کد خبر: ۸۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۶- 25 June 2022

توصیه آیت‌الله اعرافی به صرفه جویی در مصرف آب و برق/ در حج امسال مسائل و مشکلات ملت اسلام مورد توجه قرار گیرد

خطیب جمعه قم با بیان اینکه آب و برق دو پایه و زیرساخت زندگی ما است، گفت: اگر جامعه بخواهد در تابستان با مشکل آب و برق مواجه نشود غیر از تلاش دستگاه‌های مسئول باید صرفه‌جویی را پیشه کند.

توصیه آیت‌الله اعرافی به صرفه جویی در مصرف آب و برق/ در حج امسال مسائل و مشکلات ملت اسلام مورد توجه قرار گیرد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه نماز جمعه سوم تیرماه ۱۴۰۱ که در مصلی قدس قم برگزار شد،با گرامیداشت هفته قوه قضاییه، عنوان کرد: چند دهه از شهادت شهید بهشتی گذشته است، اما همچنان جایگاه و منزلت این متفکر عالم اسلام دانسته نشده است.

وی، ضمن تشکر از کارکنان و دست‌اندرکاران قوه قضاییه که در خدمت به مردم تلاش می‌کنند، توصیه کرد: اهتمام به تکمیل و اجرای سند تحول قوه قضاییه، رعایت سرعت و دقت در فرایند رسیدگی به پرونده‌های قضایی، توجه به رویکرد علمی و تحقیقی، کمک به صنعت و تولید از نکاتی است که در قوه قضائیه باید به آن توجه شود.

امام جمعه قم، با اشاره به اینکه سلامت دستگاه قضا از نکاتی است که در دستگاه قضا باید به آن توجه کرد، ادامه داد: دستگاه قضا باید پیراسته‌ترین دستگاه اداری باشد همچنین قوه مجریه و مقننه نیز باید از دستگاه قضا حمایت کنند و برای به‌روز شدن دستگاه قضا، پیاده شدن فناوری‌های جدید در آن و پاسخگویی به نیاز مردم به پشتیبانی‌هایی فراتر از وضع موجود لازم است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه آب و برق دو پایه و زیرساخت زندگی ما است، گفت: اگر جامعه بخواهد در تابستان با مشکل آب و برق مواجه نشود،غیر از تلاش دستگاه‌های مسئول باید صرفه‌جویی را پیشه کند.

وی با تأکید بر اینکه ۲۰ درصد در برق و ۱۰ درصد در آب کمبود داریم، تصریح کرد: اگر این کمبود را با صرفه جویی جبران کنیم، خاموشی به حداقل می‌رسد و برنامه‌ریزی‌های دوستان قابل اجرا است.

خطیب جمعه قم، بیان کرد: سهم آب انتقالی به قم به شکل محسوسی کاهش پیدا کرده است که از مدیران می‌خواهیم به این نکته توجه کنند و امیدواریم پیگیری و حل شود.

وی ادامه داد: برای آینده آب و برق نیاز به برنامه‌های کلیدی است و باید سرمایه‌گذاری‌های اساسی و انتقالی آب از دریا در اولویت برنامه هفتم قرار بدهند همچنین طرح‌های فاضلاب نیاز به کمک دارد و باید بخش خصوص وارد شود و متأسفانه شمول فاضلاب در قم حدود ۴۰ درصد است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در رابطه با هفته مبارزه با موارد مخدر، گفت: کشورما در حوزه مبارزه با مواد مخدر کارهای زیادی کرده است، اما کشورهای دیگر قدر این تلاش را نمی‌دانند. در حوزه مواد مخدر ملت ما هم باید بداند که مواد مخدر آسیب‌های بزرگ اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را متوجه کشور می‌کند و مواد مخدر مسئله‌ای نیست که فقط به دستگاه‌های اداری سپرده شود و باید فرهنگ ما نیز به سمت کنترل رشد مواد مخدر باشد.

وی اضافه کرد: از بسیج، مساجد، مؤسسات فرهنگی و... انتظار می‌رود برای اوقات فراغت نسل نو برنامه‌های درست و دقیقی داشته باشند؛ زیرا همه می بینیم که چگونه موج‌های فساد روانه است که بسیاری از آن‌ها توسط دشمن برنامه ریزی شده است و بخشی از معالجه آن در دست دستگاه ها است اما بخشی از آن کار همه ما است که باید بر روی آن حساس باشیم.

امام جمعه قم، با بیان اینکه انتظار می‌رود در حج امسال مسائل و مشکلات ملت اسلام مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: با هم‌وطنان آبادان ابراز همدردی می‌کنیم ان شا الله دستگاه‌های مسئول به درستی به خطاهایی که در چند حادثه اخیر رخ داده است رسیدگی کنند و با قاطعیت با عوامل مسئول برخورد کنند همچنین با زلزله‌زدگان افغانستان نیز همدردی می‌کنیم.

آیت‌الله اعرافی در خطبه اول در رابطه با حقوق کودکان و نوجوانان و وظیفه والدین و بزرگ‌ترها نسبت به آنان عنوان کرد: صیانت از شخصیت کودک و نوجوان، اکرام و احترام حفظ منزلت و جایگاه کودکان و نوجوانان از حقوق اساسی کودک و نوجوان است.

وی با بیان اینکه در رعایت شخصیت دیگران از جمله فرزندان گاهی تفسیرهای غلطی می‌شود و به شرایط و ضوابط آن توجه نمی‌شود، بیان کرد: احترام و اکرام دارای شرایطی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد ممکن است این احترام و اکرام واقعی نباشد و ضد آن نتیجه بگیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه گاهی تفسیر اشتباهی از شخصیت می‌شود و این تفسیر اشتباه به احترام گذاشتن نیز سایه می‌افکند، گفت: یک نگاه این است که شخصیت انسان‌ها محصور در پرانتز ماده است و ذات انسان مادی است و ابعاد فطری و فرا مادی انسان مورد غفلت و گاهی مورد انکار قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اسلام تأکید دارد که شخصیت انسان محصور به تولد و مرگ نیست و زندگی انسان ریشه در عالم قدس و امتداد به بی‌نهایت و جهان جاودان دارد، ادامه داد: در انسان‌ها هم نیازهای مادی و هم فرا مادی و معنوی وجود دارد و اگر خواسته‌های انسان محصور به نیازهای مادی شود تفسیر او از انسان غلط است.

خطیب جمعه قم، بیان کرد: اسلام و قرآن آمده است که به انسان بگوید شما فقط نیمه مادی نیستید و دایره‌ای بزرگی هستید که در درون شما حلقه‌های وصل به عالم ملکوت و غیب وجود دارد و گرایش‌های معنوی درون تان هدایت‌گر شما به قله‌های بلندتری است و مبادا خودتان را محروم کنید.

وی ادامه داد: زمانی که صحبت از شخصیت انسانی و صیانت انسانی به میان می‌آید باید توجه داشت که فرزند ما همان‌طور که نیازهای مادی دارد و باید به آن توجه کرد باید به افق‌های بلند در وجود آن نیز توجه کرد.

وی با بیان اینکه گوهری گران‌بها در وجود کودکان است که باید از آن مراقبت کرد و زمینه‌های شکوفایی آن را هم فراهم کرد، گفت: اگر میل‌های و کشش‌ها و غرایض مادی در وجود انسان رها شود دست و پای ما را می‌بندد و نیم قدسی ما را به نسیان می‌سپارد، اگر کسی وارد آن نیمه پنهان شود لذت‌ها و کشش‌های بیشتری وجود دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد