کد خبر: ۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۸- 14 March 2008
دکترکدخدایی:

انتخابات مظهر اقتدار ملی است

دکترکدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، انتخابات را مظهر اقتدار ملی دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان وی صبح امروز در ستاد نظارت بر انتخابات کشور طی گفت‌وگویی با خبرنگاران رسانه‌های جمعی، اظهار امیدواری کرد: همه مردم شریف جمهوری اسلامی ایران با شور و شوق در برگزاری انتخابات مشارکت کنند.
سخنگوی شورای نگهبان، ضمن تقدیر از خبرنگاران حاضر که برای انعکاس حماسه حضور مردم در انتخابات تلاش می‌کنند، افزود: همکاران شورای نگهبان در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات کشور، هیات‌های نظارت استانی، حوزه‌های انتخابیه و شعب اخذ رای سعی دارند به نحو احسن وظیفه خود را برای پاسداری از آراء مردم انجام دهند.
وی با اشاره به مشکلات ثبت رایانه‌ای کد ملی رای ‌دهندگان در برخی از شعب اخذ رای، گفت: وزارت کشور در صدد چاره‌جویی برای رفع این مشکل است، اما چنانکه پیشتر هم اعلام شده است براساس توافق شورای نگهبان و وزارت کشور، برگزاری انتخابات دستی ملاک است و به طور موازی روش رایانه‌ای هم تجربه خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: بنابراین در حوزه‌هایی که مشکل رایانه‌ای پیش نیامده همچنان استفاده از رایانه در کنار روش دستی، صورت می‌گیرد.
عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین با اشاره به اطلاعیه‌ای در خصوص ممنوعیت حضور نمایندگان احزاب و گروه‌ها در پای صندوق‌های رای گفت: براساس ماده 55 قانون انتخابات، صرفاً نمایندگان داوطلبان و آنهم بر اساس سهمیه خاص و الزاماً با همراه داشتن کارت شناسایی صادره از سوی هیأت‌های نظارت، مجاز به حضور در شعب اخذ رأی تعیین شده می‌باشند.
وی افزود: بنابراین، نمایندگان احزاب و گروه‌ها به هیچ عنوان مجاز به حضور و استقرار در شعب اخذ رأی و یا ستادهای انتخاباتی نیستند، و حتماً به خارج از شعبه هدایت می‌گردند.
سخنگوی شورای نگهبان با تقدیر از تلاش احزاب و گروه‌ها برای حضور پرشور در انتخابات، افزود: امیدواریم احزاب و گروه‌ها با رعایت قانون در روز برگزاری انتخابات نیز جهت برگزاری بهتر انتخابات تلاش کنند.
دکترکدخدایی گفت: براساس اخباری که تا این لحظه دریافت شده، استقبال مردم در انتخابات خوب بوده است.
وی افزود: تاکنون مشکل خاصی در شعب اخذ رای گزارش نشده است و به رغم شرایط نامناسب جوی در برخی استان‌ها در این مناطق نیز روند برگزاری انتخابات به خوبی پیش می‌رود.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران، تعداد ناظران حاضر در هر شعبه اخذ رای را به تناسب جمعیت رای‌دهنده 3 تا 7 نفر عنوان کرد.
وی افزود: تعداد نمایندگان داوطلبان در شعب اخذ رای نیز به تناسب حوزه‌های انتخابیه و بر اساس قانون متفاوت است.
دکترکدخدایی در پاسخ به پرسش دیگری درباره اخذ رای از ایرانیان مقیم خارج گفت: در انتخابات مجلس شورای اسلامی به دلیل آنکه حوزه‌های متعددی داریم قانون اجازه برگزاری انتخابات از راه دور را نمی‌دهد و تنها در انتخابات ریاست‌جمهوری که تمام کشور یک حوزه انتخابیه است هموطنان مقیم خارج از کشور می‌توانند در انتخابات شرکت کنند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره پیش‌بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات نیز گفت: براساس نظرسنجی‌هایی که برخی دستگاه‌ها انجام داده‌اند پیش‌بینی می‌شود بین 65 تا 68 درصد واجدان شرایط رای دادن، در انتخابات شرکت کنند.
عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، با بیان اینکه نظارت شورای نگهبان بر روند انتخابات تا اعلام‌نظر در خصوص صحت و سلامت انتخابات در تمامی حوزه‌های اخذ رای ادامه دارد گفت: در نوروز، تعطیلات شورای نگهبان، تعطیل است و شورای نگهبان کارشبانه روزی خود را تا پایان بررسی صحت و سلامت انتخابات در شعب اخذ رای ادامه خواهد داد و همه اعضای شورای نگهبان در ایام تعطیل نیز آماده تشکیل جلسه هستند.
سخنگوی شورای نگهبان با اعلام شماره‌تلفن‌های 4-66401171 برای دریافت نظرات و گزارش‌های مردمی، گفت: شورای نگهبان غیر از بررسی گزارش‌های ناظران خود و مسوولان اجرایی انتخابات، گزارش‌های داوطلبان یا نمایندگان آنان و نیز آحاد مردم را نیز در بررسی‌های خود مورد توجه قرار می‌دهد.
وی در خصوص اعلام نتایج انتخابت نیز گفت: طبق قانون، نتایج انتخابات را وزارت کشور اعلام می‌کند و شورای نگهبان علیرغم داشتن آمار دقیق، به موضوع اعلام نتایج وارد نمی‌شود مگر اینکه احساس شود آمار اعلامی از سوی وزارت کشور نقصی دارد.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت