کد خبر: ۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹- 26 February 2022
آیت‌الله علی مومن برادر عضو فقید شورای نگهبان:

امام(ره) به آیت‌الله مومن فرمود با عضویت در شورای نگهبان نصرت اسلام شوید/ آیت‌الله مومن، مقام معظم رهبری را اعلم می‌دانست

امام(ره) به آیت‌الله مومن فرمود با عضویت در شورای نگهبان نصرت اسلام شوید/ آیت‌الله مومن، مقام معظم رهبری را اعلم می‌دانست

آیت‌الله علی مومن عضو مجلس خبرگان رهبری و برادر مرحوم آیت‌الله محمد مومن عضو فقید شورای نگهبان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان که به مناسبت سومین سال درگذشت آیت‌الله مومن انجام شد، در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی پیوستن ایشان به نهضت اسلامی امام خمینی (ره) گفت: آن زمانی که مرحوم آیت‌الله مومن به نهضت اسلامی امام خمینی (ره) پیوست و فعالیت‌هایی انجام داد، بنده سن و سالی نداشتم. ایشان ابتدا در جلسات درس امام خمینی (ره) در قم حضور داشت و در سال 1342 با آغاز نهضت به آن پیوست و تا پیروزی انقلاب اسلامی و تا پایان حیاتش همراه امام(ره) و رهبری معظم انقلاب و در متن انقلاب بود.

وی ادامه داد: رژیم ستم‌شاهی پهلوی علمای بسیاری را به دلیل حمایت از امام خمینی (ره) و نهضت اسلامی از قم به شهرهای مختلف تبعید کرد که یکی از آن‌ها مرحوم آیت‌الله مومن بود. ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز همواره در متن و مسیر انقلاب اسلامی بود. تا آن زمانی که امام خمینی (ره) در قید حیات بودند، همراه ایشان و پس از آن در خدمت مقام معظم رهبری بود.

بیشتر بخوانید:

روایتی از زندگی درخشان "آیت الله محمد مومن"

تمجید آیت الله جنتی از خدمات مرحوم آیت الله مومن

نظرات دقیق فقهی-حقوقی آیت‌الله مومن سرمایه‌ای گرانبها برای شورای نگهبان و محققان فقه حکومتی است

نقش آیت‌الله مومن در پایه‌گذاری جامعه مدرسین

آیت‌الله علی مومن همچنین افزود: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به منظور پیروی از نهضت اسلامی امام خمینی (ره) تشکیل شد. تعداد بسیاری از مدرسان معروف حوزه‌های علمیه و جمع بزرگی از علمای آن زمان از پایه‌گذاران جامعه مدرسین بودند که یکی از آن‌ها برادر بنده بود. بسیاری از پایه‌گذاران جامعه مدرسین به رحمت خدا رفتند و تعداد انگشت‌شماری در قید حیات هستند که خداوند همه گذشتگان این مجموعه حوزوی را غریق رحمت خود فرماید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات و اقدامات مهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تبلیغ مرجعیت امام خمینی (ره) و توسعه نهضت اسلامی بود که با تداوم نهضت، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

جایگاه فقهی مرحوم آیت‌الله مومن مورد پذیرش علما بود

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه در خصوص جایگاه فقهی مرحوم آیت‌الله محمد مومن در حوزه‌های علمیه گفت: در رابطه با حوزه، جنبه ثبوتی ایشان مطرح است؛ از نظر علمیت، اهل دقت و وارسی کردن بود. اینگونه نبود که تظاهر کند و خود را از تظاهر به اینکه بگوید من چه کسی هستم و هر آن چیزی که مربوط به امور دنیوی می‌شد، دور نگه می‌داشت.

وی افزود: شاگردان بزرگی نزد ایشان تلمذ کردند و درس خواندند که برخی از آن‌ها اکنون عضو فقهای شورای نگهبان هستند. آیت‌الله مومن به لحاظ جنبه اثباتی آوازه‌ای نداشت، اما مورد قبول علمای بزرگوار حوزه بود. بنابراین علمیت ایشان نزد علمای حوزه پذیرفته شده بود.

این مدرس حوزه افزود: از این رو نظرات ایشان و فقهای بزرگواری که در شورای نگهبان حضور داشتند مورد پذیرش و قبول علما بود و ان‌قلتی وارد نمی‌کردند. آن‌ها به احکام الهی مسلط بودند و می‌توانستند گره‌گشای قوانین باشند. اگر قانونی برخلاف شرع مقدس بود، آن قانون کنار می‌رفت و تنها قوانینی که مطابق شرع بود، تصویب می‌شد. اکنون نیز اینگونه است.

