کد خبر: ۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲- 15 December 2021
دکتر طحان نظیف:

از اصلاح قوانین انتخابات استقبال می‌کنیم/نظارت هیات عالی بر اجرای سیاست‌ها موضوع جدیدی نیست

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ما از اصلاح قوانین انتخابات در حوزه‌های مختلف اعم از مجلس و ریاست جمهوری استقبال می‌کنیم و برای کمک کارشناسی و مشورتی هیچ دریغی نداریم.

از اصلاح قوانین انتخابات استقبال می‌کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به پرسشی درباره تعویق بلندمدت اصلاح قانون انتخابات گفت: البته این موضوع باید در دستور کار مجلس قرار گیرد ما بار‌ها گفته ایم که در شورای نگهبان مجری قوانینی در حوزه نظارت هستیم که خودمان به آن اشکالات مختلفی داریم.

وی افزود: در مقام اجرا با نقصان‌ها و مسائلی مواجهیم که مشکلاتی برای ما ایجاد می‌کند خیلی از موضوعات جدید پیش آمده که سبب شده است قوانینی که در دوره تصویب، خوب بودند پس از سال‌ها لازم است به روزرسانی شوند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما بار‌ها اعلام کردیم که تا وقتی قانون وجود دارد خود را به آن پایبند می‌دانیم و غیر از این هم گریز و چاره‌ای نیست.

دکتر طحان نظیف افزود: همواره این اهتمام را داشتیم و به مجلس هم اعلام کردیم که اگر پیشقدم شوند و قانون انتخابات را اصلاح کنند ما هم تجربیات مان را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی از بررسی کارشناسی قانون انتخابات در کمیسیون شورا‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با تصویب قوانین جدید انتخابات، انتخابات آینده را با قوانین جدید و اصلاح شده برگزار کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری درباره برخی شبهه سازی‌ها علیه شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در فضای رسانه‌ای اظهار داشت: مجمع صلاحیت‌های مختلفی دارد و نهاد مشاوره دهنده به رهبر معظم انقلاب است.

دکتر طحان نظیف، تدوین سیاست‌های کلی نظام، رفع معضلات و حل و فصل اختلافات میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان را از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام برشمرد.

وی گفت: نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام از ۲۰ سال قبل به مجمع تفویض شده است و در دوره اخیر نیز رهبر معظم انقلاب این نظارت را به جمع برگزیده‌ای متشکل از ۱۵ نفر از اعضای مجمع واگذار کردند که پس از آن هیاتی به نام هیئت عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی شکل گرفت.

دکتر طحان نظیف، مسئولیت این هیات را بررسی مصوبات مجلس و البته نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام دانست و افزود: مسئولیت این هیات موضوع جدیدی نیست بلکه وظیفه‌ای است که رهبر معظم انقلاب سال‌ها قبل به مجمع واگذار و در دوره اخیر نیز به این هیات تفویض کردند.

وی گفت: همانطور که شورای نگهبان، مصوبات مجلس را بررسی می‌کند که خلاف شرع و قانون اساسی نباشد، هیئت عالی نظارت مجمع نیز مصوبات را از حیث مغایر نبودن با سیاست‌های کلی بررسی می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: طبق ماده ۷ مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، هر طرح و لایحه‌ای که در مجلس اعلام وصول می‌شود نسخه‌ای از آن باید برای هیئت عالی نظارت مجمع ارسال شود.

دکتر طحان نظیف گفت: اعضای این هیات در جلسات مجلس و کمیسیون‌های تخصصی حضور می‌یابند و دیدگاه هایشان را بیان می‌کنند اگر در برخی موارد به گفته‌های هیات عالی نظارت توجه لازم نشود آنان می‌توانند نظر نهایی شان را به شورای نگهبان ارسال کنند.

وی افزود:، چون در چنین مواردی موضوع نظارت بر سیاست‌های کلی مطرح است شورای نگهبان آن را مغایر با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی می‌داند و به این موضوع در قانون اساسی تصریح شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: در این چارچوب اگر نامه‌ای از مجمع ارسال و اعلام مغایرت با قانون اساسی شود شورای نگهبان موضوع را به مجلس اعلام می‌کند و مجلس نیز باید آن را اصلاح کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود