کد خبر: ۸۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷- 15 January 2022
پژوهشکده شورای نگهبان با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار کرد:

چهارمین کرسی ترویجی با موضوع مرز بودجه‌گذاری و بودجه‌نویسی

جلسه نقد و تحلیل رویه شورای نگهبان پیرامون تحلیل حدود صلاحیت مجلس شورای اسلامی در تغییر لایحه بودجه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، چهارمین کرسی ترویجی این بار پیرامون تحلیل حدود صلاحیت مجلس شورای اسلامی در تغییر لایحه بودجه با حضور محمد صادق فراهانی، معاون پژوهش‌های بنیادین پژوهشکده شورای نگهبان و سیدمحمدهادی راجی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد.

بر اساس این گزارش محمدصادق فراهانی که به عنوان ارائه‌دهنده در این جلسه حضور یافته بود، پیرامون حد و مرز بودجه‌گذاری و بودجه‌نویسی گفت: «همچون وضعیت اکثر قریب به اتفاق کشور‌ها، در نظام حقوقی ایران نیز وفق اصل ۵۲ قانون اساسی، تهیه و تنظیم بودجه در صلاحیت انحصاری دولت قرار گرفته است. ریشه‌ این امر نیز آشنایی و تسلط قابل توجه دولت بر اطلاعات و وضعیت مالی کشور است. اعطای چنین صلاحیتی در واقع تخصیصی است بر اصل ۷۴ قانون اساسی و سلب صلاحیت مجلس شورای اسلامی در ارائه طرح بودجه. با این حال بر اساس اصل ۵۲ صلاحیت مجلس شورای اسلامی نسبت به بودجه معطوف به «رسیدگی و تصویب» آن شده است.»

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «هرچند اصل تفکیک صلاحیت‌های دو قوه نسبت به بودجه در سطح قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته، اما همچنان مرز شفاف و مشخصی نسبت به حدود این صلاحیت‌ها در نظام حقوقی ایران ترسیم نگشته است و همین امر سبب بروز اختلاف‌نظرها میان دو قوه و نیز اندیشمندان حوزه حقوق بودجه شده است. با این حال، آنچه که امروزه بر اساس عرف اساسی در نظام حقوقی ایران تکوین یافته است، تأیید اصل اثرگذاری مجلس شورای اسلامی بر لایحه بودجه به صورت محدود است.»

چهارمین کرسی ترویجی با موضوع مرز بودجه‌گذاری و بودجه‌نویسی

معاون پژوهش‌های بنیادین پژوهشکده شورای نگهبان در ادامه این جلسه تأکید کرد: «حدود صلاحیت مجلس در رسیدگی به لایحه را باید از دو بعد بررسی کرد: نخست نسبت به مرحله رسیدگی به کلیات لایحه و دیگر نسبت به مرحله رسیدگی به جزئیات آن. مجلس شورای اسلامی در مقام رسیدگی به «کلیات» لایحه چه به لحاظ شکلی و چه به لحاظ ماهوی، حق اعمال تغییرات علی‌الرأس را نداشته و اگر از نظر آن ایرادی شکلی یا ماهوی نسبت به کلیات لایحه وارد است لازم است ضمن رد کلیات لایحه اعمال اصلاحات را از دولت بخواهد.»

وی خاطرنشان کرد: «در مقام رسیدگی به جزئیات لایحه نیز می‌توان ملاک‌هایی چون «عدم ایجاد تغییر در موضوع لایحه»، «عدم ایجاد تغییر بنیادین در اجزای لایحه»، «عدم اخلال در ایفای وظایف نهادهای اساسی» و «عدم اخلال در برگزاری رویدادهای منبعث از قانون اساسی» را در خصوص حدود صلاحیت مجلس در تغییر جزئیات لایحه بودجه ارائه داد.» وی در ادامه ضمن اشاره به قوانین بودجه سنواتی و تحلیل رویه شورای نگهبان در خصوص آن به تبیین و تشریح هر یک از ملاک‌ها پرداخت.

سیدمحمدهادی راجی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) که به عنوان ناقد در این جلسه سخن می‌گفت با اشاره به رویکرد موضوع نشست تصریح کرد: وقتی در خصوص مرز‌ بودجه‌گذاری و بودجه‌نویسی صحبت می‌کنیم باید مبنا را مشخص کنیم و بگوییم چرا چنین مباحثی را به عنوان معیار در نظر می‌گیریم این در حالی است که به نظر می‌رسد تنها معیار مشخص در این موضوع اصل ۵۲ و چند واژه‌ای است که در این اصل مورد تاکید قرار گرفته است.

وی همچنین ادامه داد: فارغ از مبنای موضوع بحث وقتی پیشنهادی برای تغییر ساختار طراحی می شود باید دید ساختار ارائه شده چقدر عملی است و در عالم واقع چقدر امکان اجرا پیدا می کند.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به رد کلیات بودجه سال گذشته در مجلس گفت: باید دید مثلاً وقتی که مجلس کلیات بودجه را رد کرد و به دولت یک یا دو هفته زمان داده تا لایحه را بازنویسی کند آیا واقعاً اصلاح بنیادین رخ داده یا به تعبیر بسیاری از نمایندگان مجلس، دولت کار خاصی نکرده است.

راجی تصریح کرد: صلاحیت مجلس در رسیدگی به بودجه به استناد سایر اصول قانون اساسی قابل توجه است و دست مجلس بسته نیست، لذا به استناد اصل ۷۵ قانون اساسی مجلس می‌تواند تغییراتی که برای تامین مالی آن ما به ازاء درآمدی وجود داشته باشد، اعمال کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است