کد خبر: ۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۵- 17 June 2022
دکتر صادقی مقدم:

بررسی صلاحیت بصورت دقیق و متقن برای شورای نگهبان یک اصل است

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان گفت: بررسی صلاحیت‌ها با دقت و به صورت متقن، برای شورای نگهبان یک اصل است.

بررسی صلاحیت بصورت دقیق و متقن برای شورای نگهبان یک اصل است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از روابط عمومی دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان سیستان و بلوچستان، مراسم تکریم و معارفه رییس دفتر نظارت و بازرسی استان سیستان و بلوچستان با حضور دکتر محمد حسن صادقی مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرائی و امور انتخابات شورای نگهبان و مسئولین استانی در دفتر نظارت استان برگزار شد.

دکتر صادقی مقدم در این مراسم طی سخنانی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حق‌الناس بودن رای مردم تاکید کرد: امانتی که در دست ماست باید به خوبی حفظ شده و در جایگاه خودش قرار داده شود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان که با همت معمار قانون اساسی آیت الله شهید بهشتی جایگاه والایی دارد.

دکتر صادقی مقدم با بیان اینکه حکومت اگر منشاء الهی و قدسی نداشته باشد مشروعیت ندارد، گفت: مشروعیت نظام جمهوری اسلامی از ولایت امر است و در بخش قانون گذاری، نظارت شرعی بر قوانین هم به وسیله فقهای منصوب رهبری مشروعیت پیدا می‌کند، در بخش اجرایی نیز در انتخابات، آرا به وسیله رهبری تنفیذ می‌شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به اینکه به تعبیر برخی از صاحب نظران غربی، جمهوری اسلامی در قانون اساسی خودش یک تضمین پیش بینی کرده است، گفت: کسانی که در صحنه‌های قانونگذاری قرار می‌گیرند بایستی بر اساس قانون، صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان احراز شود. به علاوه اینکه احراز صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری نیز توسط شورای نگهبان انجام می‌شود.

دکتر صادقی مقدم با بیان اینکه شورای نگهبان تلاش خود را برای انجام ماموریت‌هایش به کار گرفته است، گفت: با کمک ناظران، دستگاه‌های اجرایی و وزارت کشور که مجری انتخابات است، در تلاشیم که وظیفه نظارتی خود را به خوبی پیش ببریم.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری انتخابات گذشته تاکید کرد: در انتخابات گذشته تلاش ما بر همکاری و همفکری با دستگاه‌های اجرایی انتخابات بوده و نظر ما در آینده نیز همین است که انشاالله بتوانیم به عنوان جزئی از این مجموعه، گام‌هایی در این مسیر برداریم.

دکتر صادقی مقدم در ادامه به بحث اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: در چارچوب قانون، نمایندگان محترم مجلس، اصلاح بخش‌هایی از قانون انتخابات، با اولویت قانون انتخابات مجلس که در سال ۱۴۰۲ برگزار می‌شود و پس از آن اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستور قرار دهند تا شورای نگهبان بتواند در فرصت مناسب رسیدگی به صلاحیت ها را انجام بدهد.

وی در ادامه تاکید کرد: بررسی صلاحیت‌ها با دقت و به صورت متقن، برای شورای نگهبان یک اصل است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: شرایط احراز باید واضح تر و همچنین ملاک‌ها روشن تر شوند و ما طبعا در چارچوب قانون به وظایف خود عمل می‌کنیم و انتظار داریم همه بخش‌های دیگر و نمایندگان محترم نیز به وظایف خود عمل کنند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: عرض بنده به همکاران خودم این است که به وظایف خود عمل کنند و از شبکه عظیم نظارت و همچنین مدیران محترم استان و شهرستان‌ها می‌خواهم که در همه جهات خداوند متعال را در نظر بگیرند.

وی در ادامه اظهار داشت: همه مسئولان باید با توجه به قانون و احساس مسئولیتی که دارند، به وظایف خود با دقت بالایی عمل کنند چون به هر حال تضمین سلامت نظام انتخاباتی کشور، به اجرا و نظارت صحیح و قانونی بستگی دارد.

در پایان جلسه از زحمات چندین ساله حسنعلی میرعبدی تشکر و قدردانی به عمل آمد و سید مهدی امیر جهانشاهی به عنوان رئیس جدید دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان سیستان و بلوچستان معرفی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است