کد خبر: ۸۴۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۷- 20 April 2022
آیت الله شب زنده دار مطرح کرد؛

نقش توسل در حل مشکلات سیاسی و اجتماعی

آیت الله شب زنده دار با تأکید بر اهمیت توسل گفت: برای اینکه در گرفتاری ها و مشکلات که ذهن مسؤولین هدایت شود و تصمیمات آن ها بهترین تصمیمات باشد باید توسل کنیم.

نقش توسل در حل مشکلات سیاسی و اجتماعی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان روز گذشته در درس اخلاق هفدهم ماه رمضان در دفتر رهبر انقلاب در قم گفت: بر اساس معنای لغوی وسیله در آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ» بسیاری ترجمه و تفسیر کرده اند که به وسیله طاعت و تقوا به درگاه خداوند نزدیک شوند، اما مفسرینی نیز تظر متفاوتی دارند.

وی افزود: ظاهر این است که تقابل بین دو جمله تأسیس یک مطلب جدید است و جمله قبل را به نحوی دیگر تکرار نکرده است؛ بعضی مفسرین مانند فخر رازی برای تقابل «اتَّقُوا اللَّهَ» را تقوای از محرمات دانستند و ادامه آیه را عمل به واجبات دانستند؛ امام خمینی در چندصباحی که تفسیر سوره حمد را درس می‌داد، فرمود که تفسیر کار آسانی نیست و فقط احتمالات را ذکر می‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به سه جمله در یک آیه گفت: به نظر می‌رسد این جمله تأکید دیگری نیستند و هر کدام در صدد بیان مطلبی مجزا بوده که به عنوان یک احتمال قوی مطرح می‌شود؛ از روایات بر می‌آید که «ابتغاء وسیله» به این معنا است که این با چنگ زدن به اولیای الهی و اهل بیت و به واسطه توسل جستن به آن‌ها به سوی خدای متعال تقرب جوید.

وی تصریح کرد: عبور از مشکلات به سمت قله تقرب الهی احتیاج به وسیله دارد و حتی برای اینکه تقوا داشته باشیم و مجاهده در راه خدا داشته باشیم نیاز به وسیله‌ای داریم که در این باب ما را کمک کند؛ از امام سجاد نقل شده که حضرت آدم انوار پنج نفس مقدس را دیدند که قرار است در صلب آدم قرار گیرند و خداوند می‌فرماید اگر چیزی خلق می‌کنم یا عقاب می‌کنم از جانب این نفوس مقدس است و اگر مشکلی پیش آمد این‌ها را شفیع خود در درگاه من قرار ده.

آیت الله شب زنده دار با اشاره به دعای شریف توسل گفت: علاوه بر ترک محرمات و انجام واجبات توسل نیز لازم است و حتی باید به اولیای پایین‌تر مانند فاطمه معصومه نیز توسل کنیم؛ رهبر معظم انقلاب و هیأت همراه در سفری از اراک به سمت تهران بر می‌گشتند و گنبد امام زاده‌ای را در راه می‌بیند که وارد آن برای زیارت می‌شوند که در بدو ورود به امام زاده صدای شیون یک زن را می‌شنوند؛ آقای محمدی گلپایگانی از زن سؤال می‌کند برای چه گریه می‌کند و زن جواب می‌دهد از این امام زاده می‌خواهم که دست من را به خامنه‌ای برساند.

وی در ادامه با بیان اینکه رهبر این نظام در کشاکش مشکلات به اولیای الهی توسل می‌کند و همین امر نظام را تا اینجا در برابر همه دنیا همانند کوه نگه داشته است، ابراز کرد: مردمی که مدیریت بد مدیران را تحمل می‌کنند از توسلی است که رهبر انقلاب به اولیای الهی دارد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به روایتی دیگر در خصوص توسل گفت: اهل بیت حبل متین هستند که اگر کسی به آن‌ها توسل کند به مقصد می‌رسد؛ در تفسیر برهان ذیل همین آیه ۳۵ سوره مائده از امیر مؤمنان نقل شده که: من وسیله‌ای هستم که امر به ابتغاء و تقرب شده است؛ حضرت رضا در خطبه نماز بارانی که در خراسان اقامه فرمود روایت شده به دلیل امر خداوند مردم ما را وسیله قرار می‌دهند.

وی با اشاره به روایت دیگری از امام رضا تأکید کرد: اسماء حسنی خداوند ائمه هستند که هر گاه مشکل شدیدی داشتیم به آن‌ها توسل کنیم؛ یکی از سنت‌های علمای صالح تبیین یک دور عقائد زیربنایی در ماه رمضان بوده و توسل به ائمه هم که معارف بلندی دارد باید توضیح داده شود؛ در روایتی آمده امیر مؤمنان همان اسم اعظم است که اهل معارف باید پاسخ دهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به شرح اصول کافی توسط حضرت امام در نجف، گفت: بازگو کردن و شرح معارف بلند از عهده من بر نمی‌آید بلکه شخصی مانند حضرت امام را می‌خواهد که سال‌ها در علوم عقلی و نقلی کار کرده باشد و حقائق را باز کند؛ ائمه طاهرین در روایاتی می‌فرمایند وسیله هستند و در توقیع حضرت بقیه الله نیز در مقدمه زیارت آل یاسین آمده است هر گاه می‌خواهید به وسیله ما به خدا توجه کنید این متن را بخوانید.

وی با اشاره به اینکه در تفسیر علی ابن ابراهیم ذیل آیه «وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ» وسیله را امام معرفی کرده، تأکید کرد: پدر بنده نقل کرده بود امام خمینی مقید بود هر روز حرم حضرت معصومه مشرف شود، زیرا ما در کنار تقوا به ائمه هم نیاز داریم که با شفیع قرار دادن آن‌ها راه‌های فلاح و رستگاری را برای خود هموار سازیم؛ برای رفع گرفتاری‌ها و مشکلات و هدایت ذهن مدیران ما، تا بهترین تصمیم‌ها را بگیرند باید توسل کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است