به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه، آیتالله اعرافی در آئین سوگواره بزرگ حضرت حمزه(سلامالله علیه) که به همت مجتمع آموزش عالی تاریخ، سیره و تمدن اسلامی و در سالن قدس مجتمع امام خمینی(قدس سره) برگزار شد، اظهار داشت: همواره باید قدردان تکریم کنندگان شخصیت پیامبر اعظم(صلیالله علیه و آله) و خاندان نبوت باشیم.
مدیر حوزههای علمیه به تقابل دو جریان بزرگ در تاریخ اسلام و تلاش طراحی شده و پیچیدگی های آن در برابر خط نبوی و علوی اشاره کرد و ابراز داشت: در عین اعتقاد و پایبندی به امت اسلام و انسجام اسلامی، گفتمان نورانی انقلاب اسلامی، ما را به وحدت صفوف امت در صحنه های مبارزه و مقاومت دعوت میکند.
وی یادآور شد: انقلاب اسلامی و امامین انقلاب نشان دادند که در همه صحنه ها، وحدت و یکدستی امت پیشگام بوده و برای فلسطین و مجد امت اسلام هزینه می دهیم و إبایی از این پیشگامی و پرداختن هزینه نداریم؛ با این همه، همواره بر شناخت حقایق تاریخی و اصول استوار تاریخشناسی و حقیقت تاریخ تأکید داریم.
آیتالله اعرافی با بیان اینکه در تاریخ اسلام جریانی پنهان و شبکهای پیچیده از منافقان گوناگون، از ناآگاهی تودههای مردم بهره گرفتند، اظهار داشت: هدف این جریان این بود که آن مشعلی که پیامبر(صلیالله علیه و آله) روشن کرده و پرچمی که بر افراشته بودند، آشکار نشود و دستخوش تردید و تزلزل گردد.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه جریان اموی و طیفی از جریان های پیرامونی را از صحنه گردانان این عرصه دانست و خاطرنشان کرد: هدف این بود که راه روشن و صراط مستقیم گم شده، فضا برای تشخیص و عمل درست از بین رود تا امتداد درست رسالت، که در خط پاک علوی است، استمرار نیابد.
مدیر حوزههای علمیه، نقشه نخست این جریان را نقشه علمی، معرفتی و فرهنگی توصیف کرد و ابراز داشت: این جریان فضای معرفت شناسی اسلامی، فضای علوم و معارف اسلامی و مباحث علمی و معرفتی را مشوه نموده، دستخوش انحراف و تحریف میکند.
عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه مبتنی بر این خط فکری، دست اندازی به منابع و مصادر اصلی معرفت دینی در این دوره شکل گرفت، اظهار داشت: منبع و مصدر اندیشه اسلامی در کنار عقل سالم، کتاب قرآن و رسول خداست و قرآن کریم نیز راه را به ما نشان داده که برای تفسیر آیات، مسیر سنت را در پیش گرفته راه را بر اساس آن بپیماییم.
وی با بیان اینکه احادیث به قرآن عینیت بخشیده و سنت رسول الله(صلیالله علیه و آله) مکمل و مفسر قرآن است که راههای روشن را نمایانتر میسازد، ابراز کرد: منع یکصد ساله نقل حدیث رسول الله(صلیالله علیه و آله)، ضربه بزرگی به یافتن حقیقت دین زد. در چرایی و تحلیل طیفی از نظرات، خوشبینانه آن است که رواج نقل حدیث، قرآن کریم را تحت الشعاع قرار میدهد.
مدیر حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: تفسیر و پاسخ واقع بینانه به منع حدیث در آن دوران، آن است که به عمد سنت الهی را به کنار گذاشتند تا خط فکر علم و عدالت علوی تحت الشعاع قرار گرفته، به حاشیه برده شود.
وی با بیان اینکه منع یکصدساله حدیث لطمه کاری به شکل گیری مصدر مهم اسلامی وارد ساخت و همزمان با منع رسمی، تحریف حدیث نیز دنبال می شد، خاطرنشان کرد: وضع و جعل حدیث نیز از اعمال دیگری بود که در این دوران دنبال می شد تا اغراض نحس پنهانی را در وضع و جرح نشان دهند.
آیتالله اعرافی، «منع»، «تحریف و جابجایی الفاظ و معانی و چینش حدیث» و «وضع و جعل» را سه خط پیگیری شده در دوران اموی توصیف کرد و اذعان داشت: حدیث همیشه مرز واضحی در ارتباط با قرآن کریم داشته است.
وی خط چهارم را بی اعتبار نشان دادن حدیث خاندان رسول الله(ص) و ائمه معصوم علیهم السلام دانست و یادآور شد: بر اساس قرآن و سنت واضح و قطعی حدیث ائمه هدی(ع) را به منزله حدیث نبوی، بلکه عین آن میدانیم.
مدیر حوزههای علمیه اظهار داشت: جریان اموی و پنهان و اطیاف پیرامونی با بهرهگیری از چهار خط منع، جعل، تحریف و بی اعتبارسازی؛ یک مصدر اساسی که می توانست راهنمای امت باشد را از کار انداختند.
عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: در مقام عمل سیاسی و اجتماعی نقشه هایی را بعد از رحلت رسول الله کشیدند تا گام به گام کانون اموی مبدل به کانون اجتماعی سیاسی و قدرت شام شود تا در برابر کانون مدینه و کوفه به مبارزه برخاسته، اوج آن در عاشورا رقم خورد. در دل این شکست پیروزی عظیم الهی بود که در دل تاریخ ماندگار خود شد.
آیتالله اعرافی در ادامه «برهم زدن اقتدار سیاسی اموی و تحریف گران اسلام» و نیز «شکست دادن منطق و دسیسه های اموی در مقابله با حدیث و کوچک شمردن خاندان پیامبر(ص)» را از جمله پیام های عاشورا و نقطه بازسازی خط علوی توصیف کرد.
عضو شورای عالی حوزه با بیان اینکه خطوط نفاق در همان دوره مدینه شکل گرفت تا این جریان نفاق بتواند علی(علیهالسلام) و خاندان پاک پیامبر(صلیالله علیه و آله) را کم فروغ نماید، اظهار داشت: ابوطالب و حضرت حمزه(سلامالله علیهما) در میان عموهای پیامبر(صلیالله علیه و آله) همچون خورشید فروزان اند که همواره آماج جعل و وضع و هدف گیری برای سقوط ایشان در ذهن مردم قرار میگرفتند.
مدیر حوزه های علمیه افزود: جریان انحراف و تحریف تمام تلاش خود را در زدن و کم فروغ کردن همه ستارگان پیرامون خورشید علوی، که پیشگام و خط شکن با قدرت ایستادگی می کردند، به کار گرفت.
وی با بیان اینکه در میان خاندان پیامبر(صلیالله علیه و آله) و صحابه رسول الله(صلیالله علیه و آله) با سه گروه مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: گروهی از صحابه و خاندان رسول الله(صلیالله علیه و آله) لغزیدند و از اول ناسالم بودند. جمعی نیز سالم و متوسط الحالاند و گروه سوم نیز برجستگان این جریان ها هستند.
آیتالله اعرافی، زنده نگه داشتن یاد و خاطره برجستگان خاندان رسول الله(صلیالله علیه و آله) و صحابه را امری ستودنی توصیف کرد و ابراز داشت: بازشناسی، بازخوانی، بازرسی، تبیین و ارائه شخصیت چهره های بزرگ اصحاب و خاندان پیامبر(صلیالله علیه و آله) که در کانون ناب علوی قرار گرفته و از لغزش ها به دور هستند، امر بسیار مهمی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.
