کد خبر: ۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۸- 14 March 2008
سخنگوی شورای نگهبان:

استقبال از انتخابات پرشور است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: گزارش‌ها و آمار دریافتی، از استقبال پرشور و چشمگیر مردم از انتخابات حکایت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی بعدازظهر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه‌های جمعی که در محل دفتر هیات نظارت برانتخابات استان تهران، گفت: جای تقدیر و تشکر از ملت شریف ایران دارد که با احساس مسؤولیت، و حرکت در جهت خلق حماسه ای دیگر گام برداشته‌اند.
وی افزود: براساس آمارها در تهران تا ساعت یک بعدازظهر، حدود نیم میلیون تعرفه رای پرشده است؛ این خبر خوشحال کننده است، چرا که در دوره‌های قبل از این رقم کمتر بود.
وی تصریح کرد: این رقم 20درصد بیشتر از میزان تعرفه‌هایی است که در دوره‌های قبل تا این موقع پر شده است.
‌سخنگوی شورای نگهبان، گفت: با توجه به اینکه معمولا بسیاری از مردم در ساعات پایانی رای‌گیری در انتخابات شرکت می‌کنند، امیدواریم حضور باشکوهی را در این انتخابات شاهد باشیم و صبح فردا اخبار اولیه خوشایندی از میزان مشارکت داشته باشیم.
وی تصریح کرد: ثبت کد داوطلبان در تعرفه‌های برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری الزامی نیست، این موضوع را دوستان محترم وزارت کشور هم اعلام کرده‌اند، و مردم کشورمان از این بابت نگران آرای خود نباشند؛ اما ما توصیه می‌کنیم در برگه‌های رای کد داوطلبان نیز درج شود تا طرح وزارت کشور برای انتخابات رایانه‌ای هم تجربه شود.
عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات کشور گفت: خوشبختانه تاکنون شاهد تخلف خاصی در روند برگزاری انتخابات نبوده‌ایم، موارد جزئی هم با هماهنگی دوستان وزارت کشور رفع شده است.
وی با تاکید بر اطلاعیه‌ای که صبح امروز در خصوص ممنوعیت حضور نمایندگان احزاب و گروه‌ها در پای صندوق‌های رای منتشر شد، گفت: براساس ماده 55 قانون انتخابات، صرفاً نمایندگان داوطلبان و آنهم بر اساس سهمیه خاص و الزاماً با همراه داشتن کارت شناسایی صادره از سوی هیأت‌های نظارت، مجاز به حضور در شعب اخذ رأی تعیین شده می‌باشند. بنابراین، نمایندگان احزاب و گروه‌ها به هیچ عنوان مجاز به حضور در شعب اخذ رأی و یا ستادهای انتخاباتی نیستند.
امیدواریم احزاب و گروهها، قانون را رعایت کنند. امروز نیز برگ زرین دیگری به تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی اضافه شد. امیدواریم اخبار حضور باشکوه مردم پس از پایان رای‌گیری منتشر شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره خالی بودن میز احزاب در ستاد انتخابات کشور، گفت: در مورد ستاد انتخابات کشور از مسوولان وزارت کشور سوال کنید، اما بر اساس قانون انتخابات نمایندگان احزاب و گروهها مجاز به حضور در شعب اخذ رای نیستند.
وی درباره گلایه برخی دواطلبان به دلیل عدم دریافت کارت برای نمایندگانشان در شعب اخذ رای گفت: از دو هفته پیش طی اطلاعیه ای که در رسانه‌ها نیز اعلام شد از داوطلبان خواسته شد نمایندگان خود را برای حضور در شعب اخذ رای، به هیات‌های نظارت معرفی کنند و هیات‌های نظارت، همکاری لازم را برای حضور نمایندگان داوطلبان در پای صندوق های رای داشته‌اند ولی تعدادی از داوطلبان نتوانستند افرادی را معرفی کنند که حاضر باشند به نمایندگی از آنها در شعب اخذ رای حاضر شوند.
سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: از نظر شورای نگهبان منعی ندارد که نمایندگان دواطلبان طبق مقررات تا پایان شمارش آراء در شعب اخذ رای حضور یابند.
دکترکدخدایی درباره شمارش رایانه‌ای آراء گفت: براساس توافق صورت گرفته، روش دستی شمارش آراء ملاک خواهد بود و روش رایانه‌ای به عنوان پایلوت مورد آزمایش قرار گیرد.
وی با اشاره به بروز مشکلاتی در برخی شعب اخذ رای استان‌های فارس، خراسان، اصفهان و...ثبت کدملی را الزامی ندانست و گفت: البته در حوزه‌هایی که مشکل رایانه‌ای پیش نیامده باشد، روش آنلاین به صورت موازی با روش دستی هم انجام می‌گیرد تا طرح آزمایشی وزارت کشور هم برای ادوار آینده انتخابات تجربه شود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال تجدید نظر در صلاحیت داوطلبان، گفت: اعلام صلاحیت داوطلبان در همان موقع مقرر صورت پذیرفته است اما براساس نظارت موثر و کارآمدی که شورای نگهبان بر انتخابات دارد اگر اسناد و مدارک جدیدی در جهت مثبت یا منفی نسبت به داوطلبان به دست ما برسد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات