کد خبر: ۸۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸- 26 March 2022
آیت‌الله اعرافی:

صنعت کشور باید دانش بنیان شود

امام جمعه موقت قم با اشاره به شعار سال جدید گفت: صنعت کشور باید دانش بنیان شود، فن‌آوری‌های پیشرفته نیز رشد روزافزون کند و با تکیه بر توانایی‌های داخلی گام‌های اساسی در این زمینه برداریم.

صنعت کشور باید دانش بنیان شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه نماز جمعه پنجم فروردین ۱۴۰۱ که در مصلای قدس قم برگزار شد، با اشاره به مناجات شعبانیه و ورود به ضیافت الله عنوان کرد: احترام، حرمت نگه‌داشتن و رعایت آداب در روابط اجتماعی از تأکیدات اسلامی است که وابسته به سه مبنا و فلسفه جایگاه، احسان، حفظ و صیانت و وحدت اجتماعی جامعه اسلامی است.

وی با بیان اینکه ممکن است گسست‌هایی در جامعه پیدا شود که به وحدت و انسجام جامعه در پیمودن مسیر آرمان‌ها و اهداف اسلامی لطمه وارد کند، گفت: گسست بین عالمان و عموم جامعه، گسست بین توانمندان و نیازمندان و گسست بین حکومت و مردم (دولت و ملت) از جمله آن‌ها است.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: اگر فاصله طبقاتی بین قشرهای نیازمندان ثروتمندان زیاد شود، بلای خانمان‌سوزی است که جامعه را از پای درمی‌آورد، همچنین اگر فاصله عاطفی و اخلاقی بین توانمندان و نیازمندان نیز زیاد شود و آن ها باهم ارتباط نداشته باشند هم زیان‌بار بوده و خلاف نگاه اسلام است.

آیت‌الله اعرافی در خطبه دوم با اشاره به ارتحال آیت‌الله ری‌شهری و بزرگان دیگر مرحوم فقیه نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و مرحوم رودباری از علمای استان گیلان، عنوان کرد: آیت‌الله ری‌شهری دانشمند پارسایی بود که در جایگاه‌های علمی و حدیثی آثار ماندگاری از خود به‌جای گذاشت و در اطاعت از امامین انقلاب پیشگام بود.

وی ضمن تشکر از همه کسانی که در بزرگداشت نیمه شعبان خدمت کردند،قم را پرچم علم، معنویت و سلامت برشمردو اظهار کرد: از کسانی که برای حفظ ارزش‌ها الهی تلاش می‌کنند و با امر به معروف و نهی از منکر از ارزش‌های الهی صیانت می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدواریم این اصل مورد توجه دستگاه‌های اداری و جامعه قرار بگیرد و از جایگاه منزلت قم در همه ابعاد صیانت شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به شعار سال و برنامه های شاخص برای حفظ استعدادهای برتر، بیان کرد: اصرار و تأکید رهبری معظم بر شعارهایی با درون‌مایه اقتصادی بسیار راهگشا، پیشران و قابل توجه است و در میان همه مفاهیم که امسال مورد تأکید قرار گرفته است، تولید و دانش‌بنیانی از اهمیت زیادی برخوردار دارد.

وی با بیان اینکه باید همه برنامه‌های کشور بر اساس مبانی علمی استوار شود؛ ادامه داد: البته در این زمینه گام‌های زیادی برداشته شده است، اما کافی نیست. صنعت، ما باید دانش بنیان شود و فناوری‌های پیشرفته رشد روزافزون پیدا کنند. اشتغال باید دانش‌بنیان شود بیکاری به حداقل برسد.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر پایه‌ریزی برنامه‌هایی برای حفظ استعدادهای برتر و نخبگان کشور، گفت: اگر یک نخبه از کشور جدا شود یک ضرر است، البته تحصیل در نقاط دیگر برای انتقال علم و دانش مشکلی ندارد؛ اما دانشمندان، نخبگان و استعدادهای برتر باید در ایران بمانند و ایران را به اوج اقتدار برسانند.

وی با تأکید بر اینکه زیرساخت لازم برای اینکه این‌ها بمانند در گرو دانش‌بنیان شدن اقتصاد است، تصریح کرد: انتظاری که از مجلس، دولت، دستگاه‌های اداری و... وجود دارد این است که ۳-۴ مفهوم اصلی شعار سال را تحلیل سریع و دقیق انجام بدهند و برنامه‌ای شاخص تنظیم کنند که در آخر سال خودشان بفهمند در این عرصه چقدر پیشرفت کرده‌اند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه ۸۰ سال از قرن ۱۴ شمسی با قرن ۲۰ میلادی همراه بود، تصریح کرد: جهان در قرن ۱۴ شمسی پیشرفت‌های زیادی در علم و فناوری داشت و بشر به سرعت در این عرصه پیشرفت که نعمتی از طرف خداوند به بشر بود و در این قرن بسیاری از کشورها از عقب‌ماندگی رها شدند و آزادی و استقلال پیدا کردند و در مسیر رشد قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در کنار این‌ها چالش‌های متعددی برای بشر وجود داشت، ادامه داد: جنگ و خونریزی در این قرن پیوسته ادامه داشت و در اوایل این قرن، جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد، بیش از ۶۰ میلیون نظامی و غیرنظامی کشته شدند و در ادامه آن بیش از ۱۰۰ جنگ برافروخته شد که در بخش بزرگی از آن‌ها آمریکا سهیم بود.

