کد خبر: ۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۲۱- 14 March 2008
سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با شبکه العالم:

ناظران آموزش دیده بر صحت برگزاری انتخابات، نظارت می‌کنند.

سخنگوی شورای نگهبان از حضور ناظران آموزش دیده در تمامی شعب اخذ رای برای نظارت بر صحت برگزاری انتخابات خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی در گفت‌وگو با شبکه خبری "العالم" گفت: انتخابات 24 اسفندماه، انتخابات سرنوشت‌سازی برای مردم شریف ما در جهت تعیین سرنوشت خود و شکل‌گیری مجلس شورای اسلامی است.
وی افزود: انتخابات، نماد مردمسالاری است و در نظام مقدس ما که بر پایه مردمسالاری دینی است، مردم به استناد اصل 56 قانون اساسی با شرکت در انتخابات، حق حاکمیت الهی که به آنان تفویض شده است را از طریق انتخابات اعمال می‌کنند.
عضو هیات مرکزی هیات نظارت بر انتخابات، گفت: امروز خوشبختانه همه تمهیدات لازم از سوی مجریان انتخابات و وزارت کشور بکار گرفته شده است و ما هم در ستاد نظارت بر انتخابات و هیات مرکزی نظارت بر انتخابات اقدامات لازم را پیش‌بینی کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در صندوق‌های مختلف به تعداد مورد نیاز از ناظرین آموزش دیده استفاده می‌کنیم و آنها هم مراقبت می‌کنند که روند برگزاری انتخابات، روند صحیحی داشته باشد و اگر خدای ناکرده خطایی صورت بگیرد مراتب را به هیات مرکزی نظارت و شورای نگهبان گزارش دهند.
کدخدایی گفت: خوشبختانه تا الان که اخبار انتخابات به ما رسیده، حضور بسیار گسترده و پرشوری از سوی مردم در اقصا نقاط کشور داشتیم و الحمدالله هیچگونه مشکلی را هم نداشتیم که بخواهیم انتخابات را متوقف کرده و یا اقدامات دیگری انجام بدهیم. اگر مسئله خاصی باشد از طریق هیات‌های نظارت در استان‌ها و دفاتر نظارتی گزارش می‌شود و تصمیم لازم نیز در شورای نگهبان اتخاذ خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان، در خصوص رسیدگی به تخلفات انتخاباتی گفت: قانون انتخابات همه موارد را پیش‌بینی کرده است که در مقابل بسیاری از تخلفات، با ارسال گزارش به دستگاه قضایی برخورد لازم صورت می‌گیرد؛ اما چنانچه این تخلفات بگونه‌ای باشد که در صحت انتخابات تاثیرگذار باشد، بعد از دریافت گزارشات، موضوع در شورای نگهبان مطرح می‌شود و ممکن است منجر به ابطال انتخابات در یک شعبه باشد.
عضو هیات مرکزی هیات نظارت بر انتخابات، در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی شورای نگهبان برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان اقدامات خوبی را برای بررسی صلاحیت‌ها انجام داده است و خوشبختانه تعداد زیادی از داوطلبان، تایید صلاحیت شده‌اند و دیگر جای هیچگونه شک و شبهه‌ای را برای گروه‌ها، جناح‌ها و احزاب باقی نگذاشته است. به همین دلیل پیش‌بینی ما هم این است که انشاءالله مشارکت حداکثری را داشته باشیم.
وی گفت: ما در شورای نگهبان نظرسنجی نداشته‌ایم اما بر اساس نظرسنجی‌هایی که به دستمان رسیده است میزان مشارکت نزدیک به 70 درصد پیش‌بینی شده است. البته با توجه به گزارش‌های دریافتی در مورد مشارکت مردم از صبح تا الان، حدث می‌زنیم که این نظرسنجی‌ها جامه عمل بپوشد.
کدخدایی در خصوص تاثیر مشارکت حداکثری مردم در اقتدار ملی کشور گفت: مشارکت و حضور گسترده مردم در همه نظام‌ها می‌تواند پاسخ‌هایی را به بدخواهان داخلی و خارجی داشته باشد. در جمهوری اسلامی هم که از آغاز آماج حملات و هجمه‌های دشمنان خارجی بوده است، هر بار مردم شریف ما در مقاطعی از تاریخ با حضور حداکثری و مشارکت خویش در انتخابات، مشت سنگینی را به دهان یاوه‌گویان زده‌اند.
وی تاکید کرد: انتخابات نمود اقتدار ملی و بیعت مجدد مردم با نظام سیاسی است که خوشبختانه در انتخابات گذشته آن را شاهد بودیم و امروز هم تجلی حضور مردم را نظاره‌گر هستیم.
سخنگوی شورای نگهبان درباره رابطه انتخابات و شورای نگهبان در ایران با اشاره به اینکه همه نظام‌های سیاسی بر انتخابات خود نظارت می‌کنند، گفت: هیچ نظام سیاسی را در دنیا پیدا نمی‌کنید که نظارتی بر برگزاری انتخاباتشان نداشته باشد، ولی روش‌ها متفاوت است. یک جا کمسیون‌های انتخاباتی، یک جا شورای قانون اساسی و یک جا مثل ایران شورای نگهبان عهده‌دار نظارت بر انتخابات است، در برخی کشورها نیز دستگاه قضایی این مسئله را بررسی می‌کند.
وی افزود: پس انجام نظارت توسط شورای نگهبان یک امر عادی است که در همه نظام‌های سیاسی وجود دارد.
کدخدایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه شورای نگهبان ملاکش قانون است و براساس قانون عمل می‌کند و مشکلی از این جهت نداشته است.
وی گفت: این وظیفه‌ای است که براساس اصل 99 قانون اساسی و قوانین عادی بر عهده شورای نگهبان نهاده شده است و شورای نگهبان هم هیچ وظیفه‌ای جزء انجام قانون و اجرای آن ندارد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد