کد خبر: ۸۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰- 16 July 2022
اجمالی/ دکتر طحان نظیف در نشست خبری:

لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توسط شورای نگهبان تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری‌ها که در مراحل قبل با اشکالات و ابهاماتی مواجه شده بود، توسط شورای نگهبان تایید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان نشست خبری دکتر طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (۲۵ تیرماه ۱۴۰۱) برگزار شد، مهمترین محور‌های این نشست به شرح زیر می‌باشد.

**دولت محترم در تهیه لوایح و مجلس محترم هم در مورد تهیه طرح‌ها و تصویب قوانین، نسبت به استفاده از واژگان فارسی، دقت داشته باشند، در غیر این صورت ما طبق قانون موظفیم مصوباتی که در آنها از واژگان غیرفارسی استفاده شده را اعاده کنیم ولو اینکه هیچ اشکال دیگری وجود نداشته باشد.

**لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها چندین بار بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود که چهارشنبه هفته گذشته مصوبه مجلس مجدداً بررسی و تأیید شد و این لایحه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و همچنین اساسنامه صندوق ملی مسکن توسط شورای نگهبان واجد برخی اشکالات و ابهامات شناخته شد.

**در یک سال گذشته، ۶۰ مصوبه ارسالی مجلس را بررسی کردیم که ۱۴ مصوبه در مرحله اول تایید شدند و ۲۱ مصوبه در مراحل بعد و ۲۵ مصوبه هم در حال اصلاح است. در این مدت ۱۱ اساسنامه هم به شورای نگهبان ارسال شده که ۹ اساسنامه تایید و ۲ اساسنامه مورد ایراد واقع شده است. همچنین در یک سال گذشته، ۱۷۴ نامه از دیوان عدالت اداری دریافت کردیم که توسط فقهای محترم بررسی شده است. شورای نگهبان از ۲۶ تیر سال ۱۴۰۰ تا امروز، ۱۳۷ جلسه برای بررسی مصوبات داشته است.

**ما در حال حاضر ورود محتوایی به موضوع تشکیل وزارت بازرگانی نداریم و این شورا صرفا مصوبات ارسالی را بر اساس موازین شرع و قانون بررسی می‌کند. و این موضوع در صلاحیت دولت و مجلس است.

**سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره دخالت برخی نمایندگان در انتصابات: درباره این موضوع چندین بار صحبت شده و مقام معظم رهبری هم تاکنون چندین بار در این باره تاکید داشته‌اند واقعیت این است که وظایف و صلاحیت های مجلس براساس قانون مشخص است که شامل قانون گذاری و نظارت است و باید مراعات گردد.

**البته ضمن تکیه بر این امر باید به این نکته هم توجه داشت که وظیفه نظارت و پیگیری امور، به معنای دخالت در اجرا نیست و در عین حال، پیگیری و نظارت بر قوانین وضع شده هم نباید دخالت تلقی شود.

**سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره نقاط ضعف این نهاد: ارزیابی عملکرد شورای نگهبان برعهده مردم، نخبگان و رسانه هاست و ما در شورای نگهبان اقدامات زیادی انجام می‌دهیم. مثلا در بررس مصوبات جلسات متعددی با نخبگان، دستگاه‌ها و افراد مختلف داریم و فکر می‌کنم در این جهت باید اطلاع رسانی بیشتری داشته باشیم.

**مصوبه ساماندهی ثبت‌نام‌ها انتخابات ریاست جمهوری برای وزارت کشور لازم الاجرا بوده و هست البته دولت قبل به مصوبه عمل نکرد و مبنای عمل ما در شورای نگهبان همین مصوبه بوده و هست، اگرچه دولت قبل این مصوبه را اجرا نکرد اما ما طبق آمار و ارقام معتقدیم که این مصوبه اثر خودش را گذاشت و تعداد ثبت نام‌ها کاهش یافت.

**سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ابقای آیت‌الله جنتی در شورای نگهبان: براساس قانون اساسی انتخاب فقهای شورای نگهبان جزو وظایف رهبری است، رسانه ها بنظرم در این زمینه گمانی زنی نکنند و چون در آستانه ۲۶ تیر هستیم، بزودی ان شالله اعلام خواهد شد.

**علت عدم حضور فقهای شورای نگهبان در برخی جلسات مجمع تشخیص، همزمانی برگزاری جلسات مجمع با جلسات شورای نگهبان است، جلسات این شورا با حضور همه‌ی اعضا برگزار می‌شود و به ندرت پیش می‌آید که حتی یک نفر از اعضا هم در جلسات غیبت داشته باشد.

**لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری‌ها که در مراحل قبل با اشکالات و ابهاماتی مواجه شده بود، توسط شورای نگهبان تایید شد، طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری با اشکالات و ابهاماتی مواجه شد که جهت اصلاح به مجلس شوری اسلامی اعاده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است