آیت‌الله اعرافی افزود: استعمار و جلوه‌های جدید استعمار در دنیا و غارت گری توسط کشورهای غربی از دیگر چالش‌های این قرن بود که منابع کشورهای دیگر بردند و اسرائیل را در منطقه به وجود آوردند، فاصله طبقاتی زیاد شد، جنگ سرد به وجود آمد و دنیا را تقسیم کردند و کشورهای پیشرفته بر پایه نفت و گاز کشورهای فقیر، پله‌های ترقی را درنوردیدند.

وی با اشاره به اینکه فروپاشی ارزش‌های انسانی و الهی از دیگر محورها بود، گفت: تئوری‌هایی در فلسفه و علوم انسانی غرب به وجود آمد که کیان تفکر الهی و معنوی را به چالش کشید و بشر را از عالم قدس جدا کرد و خوی استکباری با روش‌های جدید در جهان قدرت پیدا کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم،با بیان این که در همه موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در قرن گذشته، «قم» جایگاه مهمی داشت؛ چراکه شهر مقدس قم پرچمدار آرمان‌های بزرگ انقلاب در طول قرن چهاردهم بود، ادامه داد: ایران هم در قرن گذشته سختی‌ها و ناکامی‌های زیادی را تجربه کرد؛ انتقال قدرت از قاجار بد به رژیم بدتر پهلوی یکی از آن‌ها بود که برای اولین بار در ابتدا انگلیس‌ها بعد آمریکایی‌ها پشتوانه یک رژیم شدند؛ کودتای ۲۸ مرداد، قحطی، دین ستیزی و تحریم ها از این مسائل بود.

وی بیان کرد: خجالت نمی‌کشند کسانی که این رژیمی که سرتاپا غرق در لجن بود را می‌خواهند تطهیر کنند؟ رژیمی که با اشاره انگلیس‌ها رضاخان آمد و با اشاره متفقین رفت با اشاره انگلیسی‌ها محمدرضا آمد.

امام جمعه قم، با اشاره به حوزه علمیه قم که در دوره آیت الله حائری احیا گردید در دوره آیات ثلاث دوره گذار خود را سپری نمود و در دوره آیت الله العظمی بروجردی به تثبیت رسید، گفت:این حوزه مقدسه در دوره امام(ره) و آیت الله العظمی گلپایکانی دوره رشد و کنشگری خود را سپری کرد و با حضرت امام (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در عرصه های گوناگون کمی و کیفی به پیشرفت هایی دست یافت.

وی، به کامیابی هایی که مردم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به آن دست پیدا کردند، اظهار کرد: کامیابی‌های شما در این قرن کم نبود بزرگ‌ترین افتخار قرن گذشته که قم قهرمان پیشگام و ملت بزرگ ایران پرچم دار آن بود، نهضت و انقلاب اسلامی و استمرار آن است، که بزرگ‌ترین ودیعه الهی بود که برای اولین بار همه‌چیز را به دست خود گرفت و روی پای خود ایستاد.

خطیب نماز جمعه قم، پیروزی در دفاع مقدس را دومین کامیابی بزرگ ایرانیان در قرن گذشته خواند و افزود: نفوذ گفتمان انقلاب اسلامی و شکل‌گیری محور مقاومت، پیشرفت‌هایی که تجربه شد و تاب‌آوری ملت ایران در مقابل تحریم‌ها از دیگر کامیابی‌ها بود که در همه این‌ها قم جایگاه ویژه‌ای داشت.

وی نفوذ انقلاب اسلامی و محور مقاومت، پیشرفت های چشمگیر در عرصه های گوناگون را از دیگر کامیابی ها برشمرد و عنوان کرد: دنیا بداند که در آغاز قرن جدید ایران به فضل خدا به راه ایمانی و مهدوی خود ادامه می‌دهد و آمال شما شیطان‌ها عالم نقش بر آب خواهد شد و ایران به فضل خدا به سمت یک تمدن سازی بزرگ حرکت خواهد کرد و در مقابل شما هر جا که زور بگویید خواهد ایستاد.

امام جمعه قم با هشدار به شیطنت های دشمنان در اطراف کشور عزیز ایران تصریح کرد: بدانید اگر پیرامون ما بخواهید پایگاه‌های صهیونیستی ایجاد کنید مانند آنچه در اربیل انجام شد، نیروهای مسلح با تمام قدرت در مقابل شما خواهند ایستاد و ایران را امن و سالم نگه خواهند داشت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد