگهبان ایستادگی بر نظارت استصوابی و ممانعت از عدم تصاحب پست ریاست‌جمهوری و نمایندگی مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری توسط کسانی است که صلاحیت ندارند.

مظفر در پایان بیان داشت: شورای نگهبان نقش بی‌بدیل و انکارناشدنی در خدمت به انقلاب اسلامی و حراست از جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته داشته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد