کد خبر: ۸۵۴۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۶- 30 May 2022
آیت‌الله اعرافی:

امام خمینی احیاگر دین در عصر جدید است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: قبل از انقلاب، بسیاری از تحلیلگران از حیات دین و معنویت ناامید بودند، اما حضرت امام خمینی(ره) ثابت کرد دین در متن حوادث و تحولات زندگی بشر زنده است.

امام خمینی(ره) احیاگر دین در عصر جدید است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در نخستین برنامه سفر به ایتالیا در مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی(ره) در مرکز اسلامی المهدی در شهر رم و در جمع مسلمانان و شیعیان ایتالیا سخنرانی کرد.

آیت‌الله اعرافی در این مراسم امام خمینی را احیاگر دین در عصر جدید دانست و گفت: امام خمینی شخصیتی بزرگ است که حق بزرگی بر ملت ایران و بلکه بر همه شیعیان و مسلمانان و حتی بر همه دینداران و آزادی خواهان دارد.

وی افزود: بسیاری از تحلیلگران در سال های قبل از انقلاب، از حیات دین و معنویت ناامید بودند و تصور می‌کردند عصردین داری به پایان رسیده است؛ اما حضرت امام ثابت کرد که دین در متن حوادث و تحولات زندگی بشر همیشه زنده است.
مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: امام خمینی معجزه‌وار پیامی نوین را به بشر رساندند و به همه نشان دادند که می‌توان به عصری جدید و محوریت دین و معنویت و اخلاق امیدوار بود.

وی با اشاره به شخصیت علمی حضرت امام بیان داشت: شخصیت و مقام سیاسی امام نباید مانع از توجه به شخصیت و جایگاه فاخر و کم نظیر علمی ایشان شود؛ امام خمینی در مهم‌ترین علوم اسلامی در قله قرار داشت در حالی که رسیدن به هر کدام از این قله ها و به ده‌ها سال تلاش و مجاهدت علمی نیاز دارد.

آیت‌الله اعرافی در ادامه بیان کرد: امام خمینی در فقه به عالی ترین سطوح فقهی و مرجعیت دست یافته بود؛ ایشان در سنین جوانی به عالی ترین درجات علم فلسفه رسیده، در علوم پیچیده و ظریف عرفانی و گرایش ها معنوی مهمترین کتاب های عرفانی را در سنین جوانی تألیف کرد و از سرآمدان عرفان نظری و عملی به شمار می آمد.

وی تألیفات امام خمینی را کتاب های مهم فقهی، عرفانی و فلسفی فراتر از جامعه علمی شیعی و برای جامعه علمی اسلامی دانست و افزود: این کتب حتی برای جامعه فکری و معرفتی بشریت امروز گنجینه ای ارزشمند و قابل مطالعه است.

مدیر حوزه های علمیه با بازخوانی نامه تاریخی امام به گورباچف محتوای این نامه را نمایانگر عمق علمی و بصیرت والای امام خمینی(ره) معرفی کرد.

وی گفت: علاوه بر جنبه علمی و معرفتی، ذوق شاعرانه و متعالی و روح هنری امام در کنار نطق و بیان نافذ ایشان و قلم شیوا و فاخر ایشان از دیگر ابعاد شخصیتی امام است.

عضو فقهای شورای نگهبان بعد سوم شخصیتی امام خمینی را عمق بینش سیاسی و بصیرت حیرت‌انگیز و شناخت جریان‌های سیاسی جهان دانست و گفت: نگاه بلند اجتماعی و سیاسی امام عامل نجات ملت ایران و بلکه عامل اتحاد و انسجام امت اسلامی گردید و با هدف گذاریِ آزادی فلسطین، عزت فلسطینیان را رقم زد.

امام خمینی(ره) احیاگر دین در عصر جدید است

وی افزود: امام خمینی فراتر از نگاه به امت اسلامی، مروج همبستگی های ادیانی و گفتگو ها و تعاملات ادیانی بود.

مدیر حوزه‌های علمیه بعد چهارم شخصیت امام خمینی(ره) را معنویت، اخلاق و تهذیب ایشان معرفی کرد و اخلاق اسلامی امام را در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی ستود.

آیت‌الله اعرافی کتاب چهل حدیث امام را تجلی بخش اخلاق، اخلاص و معنویتِ متعالی و متمایز امام دانست.

وی در ادامه به ذکر مصادیق ای از ابعاد معنوی امام پرداخت و به نقل از شهید مطهری و دیگر بزرگان گفت: درسهای اخلاق امام تاثیر فراوانی در تحصیل و تربیت شاگردان داشت و تاثیر آن تا مدت ها در روح و روان شاگردان باقی می ماند.

آیت‌الله اعرافی افزود: امام برای ریاست، مرجعیت و دنیای خود هیچ قدمی بر نداشت و محو تکلیف و مسئولیت خود بود.

مدیر حوزه های علمیه رابطه صمیمی امام با همسر، فرزندان و اطرافیان را حاوی فصل‌های درخشانی از اخلاق و تربیت معرفی کرد و گفت: این تربیت عالی نتیجه نماز شب، تهجد و خلوت ها و مناجات های عاشقانه و نیز مراعات حقوق دیگران و توجه خاص به حق الناس است.

آیت‌الله اعرافی در ادامه شجاعت و دلیری امام خمینی را به عنوان یادآورِ شجاعت بزرگان دین و اولیای الهی در روزگار کنونی تبیین کرد.

وی با اشاره به جامعیت کم‌نظیر و لایه های متعدد و متنوع شخصیتی امام، آینده انقلاب را روشن دانست و ابراز امیدواری کرد تا امت اسلامی و بشریت معاصر با الگو گیری از ایشان مسیر رهایی و سعادت معنوی را طی کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

خون پاک شهدای حادثه تروریستی دمشق، مبدأ تحولات بزرگی می شود

تحقق مشارکت مردم در اقتصاد، وظیفه مسؤولین است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد