کد خبر: ۸۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۶- 15 May 2022

۱۸ مأموریت آیت الله اعرافی برای ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مقوله ارتقای خانواده و جمعیت نیاز به یک انقلاب، نهضت و تحول داریم که باید برنامه‌ریزی شود.

۱۸ مأموریت آیت الله اعرافی برای ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه و عضو فقهای شورای نگهبان در جمع اعضای ستاد راهبری خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه در سخنانی اظهار کرد: در میان ۲۰۰ طرح تحولی حوزه، ستادهای راهبردی وجود دارند که کار جهادی انجام می‌دهند بدون آنکه ساختار رسمی داشته باشند و در بعضی مواقع از کارهایی که دارای ساختار می باشند، پیش هستند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه به حضور فعال و کنشگر حوزه در مباحث اجتماعی اشاره کرد و افزود: حوزه و روحانیت باید در تمام عرصه های اجتماعی همچون یک کنشگر فعال در صحنه باشد؛ حوزه عصر انقلاب باید با حوزه قبل انقلاب متفاوت باشد.

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: تاکنون ۲۰ ستاد راهبردی مورد نیاز نظام، جامعه و اصل انقلاب شکل گرفته است و ستاد راهبردی خانواده و جمعیت یکی از ستادهای پیشران و موفق است که باید فراساختاری بوده و فکربسته نباشد و جریان های جهادی با روحیه جهادی که کمتر به صورت شکلی و ساختاری‌اند، فعال تر و مؤثرتر عمل می کنند.

* نکات ۱۸ گانه مدیر حوزه برای ستاد راهبری خانواده و جمعیت
عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود به نکات ۱۸ گانه مورد نظر خود در خصوص ستاد راهبردی خانواده و جمعیت حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت:
۱-حوزه و نهادهای فرهنگی و نهادهایی که به نوعی مرتبط با این ستاد هستند، باید نهضت تحول و اعتلای خانواده و جمعیت در برنامه های خود دنبال کنند بطوریکه ما در مقوله ارتقای خانواده و جمعیت نیاز به یک انقلاب، نهضت و تحول داریم.
۲-در صورت تهیه برنامه ۵ ساله ستاد راهبردی خانواده و جمعیت، این برنامه باید به تایید مدیریت حوزه رسیده و متصل به برنامه های تحولی باشد.
۳-قانون جمعیت و نهاد خانواده، قانونی با ابعاد متعدد و وسیعی است که مسیر سیزده ساله ای را پیمود از زمانی که در شورای عالی مطرح شد و دوران پر از فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت و برای علمیاتی شدن، بنده از هر فرصتی در هر ملاقاتی با وزرا و مسئولین خواستار پیاده سازی و اجرایی کردن آن شدم که هر سازمان، ارگان، نهاد و وزارت خانه ای پوشه ای خاص و ویژه طرح تحولی خانواده و جمعیت را ایجاد کند و به تناسب، شهر به شهر، استان به استان و وزارت خانه به وزارت خانه دنبال شود تا شاهد آن تحول و نهضت مدنظر گردیم.
۴-برنامه ها و چارچوب برای فعالیت های خود تهیه کنید و با جامعیت آن را برای اجرا از طریق وزارت کشور به بخشداری ها، فرمانداری ها و استانداری ها ابلاغ خواهیم کرد.
۵-دربرنامه بودجه ۱۴۰۱ تبصره های مدنظر ظرفیت عظیمی برای پایه ریزی آنچه که در قانون تعالی جمعیت آمده پیش بینی و فراهم شده است.
۶-تهیه پیوست خانواده و جمعیت برای همه نهادها و سازمان ها به عنوان اولین طرح جامع تحولی خانواده و جمعیت.
۷-طرح هدفمندی حوزه در خصوص معیشت از ۵ سال پیش آماده سازی و پیگیری شد که بحمدالله در این خصوص اقداماتی در ۴ کارکرد محصلان متاهل ۱۸ سال تحصیل، مدرسان و اساتید همچنین محققان در حال انجام است که ان شاءالله برای خواهران نیز این طرح از ماه های آینده اجرا خواهد شد.
۸-تولید محتوا برای گفتمان سازی و ترویج فرهنگ ازدواج، فرزند آوری و تربیت اسلامی.
۹-تأکید بر ازدواج چند میلیون جوان در سن ازدواج و یا به تأخیرافتاده.
۱۰-حضور جدی و قوی در ستاد ملی خانواده و جمعیت و ارائه طرح ها و برنامه های متقن و جامع.
۱۱-با توجه به برنامه هفتم توسعه، برنامه ها و طرح های مدنظر ارائه گردد.
۱۲-با توجه به حضور اندیشمندان و فضلای صاحب نظر، انتظارات و اولویت های مدنظر پیرامون عملیاتی تر شدن طرح و برنامه های مربوط به نهضت تحول خانواده و جمعیت ارائه گردد.
۱۳- توجه به رشته ها و دوره های مربوط به جمعیت بطوریکه در ۲۰۰ طرح تحولی حوزه ۲ طرح به عنوان دو بال برنامه های تحولی حوزه قرار دارد که یکی «درختواره رشته ها» و دیگری «درختواره مهارت های کاربردی» است، لذا این طرح را مورد بررسی قرار داده و ایده های مرتبط با موضوع را ارائه کنید.
۱۴- دفتر فقه معاصر یکی از اقدامات نو حوزه علمیه در دوره ی اخیر است و البته به زودی شاهد فلسفه علوم عقلی و انسانی در حوزه خواهیم بود که به عنوان جریان سازی علمی در قلب حوزه در قالب ۳۵ محور برنامه ریزی شده است که دفتر فقه معاصر یکی زا آن می باشد.
۱۵- برگزاری جشنواره سراسری جمعیت و شناسایی ایده و برنامه های جدید.
۱۶- انجام فعالیت های پژوهشی با موضوع خانواده و جمعیت در حاشیه طرح های پژوهشی مورد نیاز نظام بطوریکه دارای خروجی مشخصی باشد.
۱۷-دعوت از سازمان ها و نهادهایی که می توانند عضو ستاد باشند و دارای انگیزه پیوستن به اقدامات ستاد راهبردی خانواده و جمعیت هستند.
۱۸- ارائه برنامه و الگو مشارکتی در درختواره های مطرح شده، از جمله نکاتی است که باید به عنوان محور فعالیت ها مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات