کد خبر: ۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲- 03 January 2022
آیت الله اعرافی در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس:

دنبال تقویت پژوهشکده شورای نگهبان هستیم/ وقف باید پشتوانه علم و فرهنگ شود

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: دنبال این هستیم که پژوهشکده شورای نگهبان تقویت شود تا این بخش علمی - پژوهشی روی موضوع‌شناسی‌هایی که موثر است، به شورای نگهبان کمک کند.

دنبال تقویت پژوهشکده شورای نگهبان هستیم/ وقف باید پشتوانه علم و فرهنگ شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان آیت الله اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان در دیدار جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: ایام فاطمیه را تسلیت عرض می کنم و یاد و خاطره همه شهدا به خصوص شهید حاج قاسم سلیمانی و مناسبتهای ۹ دی و ۱۹ دی را گرامی می‌دارم.

وی افزود: کمیسیون اقتصادی، کمیسیون فاخری است و بنده با توجه به شرکت در جلسات کمیسیون‌های دیگر سطح این کمیسیون را از لحاظ علمی و حساسیت و اهمیت بالاتر می‌دانم و برای شما آرزوی توفیق و موفقیت دارم.

عضو فقهای شورای نگهبان همچنین با تشریح روند حرکت حوزه‌های علمیه در سال‌های پیش‌رو، تصریح کرد: حوزه علمیه مبنای جدیدی را برای حرکت و پیشرفت طراحی کرده و در وهله اول، نیازسنجی و آمایشی انجام شد تا کارکردهای روحانیت مشخص شده و بر آن مبنا، اسناد بلندمدت و چشم انداز حوزه تعریف شد.

آیت الله اعرافی ادامه داد: محور اولی که در این ۳ یا ۴ سال انجام شد، تدوین حدود ۲۰ سند بلندمدت به منظور برنامه ریزی چشم انداز و نظامات جامع برای حوزه بود.

وی همچنین گفت: بر اساس این اسناد بلند مدت، اولین برنامه پنج ساله حوزه تدوین کردیم؛ جالب است بدانید که اولین برنامه پنج ساله تازه تدوین شده اما جامعه المصطفی برنامه چهارم خود را در حال اجراست؛ در این طرح پنج ساله حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ اقدام با توجه به اولویت زمانی براساس اولویت‌ها و امکاناتی که فراهم شده، اجرا خواهد شد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور افزود: در محور سوم حدود ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی پیش بینی شده است که برای اولین بار در حوزه‌ها اجرا می‌شود و مقام معظم رهبری و مراجع عظام از این طرح ابراز رضایت کرده‌اند. به عنوان نمونه ۸۰۰ استاد برتر، چهار سال کار و تلاش کردند و برای اولین بار یک منظومه رشته‌های حوزه علمیه را تهیه کردند که آن را به عنوان درخت‌واره رشته های تخصصی حوزه که یک ماه قبل آن را ابلاغ کردم؛ در این درخت‌واره ۴۰۰ رشته گرایش‌مقطع پیش بینی شده و تا ۵۰۰ رشته قابل افزایش است.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: مبحث بعدی تاسیس دفتر فقه معاصر است که تدریس حدود 30 درس خارج فقه اجتهادی در قالب این طرح، آغاز شده و ۱۰ جلد کتاب از این درس‌های جدید در هفته‌های آینده منتشر خواهد شد که در آن بهترین و برجسته‌ترین اساتید حوزه علیمه در مورد پول، بانکداری، ارزهای دیجیتال و فقه پزشکی را تدریس کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: مرکز مدیریت حوزه های علمیه درصدد است که اختیارات را به خود استان‌ها و شهرستان‌ها تفویض کند اما با این پیش شرط که استان‌ها در کنار پیشرفت کمّی، رشد کیفیت را هم درنظر بگیرند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: به موازات حوزه علمیه، نهادهای دیگری هم وجود دارند که از لحاظ ساختاری مستقل هستند و برای هماهنگی میان این نهادها جلسه‌ای به عنوان شورای هماهنگی با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود که هدف آن رفع ناهماهنگی‌ها و نقاط ضعف است.

آیت الله اعرافی اضافه کرد: دنبال این هستیم که پژوهشکده شورای نگهبان تقویت شود تا این بخش علمی - پژوهشی روی موضوع‌شناسی‌هایی که موثر است، به شورای نگهبان کمک کند. از منظر کسی که 40 سال با خارج از کشور ارتباط داشته و به 100 کشور دنیا رفت و آمد داشته‌ام عرض می‌کنم که مباحث علمی ما در دنیا خریدار زیادی دارد ولی باید عملکرد منسجم تری داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: باید در اصلاح قانون انتخابات تجربه‌های دنیا را ملاحظه کنیم و باید معایب کنونی را به حداقل رساند و محاسن قانون انتخابات را در قالب قانون جدید انتخابات، به حداکثر رساند.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه ما این را وظیفه خود می‌دانیم که در حوزه اقتصاد باید حوزه علمیه به صورت قاعده‌مند و علمی ورود پیدا کند، اظهار داشت: مثلا می‌توان با یک تدبیر دقیق، اوقاف را پشتوانه فرهنگ قرار داد و باید با یک طرح نو، اوقاف حیات نویی پیدا کرده و منابع پایداری که فرهنگ کشور را تقویت کند، ایجاد شود؛ در واقع باید وقف حیات جدیدی پیدا کند تا پشتوانه علم و فرهنگ شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات