کد خبر: ۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۶- 16 March 2008
دکتر کدخدایی در گفتگو با خبرنگاران رسانه‌های خارجی:

انتخابات مجلس هشتم سالم ترین انتخابات بود

سخنگوی شورای نگهبان با ناچیز دانستن تخلفات، انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، را سالم‌ترین انتخابات توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی صبح امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های خارجی، با تشکر از مردم عزیز و شریف ایران بخاطر مشارکت و حضور گسترده در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: شورای نگهبان بر اساس اصل 99 قانون اساسی نظارت بر انتخابات را برعهده دارد و این وظیفه نظارتی را در دو مرحله "بررسی صلاحیت‌ نامزدهای انتخابات" و سپس "نظارت بر چگونگی اخذ رای" انجام می‌دهد.
وی در خصوص بررسی صلاحیت داوطلبان ورود به مجلس نیز گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون، صلاحیت بیش از 63 درصد از داوطلبان را مورد تایید قرار داد و تنها صلاحیت تعداد اندکی از داوطلبین مورد تایید واقع نشد که آن هم در بیشتر موارد به دلیل فقدان مدرک تحصیلی یا عدم استعفای به موقع و این گونه مسائل بود.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: نظارت بر چگونگی اخذ رای در روز جمعه 24اسفند نیز با حضور ناظرین آموزش دیده در پای صندوق‌ها که بین 3 تا 7 نفر بودند انجام شد.
وی تصریح کرد: خوشبختانه هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با کمترین تخلف و مشکلی برگزار شد.
کدخدایی ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان بتواند تا هفته آینده با رسیدگی به شکایت‌های دریافتی، صحت انتخابات را در بیشتر حوزه‌های انتخابیه تایید کند.
وی سپس با بیان برخی ویژگی‌های این دوره از انتخابات گفت: از نکات قابل توجه این انتخابات، حضور نمایندگان داوطلبان در پای صندوق‌های رای بود که خود این افراد شاهد چگونگی اخذ رای بودند.
عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: بر اساس قانون، حدود 300 هزار نفر از نمایندگان داوطلبان در کل کشور بر چگونگی اخذ رای نظارت داشتند.
وی گفت: بر اساس اصلاحیه قانون انتخابات، این بار سن رای دهندگان از 15 سال به 18 سال افزایش پیدا کرد اما با این حال شاهد حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای بودیم.
کدخدایی افزود: پیش‌بینی‌ها این است که نسبت به انتخابات مجلس هفتم حدود 10 درصد افزایش حضور مردم را داشته باشیم و نکته جالب توجه اینکه بیش از 40 درصد از رای‌دهندگان از قشر جوان کشور هستند.
وی سپس در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص بروز مشکلات در برخی حوزه‌های انتخابیه، گفت: همانگونه که عرض کردم این انتخابات با کمترین مشکل مواجه بوده است و نسبت به آماری که در انتخابات مجالس گذشته داشتیم، انتخابات مجلس هشتم از جمله انتخاباتی بود که کمترین مشکل و یا تخلف به ما گزارش شده است.
وی در عین حال تاکید کرد: البته ما وظیفه داریم که از روز اخذ رای به مدت یک هفته یعنی از روز جمعه تا پایان وقت پنجشنبه شکایات کسانی که معترض هستند را دریافت کرده و بررسی کنیم و قطعاً اگر گزارشی بدستمان برسد و یا در بررسی‌ها، مواردی مشاهده شود به آنها رسیدگی کرده و نتیجه آن را هم اعلام خواهیم کرد.
کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری "العربیه" در خصوص ادعای برخی گروه‌ها، مبنی بر اینکه کاهش رقابت‌ها بدلیل ردصلاحیت آنان از سوی شورای نگهبان بود، گفت: همانگونه که قبلاً هم عرض کردم تنها 27 درصد از کسانی که ثبت‌نام کرده بودند، صلاحیت‌شان مورد تایید واقع نشد که از این بخش نیز تعداد زیادی به دلیل فقدان مدارک تحصیلی یا عدم استعفای به موقع بوده است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه بررسی‌های شورای نگهبان نشان می‌دهد کسانی که صلاحیت آنان مورد تایید واقع نشده‌، از همه گروه‌ها و احزاب و بخش‌های مختلف جامعه هستند و بنابر این چنین ادعایی صحیح نیست.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال مشابه خبرنگار دیگری، گفت: همانطور که در ابتدا گفتم گرایش افرادی که صلاحیتشان مورد تایید واقع نشده است نشان‌دهنده آن است که این خبر و مطلب صحت ندارد.
وی تاکید کرد: شورای نگهبان یک مرجع قانونی است و بدون نگاه به نوع تفکر افراد و صرفا بر اساس مستندات قانونی، بررسی صلاحیت‌های آنان را انجام می‌دهد.
کدخدایی ادامه داد: در همه ادوار شما شاهد هستید که همه طیف‌ها در مجلس شورای اسلامی حضور دارند و این خود گواهی است بر صحت کار شورای نگهبان.
وی در پاسخ به سئوال مشابه خبرنگار خبرگزاری آسیوشیتدپرس، در خصوص ادعای رقابتی نبودن انتخابات، ضمن تکراری خواندن این سئوال گفت: اگر دقیق‌تر بخواهید خود گروه‌هائی که شما نام می‌برید، از بین 207 حوزه انتخابیه اعلام کردند که در بیش از 190 حوزه ما امکان رقابت داشتیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری، مبنی بر اینکه آیا اعداد و ارقامی که وزارت کشور در مورد آرای کاندیداها اعلام می‌کند پس از تایید شورای نگهبان است؟ گفت: طبق قانون وظیفه اعلام نتایج اولیه آرا، برعهده وزارت کشور است، با پایان یافتن شمارش آرا در همه حوزه‌ها و اعلام نتایج نهایی از سوی وزارت کشور، شورای نگهبان بررسی‌های خود را آغاز می‌کند و با دریافت آمار ارسالی از سوی وزارت کشور و بررسی شکایت‌ها، نتایج نهایی و صحت و یا عدم صحت انتخابات حوزه‌ها را اعلام می‌کند.
وی افزود: فرصت دریافت شکایت‌ها تا پایان این هفته است و از هفته آینده شورای نگهبان بررسی صحت انتخابات در حوزه‌های مختلف را آغاز می‌کند.
کدخدایی خاطرنشان کرد: در قانون انتخابات، برای بررسی صحت انتخابات، مهلتی تعیین نشده است ولی ما سعی داریم هرچه زودتر با بررسی گزارش‌ها و شکایت‌ها، نتایج نهایی را اعلام کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی در خصوص تاریخ برگزاری مرحله دوم انتخابات در حوزه‌هایی که داوطلبان حد نصاب لازم آرا را دریافت نکرده‌اند، گفت: تاریخ مرحله دوم با توافق وزارت کشور و تایید شورای نگهبان تعیین می‌شود و تا زمانی که صحت انتخابات در همه حوزه‌ها مشخص نشود نمی‌توان درباره تاریخ آن اعلام نظر کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که مرحله دوم انتخابات در پایان فروردین و یا اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار شود.
کدخدایی در پاسخ به سئوالی در خصوص چگونگی برخورد شورای نگهبان با تخلف انتخاباتی در برخی از حوزه‌های انتخابیه، گفت: تخلفات انتخاباتی دو بخش است. اگر تخلفات در سرنوشت انتخابات در آن حوزه انتخابیه موثر نباشد به دادگستری ارسال می‌شود و دادگستری طبق قانون با متخلفین برخورد می‌کند.
وی درخصوص نوع دیگر تخلفات انتخاباتی افزود: اگر تخلفات صورت گرفته طوری باشد که در صحت انتخابات و سرنوشت آرای آن حوزه انتخابیه، موثر باشد ممکن است انتخابات آن حوزه، ابطال و مجددا در نوبت‌های بعدی برگزار شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص دلیل ردصلاحیت کسانی که در گذشته در ایران وزیر و یا نماینده بوده‌اند، با بیان اینکه انسان‌ها در معرض خطا و لغزش هستند، گفت: با توجه به قانون انتخابات که شرایط و موانعی را برای حضور در نهادهای سیاسی درنظر گرفته است، چنانچه فردی در طول دوران تصدی، مرتکب تخلفی بشود و یا اقداماتی را انجام بدهد که مغایر با شرایط مندرج در قانون باشد، طبعاً در نوبت بعدی این مسئله مدنظر قرار می‌گیرد.
وی افزود: همانطور که در بین خود نمایندگان مجلس هفتم هم صلاحیت تعدادی، مورد تایید واقع نشد، عدم تایید صلاحیت این قبیل افراد بر اساس مستندات جدیدی است که به دست شورای نگهبان می‌رسد و یا از مراکز قانونی برای شورای نگهبان ارسال می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پایان با تشکر از کلیه خبرنگارانی که از راه دور برای پوشش خبری انتخابات ایران آمده‌اند ابراز امیدواری کرد: خبرنگاران، اخبار انتخابات را از هر جایی که در ایران گرفتند به درستی منتقل کنند.
وی از خبرنگاران خواست مشاهدات خود ازجمله حضور گسترده مردم ایران در پای صندوق‌های رای را، بدرستی منتقل کنند تا وظیفه رسانه‌ای همه آنان به خوبی ایفاشود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است