وی خاطرنشان کرد: ایشان از نظر پرورش طلاب باسواد در حوزه یکی از سرآمدان بود. اینگونه نبود که ایشان به درس تظاهر داشته باشد. علما قبول داشتند که ایشان جزو فضلا هستند. بنابراین ایشان از ابتدا مورد قبول حوزه بود. بعد هم به شورای نگهبان رفت و ان‌قلتی نسبت به علمیتش وجود نداشت. لذا مشکلی از این جهت برای حضور ایشان در جمع فقهای شورای نگهبان وجود نداشت.

امام(ره) به آیت‌الله مومن فرمود با عضویت در شورای نگهبان نصرت اسلام شوید/ آیت‌الله مومن، مقام معظم رهبری را اعلم می‌دانست

امام به آیت‌الله مومن فرمود با عضویت در شورا نصرت اسلام شوید

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از این گفتگو در رابطه با دیدگاه مرحوم آیت‌الله مومن در خصوص نظریه ولایت فقیه بیان کرد: ایشان بحث ولایت فقیه را امری ثابت و درست می‌دانست و آن نظریه را هم تدریس می‌کرد. اینگونه نبود که اگر سخنی از سوی امام خمینی (ره) بیان می‌شد، مورد پذیرش ایشان نباشد.

وی ادامه داد: ایشان علاقه بسیاری به درس داشت و شاید علاقه‌ای نداشت که در کارهای اجرایی و شبه اجرایی مانند شورای نگهبان مشارکت کند و از حوزه دور بماند. اما وقتی امام خمینی (ره) در پاسخ به پیامی که ایشان ارسال کرده بود، عنوان فرمود که شما درس خوانده‌اید تا نصرت اسلام شوید و اکنون وجود شما در شورای نگهبان لازم است، پذیرفتند و به طور ثابت در شورای نگهبان حضور داشتند. پس از رحلت امام خمینی (ره) نیز وقتی مقام معظم رهبری فرمود که شما باید باشید، بدون هیچ حرفی پذیرفت و تا پایان به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان مشغول خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

آیت‌الله مومن، مقام معظم رهبری را اعلم می‌دانست

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین خاطرنشان کرد: آیت‌الله مومن علمیت مقام معظم رهبری را به طور کامل قبول داشتند. من مکرر راجع به اعلمیت برخی از علما از ایشان سوال پرسیدم، ایشان در مورد برخی از آقایان گفتند که من علمیت آن‌ها را نمی‌دانم اما نسبت به مقام معظم رهبری فرمود ایشان نسبت به بسیاری اعلم است و حتی این اواخر که خودم برای تقلید برخی از بچه‌ها و نوه‌هایم خدمت ایشان سوال پرسیدم، ایشان این امر را متعین در مقام معظم رهبری می‌دانستند.

امام(ره) به آیت‌الله مومن فرمود با عضویت در شورای نگهبان نصرت اسلام شوید/ آیت‌الله مومن، مقام معظم رهبری را اعلم می‌دانست

آیت‌الله علی مومن اضافه کرد: اکنون هم که گاهی برخی از نوه‌ها و دوستانم سوال می‌پرسند، من مستند به آن حرف ایشان و با توجه به اینکه خودم درس خیلی‌ها را نرفتم و از وضعیتشان خبر ندارم که خودم مقایسه کنم، می‌گویم که مرحوم اخوی فرمود در حال حاضر اگر کسی می‌خواهد ابتدائاً تقلید کند، بدون هیچ شک و شبهه‌ای از رهبر معظم انقلاب تقلید کند. ضمن آنکه نسبت به اعلمیت هم می‌فرمودند که تقلید از مقام معظم رهبری صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: ما چون برادر بودیم و رفت و آمد بسیاری داشتیم، بینی و بین الله تعبد ایشان به احکام الله را خیلی دقیق دیدم. ایشان مقید به احکام اسلامی بود و از اموری همچون غیبت، تهمت و... پرهیز داشت. ایشان مقید به احکام شرع بود و در تمام امور منطبق بر مقتضیات شرع رفتار می‌کرد. ای کاش ما نیز آنگونه باشیم و تمام امور را چه مربوط به انقلاب و چه مربوط به دیگری باشد، در محدوده شرع عمل کنیم و البته محدوده شرع را هم بدانیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است