سخنران این مراسم، رشادت، شجاعت و دلیری و نهراسیدن حضرت حمزه(سلامالله علیه) در مصاف با دشمن را از ویژگی های بارز شخصیتی حضرت حمزه(سلامالله علیه) دانست و یادآور شد: اگر از درون فروپاشیده، خود را ببازیم، در عمل نیز خواهیم باخت؛ فروپاشی درونی فرد، گروه یا جامعه را در مصاف مشکلات به زمین می زند. شجاعت؛ حکمت و صلابت درونی حق و عیار بالای روح است. نشکستن عیار درونی در برابر حوادث بیرونی، شجاعت است.
آیتالله اعرافی تصریح کرد: شجاعت و رشادت حضرت حمزه(سلامالله علیه) به معنای منطقی و درست آن بود و دارای معرفت و اخلاص عالی و متعالی بودهاند.
وی گستره جهان شناخت و معرفت و اخلاص را از مهم ترین پایههای شخصیتی حضرت حمزه(سلامالله علیه) توصیف کرد و یادآور شد: در میان همه گزاره های مربوط به حضرت حمزه(سلامالله علیه)، جمله امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام)، که به خداوند سوگند می خورند و می فرمایند: اگر در لحظه تصمیم و نقطه عطف، حمزه(سلامالله علیه) و جعفر بودند، سرنوشت تاریخ تغییر می کرد؛ نشان دهنده عمق راهبردی و تحلیل عمیق معرفتی، سیاسی و... حضرت حمزه(سلامالله علیه) است.
مدیر حوزههای علمیه، خاطرنشان کرد: حضرت حمزه(سلامالله علیه) تاریخ ساز بود و اگر می ماند، درخشش های بی نظیری از این خورشید تابان تلألو می نمود و مهندسی الهی جور دیگری رقم میخورد.
عضو فقهای شورای نگهبان حس سیادت، فرماندهی، پیشگامی و شجاعت حضرت حمزه(سلامالله علیه) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: حضرت حمزه(سلامالله علیه) دارای فلز و عیار فرماندهی و رهبری بود که می توانست تاریخ اسلام را جور دیگری رقم بزند.
آیتالله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه همه خاندان رسول الله(صلیالله علیه و آله) در برابر حضرت علی(علیهالسلام) تواضع داشته و واقف به بلندای شخصیت والای مولی الموحدین علی(علیهالسلام) بودند، اظهار داشت: حضرت حمزه(سلامالله علیه) دارای مقامات بالای معرفتی بود که تجلی آن در بیانات رسول الله(صلیالله علیه و آله) و امیرالمؤمنین(علیهالسلام) به خوبی معرفی گردیده است.
وی خاطرنشان کرد: اگر در فلسطین و جای جای اسلام سرداری همچون حضرت حمزه(سلامالله علیه) داشتیم، هرگز شاهد ذلت امروزی امت اسلام نبودیم؛ این ننگ است بر امت اسلام و بیش از پنجاه کشور اسلامی با بیش از ۵۰ درصد ذخایر معدنی و انرژی که رژیم منحوس صهیونیستی در آن فتنه انگیزی کند.
مدیر حوزههای علمیه افزود: برادران مسلمان و امت اسلام بشنوند که گفتمان انقلاب اسلامی، به سود اسلام است و نجات و هدایت امت و رهایی امت از این ننگ های هجوم بیگانگان، بر پایه بیداری باطن و شکوفایی معرفتی و اخلاقی نهفته که میتوان با حمزهها رقم زد.
عضو جامعه مدرسین حوزه بیان داشت: نسل جوان امت اسلام در سراسر جهان و عمق سرزمین های اشغالی باید حمزه(سلامالله علیه) را بازشناسی نموده، شجاعت، رشادت و حکمت حضرت حمزه(سلامالله علیه) را الگو قرار دهند. این الگوها به ما حیات بخشیده، به جامعه جان دوباره اعطا میکند.
آیتالله اعرافی در پایان سخنان خود تأکید کرد: عزیزانی که از سراسر عالم برای کسب دانش دینی به قم آمده اند، باید منطق حکیمانه و شجاعانه را دریافت و این الگوها را به جهان معرفی نمایند.
انتهای پیام/