کد خبر: ۸۴۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵- 11 April 2022
مدیر حوزه‌های علمیه:

رضایت در انجام گناه، عِقاب را سنگین تر می‌کند

آیت‌الله اعرافی گفت: یکی از عوامل ارتقای گناه صغیره به کبیره و پرعِقاب شدن آن رضایت و ابتهاج نسبت به گناه است.

رضایت در انجام گناه، عِقاب را سنگین تر می‌کند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه در جلسه درس اخلاق که بعد از نماز ظهر و عصر در حسینیه امام خمینی (ره) قم برگزار شد، با اشاره به عواملی که درجه گناه را افزایش می دهند، بیان کرد: گناهان درجه ای از عِقاب، زیان و خسارت دنیوی و اخروی را در بر دارند، زیرا اعتقاد ما بر این است که همه احکام بر مصالح و مفاسد نفس الأمری واقعی مبتنی هستند و نهی خدا نشان از وجود مفسده در امری دارد.

وی با بیان اینکه افزون بر گناه، عواملی وجود دارد که اگر به گناه اضافه شود سطح آن را اضافه می کند بیان کرد: این عوامل موجب ارتقای درجه گناه صغیره به کبیره می شوند.

آیت الله اعرافی این عوامل را بر حسب تتبعات ۲۰ مورد شمرد و تصریح کرد: عامل اول کوچک شمردن گناه، دوم پایه ریزی سنت بد و سوم اصرار بر گناه است.

وی ادامه داد: بحث عوامل پُرعِقاب کننده گناهان ریشه در مباحث فقهی و اخلاقی دارد و مشهورترین آن اصرار بر گناه صغیره است که آن را مبدل به کبیره می کند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به کتاب الحقائق فی محاسن الاخلاق که آخرین تالیف ملا محسن فیض کاشانی است، خاطرنشان کرد: این شخصیت بزرگوار معروف به آثار و تألیفات بزرگی است و در قم بازسازی مدرسه فیضیه توسط ایشان صورت گرفته است؛ ایشان داماد ملاصدرا هستند و به سمت مسلک حدیثی تمایل دارند و کتاب المحجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء، تکمله و بازمهندسی کتاب اِحیاء علوم الدین، غزالی است، ایشان ساماندهی جدیدی به مطالب داد و منظومه جدیدی را تولید کرد.

وی ادامه داد: در کتاب الحقائق فی محاسن الاخلاق، در باب توبه عنوانی هست به نام «عواملی که صغیره را مبدل به کبیره می کند» که مولف ۶ مورد را ذکر می کنند و در کتاب جهاد با نفس و وسائل الشیعه به صورت پراکنده این بحث مطرح شده است.

مدیر حوزه های علمیه، عامل کوچک شماری گناه را اولین عامل تبدیل گناه به کبیره دانست و گفت: عامل دوم پایه ریزی گناه به گونه ای است که دیگران پیروی سنت غلط کنند و عامل سوم رضایت و خوشحالی و ابتهاج نسبت به گناه است.

وی در تفصیل عامل سوم تصریح کرد: گاهی گناه با حال استحیاء و شرم صورت می گیرد و گاهی با رضایت کامل شخص گناه را انجام می دهد و تا حدی پیش می رود که به انجام گناه افتخار می کند و کار زشتش را به رخ می کشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هر گناهی درجه ای از عقاب را در حقوق الناس و حقوق الله تولید می کند، اما اگر با شرم و حیا باشد در حد خود فرد است و درجه متعارف عقاب را دریافت می کند ولی اگر با احساس التذاذ و افتخار همراه شد موجب می شود که گناه به کبیره تبدیل شود و هرچه رضایت بیشتر باشد عقاب دارای درجه ی بیشتری خواهد بود زیرا مقول به تشکیک است.

وی با اشاره به روایاتی که نسبت به عامل سوم یعنی رضایت هنگام گناه تصریح دارند گفت: در روایتی امیرالمومنین (ع) می فرمایند: بدترین اشرار کسانی هستند که خوشحالند و اظهار سرور می کنند از گناهی که انجام داده اند و مطابق با روایتی دیگر، بواسطه چهار عمل گناه صغیره مبدل به گناه کبیره می شود که اولین آن کوچک شمردن گناه، دوم افتخار کردن به گناه، سوم شاد شدن از گناه و چهارم اصرار بر گناه است.

آیت الله اعرافی ادامه داد: در روایت دیگری هست که اگر کسی گناه را با چهره خندان انجام دهد وارد جهنم می شود در حالی که گریان است و در روایتی دیگر از امام باقر ع وارد است که معصیتی بالاتر از کوچک شمردن گناه و راضی بودن به آن نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه، وجه مشترک بیان معصومین (ع) را رضایت و افتخار به گناه دانست که عامل سنگینی گناهان است و خاطرنشان کرد: انسان اگر خوشحال شد به آمریکا و نظام سلطه را پذیرفت یعنی هم آوایی با گناه و خوشنودی با گناه را پذیرفته است و این چه در ارتباط با خود شخص باشد که صغیره را کبیره می کند و چه در ارتباط با دیگران باشد که شخص را در صنف آنها قرار می دهد، هر دو مایه سنگین شدن عقاب فرد می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد