کد خبر: ۸۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۹- 05 January 2022
آیت الله اعرافی در دیدار با جمعی از نمایندگان مطرح کرد

محاسن و معایب شیوه فعلی انتخابات مجلس/توصیه به نمایندگان برای ارتقای شکلی و محتوایی مصوبات

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: در مصوبات مجلس، باید ارتقای شکلی و محتوایی صورت بگیرد تا اشکالات پرتکرار شورای نگهبان نسبت به مصوبات مجلس و رفت و برگشت هایی که صورت می‌گیرد، کمتر شود.

محاسن و معایب شیوه فعلی انتخابات مجلس/توصیه به نمایندگان برای ارتقای شکلی و محتوایی مصوبات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت الله اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

آیت الله اعرافی در ابتدای این دیدار ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و شهادت حاج قاسم سلیمانی، با اشاره به بحث انتخابات و حوزه های انتخاباتی گفت: شکل فعلی انتخابات در حوزهای انتخاباتی دارای محاسن و معایبی است که اتصال نمایندگان به اعماق کشور و شکل‌گیری تعامل با مردم، موجب ارتباط دولت و ملت شده است که از محاسن این طرح محسوب می‌شود.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: از معایب شکل فعلی آن است که سطح مجلس شورای اسلامی را تابع تغییرات منطقه ای در کشور می‌کند، در مورد استانی شدن انتخابات هم که در دوره‌های گذشته، بحث های آن وجود داشت، مجلس را در طراز ملی قرار می‌دهد به شرط آنکه بتواند ارتباط خود را با بدنه مردم حفظ کند تا خدشه ای به رابطه دولت ملت وارد نشود.

آیت الله اعرافی با اشاره به وحدت شیعه و سنی و دیگر مذاهب و لزوم این اتحاد تصریح کرد: بنده به عنوان مدیر حوزه های علمیه کشور به مناسبت سال جدید میلادی، نمایندگانی را برای عرض تبریک فرستادیم، در چندسالی که مسئولیتی در خارج از کشور داشتم با اهل سنت با نهایت همراهی و یکدستی عمل میکردم و این را برای خود یک اصل اصیل میدانم. معتقدم در عرضه معارف اسلامی نباید اجبار و تحمیلی وجود داشته باشد.

وی گفت: از مسائل مهمی که کشور به آن نیاز دارد و شما نمایندگان می‌توانید در انجام آن راهگشا باشید، بحث تمرکز زدایی از مرکز و اعطای اختیارات به خود استان ها، شهرها و مناطق است که در صورت تغییر قوانین می‌تواند مشکلات موجود را حل و فصل کند.

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه تصریح کرد: به عنوان نمونه در صورت انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی میتوان به شهری همانند چابهار رسیدگی کرد تا خروجی های آن در اداره کشور استفاده شود.

آیت الله اعرافی با توصیه ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: در مصوبات مجلس، باید ارتقای شکلی و محتوایی صورت بگیرد تا اشکالات پرتکرار شورای نگهبان نسبت به مصوبات مجلس و رفت و برگشت هایی که صورت می‌گیرد، کمتر شود که البته این اقدام نیازمند دقت بیشتر مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون های مختلف آن است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه و دانشگاه ها و مدارس کشور باید به دنبال منابع پایدار باشند تا بتوانند مشکلات خود را رفع کنند و ما طرح هایی را جهت عملياتی کردن این موضوع در اختیار داریم که با کمک شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دولت میتواند به سرانجام برسد.

مدیر حوزه‌ علمیه قم در پایان یادآور شد: حوزه‌های علمیه کشور برآنند که طلاب و روحانیت را در جایگاه پاسخگو و مطالبه‌گر قرار بدهند که بتوانند حالت سنتی خود را در کنار پاسخگویی به دنیای امروز حفظ کنند، در این راستا گام هایی را همانند طراحی اسناد راهبردی حوزه برای دو دهه آینده برداشته‌ایم و برنامه ریزی 5 ساله برای حوزه های استان ها و شهرستان ها و طراحی و اجرای برنامه‌های تحولی در این راستا را در دستور کار داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات