کد خبر: ۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰- 11 December 2021
به مناسبت اولین سالگرد رحلت آیت الله یزدی

نظر ۱۰ عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

اعضای شورای نگهبان در گفتگوهایی جداگانه، به مهمترین ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت الله یزدی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، 10 عضو شورای نگهبان در گفتگوهای جداگانه با پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به ویژگی‌های شخصیتی و فضائل اخلاقی مرحوم آیت الله یزدی پرداختند. 

مشروح این گفتگوها به شرح ذیل است: 

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

آیت الله جنتی: آیت‌الله یزدی شخصیتی مقاوم و نترس بود/ همیشه برای دفاع از نظام اسلامی سینه‌اش سپر بود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: آیت‌الله یزدی یک عنصر فوق‌العاده‌ای بود؛ یعنی اگر بخواهیم در اقران خودشان بگردیم و مشابه ایشان را پیدا کنیم، حداقل این است که اگر نگویم پیدا نمی‌شود باید بگویم کم پیدا می‌شود.

وی افزود: ایشان هم در زمان طلبگی، هم اول انقلاب و هم در ادامه‌ی انقلاب تا به امروز، یک عنصر فعال، با استعداد، با هوش و انقلابی بوده است.

آیت‌الله جنتی با اشاره به پست‌های مختلفی که آیت‌الله یزدی داشته و مسئولیت‌های خود را به درستی انجام داده است، ادامه داد: ایشان در قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و هرجای دیگری که مسئولیت داشته یک عنصر برجسته و مورد احترام بوده است.

دبیر شورای نگهبان در بیان خصوصیات آیت‌الله یزدی به مقاوم بودن ایشان اشاره کرد و افزود: ایشان نترس بود و از میدان در نمی‌رفت و تحت هیچ یک از تهدیدات هم قرار نمی‌گرفت؛ ایشان همیشه برای دفاع از نظام اسلامی آماده و سینه‌اش سپر بود.

وی با اشاره به تلاش‌ها و مرارت‌های آیت‌الله یزدی در پیش از انقلاب در به ثمر رسیدن انقلاب شکوهمند اسلامی، گفت: ایشان چند نوبت در جاهای مختلف تبعید شدند، زندان رفتند و محرومیت‌هایی را برای ایشان قائل شدند؛ اما این مصائب را به راحتی قبول کرد و خم به ابرو نیاورد چرا که اینها را جزئی از لوازمِ حرکت‌های انقلابی خود می‌دانست.

آیت‌الله جنتی عنوان کرد: ایشان در قم علمدار انقلاب بود و برای طلبه‌ها و مردم قم، محور محسوب می‌شد؛ یعنی این‌طور جاها که علمدار نیاز است و وقتی عَلَم را بلند می‌کند، بقیه دور او جمع می‌شوند؛ لذا قبل از انقلاب جوانان و طلبه‌ها در قم به دور محور ایشان جمع می‌شدند.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه آیت‌الله یزدی اهل نظم بود، خاطرنشان کرد: در زمان عضویت ایشان در شورای نگهبان که برای حضور در جلسات شورا از قم تشریف می‌آوردند، زودتر از بقیه اعضاء در جلسات حاضر می‌شدند؛ یعنی به طور معمول نیم ساعت جلوتر می‌آمدند و در اتاق جلسات می‌نشستند تا همه حضور پیدا کنند و جلسه برقرار شود و این نظم و تقید ایشان به حضور بموقع در جلسات خیلی ارزشمند بود.

وی با بیان اینکه آیت‌الله یزدی اهل بازی‌های سیاسی نبود، افزود: ایشان کار خود را بر حسب وظیفه، بدون اینکه بخواهد کار سیاسی بکند، انجام می‌داد؛ این کار ایشان در مقابل برخی‌هایی است که کاری نمی‌کنند و یا اگر هم بخواهند کاری انجام دهند، می‌خواهند کار خود را به رخ بکشد و خودشان را مطرح کنند؛ اما ایشان اصلاً اهل این حرف‌ها نبود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیت‌الله یزدی اهل تواضع و فروتنی بود، گفت: این خصایص از ارزش‌های اخلاقی و اسلامی است که ایشان داشت و اسلام به این خصلت‌ها تأکید فراوان دارد و فرزندان اسلام نیز با این صفات و خصوصیات شناخته می‌شوند.

آیت‌الله جنتی گفت: از نظر علمی، آیت‌الله یزدی یک مدرسِ پر استعداد و شاگردپرور در حوزه علمیه قم بود و دروس خارج فقه و خارج اصول تدريس می‌کرد؛ ایشان از مدرسین عالی حوزه علمیه قم بود.

دبیر شورای نگهبان با اشاره به صبر آیت‌الله یزدی گفت: صبر ایشان واقعاً درسی برای ما و همه افراد است؛ ایشان در اواخر عمر شریفشان که بیماری سختی را تحمل می‌کرد بسیار صبوری از خود نشان داد و ایشان واقعاً بی‌اعتنا به دنیا بود که اینها برای همه درس است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی هستند وقتی پست و مقامی دارند به فکر خودشان و دنیای خودشان هستند؛ اما آیت‌الله یزدی اصلاً در این وادی‌ها نبود و الان هم همانگونه که اطلاع داریم خانه و کتابخانه خود را وقف کرده است و ظاهراً این وقف را با وارثان خود هماهنگ کرده و رضایت آنها را نیز جلب کرده بود که آنها نیز ناراحت نشوند و این نشان از مقام والای ایشان دارد.

آیت‌الله جنتی با بیان اینکه آیت‌الله یزدی مورد احترام و اعتماد امام (ره) و رهبر انقلاب بود، اضافه کرد: حوزه علمیه ایشان را قبول داشت و ایشان نقش مؤثری در جامعه مدرسین حوزه علمیه داشت.

وی افزود: جامعه مدرسین حوزه علمیه که آیت‌الله یزدی آن را اداره می‌کرد در رساندن پیام اسلام و انقلاب و امام (ره) به مردم نقش بسیار عالی دارد و وجود چنین مرکزی در حوزه علمیه لازم و ضروری بود تا بتواند سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های امام(ره) را بررسی و به حوزه و دیگران منتقل کند که ایشان در این مقام عنصر بسیار موفقی بود.

رئیس مجلس خبرگان رهبری به امامت جمعه آیت‌الله یزدی اشاره کرد و افزود: ایشان امام جمعه موفقی بود که خطبه‌های ایشان شنیدنی بود.

آیت‌الله جنتی در پایان با اشاره به تألیفات آیت‌الله یزدی در زمینه قانون اساسی و همچنین نقش ایشان در اعلام مرجعیت امام خمینی (ره) در فروردین 1340 که پس از رحلت آیت‌الله بروجردی اتفاق افتاد، اضافه کرد: آیت‌الله یزدی از افتخارات و مایه مباهات حوزه علمیه بود و به امام (ره) ایمان کامل داشت و مطیع فرمان امام (ره) بود و نسبت به رهبر معظم انقلاب نیز چنین بود و هر جا هم که حضور داشت خوب عمل کرد و هیچ نقطه‌ضعفی در مسئولیت‌های ایشان وجود نداشت.

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

دکتر ره‌پیک: آیت‌الله یزدی حساسیت فوق‌العاده‌ای به اصول و مبانی انقلاب داشت

دكتر سیامك ره‌پیك عضو حقوقدان و قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: حضرت آیت‌الله یزدی خصوصیات، ویژگی‌ها و فضایل زیادی داشتند که لازم است افرادی که چه در سمت شاگردی ایشان در حوزه علمیه و چه همکاران ایشان در قوه قضائیه و چه همكاران ایشان از جهت فقهی- حقوقی در شورای نگهبان در مورد این خصوصیات به صورت تفصیلی صحبت کنند تا حق ایشان را ادا کنند.

وی افزود: ایشان در مدت طولانی که در سمت‌های گوناگون بودند در حوزه علمیه و در سمت‌های اجرایی، کارهای زیادی برای کشور انجام دادند و به نظرم از كنار این کارها و خدمات ایشان نمی‌توان به سادگی گذشت.

دكتر ره‌پیك درخصوص جنبه علمی آیت‌الله یزدی گفت: جنبه علمی ایشان روشن است؛ ایشان جزء کسانی بودند که در حوزه علمیه شناخته شده است؛ ایشان از شاگردان حضرت امام(ره) بودند و کارهایی هم كه ایشان در جامعه مدرسین انجام دادند كه در این‌خصوص شخصیت بی‌بدیلی بودند، شاید کمتر کسی در این شأن و مقام علمی می‌توانست شأن جامعه مدرسین را حفظ کند.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان با اشاره به تألیفات آیت‌الله یزدی گفت: ایشان در کنار درس و بحث، تألیفاتی داشتند که گویای مقام علمی ایشان است. ویژگی دیگر ایشان از جهت رفتاری و اخلاقی این بود كه ایشان یك فرد بسیار متخلق به بسیاری از آداب و اخلاقیات اسلامی بودند.

وی عنوان كرد: در طول مدتی که در شورای نگهبان و هم ارتباطی که قبلاً در قوه قضاییه با ایشان داشتیم، ایشان به معنای واقعی یک طلبه بودند و واقعاً زی طلبگی خودشان را حفظ کردند؛ اگر الان کسی منزل ایشان را ببیند ملاحظه می‌کند کسی که مدت‌ها رئیس قوه قضاییه بوده، مدتی رئیس مجلس خبرگان بوده و سال‌ها عضو شورای نگهبان بوده، واقعاً تا آخر عمر ذی‌طلبگی را حفظ كرده است.

دكتر ره‌پیك گفت: آیت‌الله یزدی در رفتارهای عادی با دیگران متواضع بودند و همین رفتار متواضعانه ایشان که به سن و سال و پیری و جوانی اصلاً توجه نمی‌كردند و با احترام رفتار می‌کردند و این خصایص كه واقعاً خصوصیات بسیار مطلوبی است، ایشان این خصوصیت‌ها را داشتند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان عنوان كرد: نکته قابل توجه در مورد ایشان این است كه در صحبت کردن با دیگران خیلی مؤدبانه و با الفاظ محترمانه صحبت می‌کردند؛ ضمن اینکه ایشان چه در بحث‌های سیاسی و چه در بحث‌های شرعی خیلی پای‌بند به اصول و قواعد بودند اما در عین حال این رفتار نرم و متواضعانه ایشان قابل توجه بود كه این موضوع برای همه و مخصوصاً افرادی که در بخش‌های مختلف با ایشان همکاری داشتند، قابل توجه بود.

دكتر ره‌پیك با بیان اینكه یکی دیگر از خصوصیات برجسته آیت‌الله یزدی، انقلابی بودن ایشان است، افزود: ایشان به تمام معنا انقلابی بودند؛ مثلاً در همین کسالت اخیرشان که خیلی در زحمت و مشکل بودند، هر زمان بحث‌های سیاسی و بین‌المللی مطرح می‌شد ایشان عکس‌العمل نشان داده و گاهی اوقات منجر به صدور اطلاعیه می‌شد.

وی خاطرنشان كرد: با اینکه ما به عیادت ایشان رفتیم، شاید برایشان خیلی سخت بود که یک ربعی بنشینند و به زحمت صحبت کنند، اما تا آنجا که توان داشتند خصوصیات اخلاقی را حفظ می‌کردند.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان اضافه كرد: در دوره طولانی که ایشان در مسئولیت‌های مختلف بودند، اگر از هرکسی که با ایشان یک ارتباط کوچکی داشته، در مورد خصوصیت ایشان سئوال شود شاید اولین چیزی که راجع به ایشان به ذهنش برسد این است كه ایشان یك حساسیت فوق‌العاده‌ای به اصول و مبانی انقلاب و نسبت به رهبری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری داشتند كه به شدت متعبد و حساس بودند.

وی ادامه داد: در جلساتی که خدمت ایشان بودیم مکرر این مسأله اتفاق افتاده و دوستانی هم که از قدیم با ایشان بودند، در جاهای مختلف این مسأله را از ایشان شاهد بودند كه این خصوصیت انقلابی بودن به معنای واقعی کلمه، خصوصیت بسیار مهمی بوده كه در ایشان وجود داشته است.

دكتر ره‌پیك افزود: ایشان در واقع مجموعه‌ای از خصوصیات و فضایلی را داشتند که جمع اینها و یک‌جا دیدن این خصوصیات در اشخاص کم اتفاق می‌افتد؛ لذا به نظر من ایشان یک شخصیت کم‌نظیر بودند و واقعاً مثل ایشان کم پیدا می‌شود که همه وجوه مانند سادگی، ساده زیستی، تواضع، توجه به دیگران و... را در خودش جمع کرده باشد.

قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در پایان با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در مباحث فقهی، فقیهی آگاه به مسائل روز و جدید بود، افزود: مکرر اتفاق می‌افتاد که بحث‌های جدیدی مطرح می‌شد و نشان می‌داد که آیت‌الله یزدی در واقع اجتهاد كرده و موضوع را خوب مطرح می‌کردند؛ این ویژگی از فقاهت ایشان و همچنین ویژگی انقلابی‌گری ایشان واقعاً از فضایل فوق‌العاده‌ای است که در ایشان جمع شده بود؛ خداوند متعال روح ایشان را قرین رحمت واسعه و با ائمه اطهار محشور بدارد.

 

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

ویژگی‌های آیت‌الله یزدی از زبان دکتر کدخدایی؛ از نظم مثال‌زدنی در جلسات تا تبحر در فقه حکومتی

 دکتر عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و رئیس پژوهشکده شورای نگهبان در مصاحبه‌ای درباره ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: بنده به خاطر توفیق حضور در شورای نگهبان، از نزدیک با آیت‌الله یزدی راجع به مسائل کاری ارتباط داشتم؛ ایشان از جمله ارکان شورای نگهبان بودند و همت بسیار والایی برای ارتقای جایگاه شورای نگهبان داشتند.

وی با بیان اینکه آیت‌الله یزدی در وظایفی که عهده‌دار بودند به دقت و درستی و در چارچوب قوانین و موازین شرع آن وظایف را انجام می‌دادند، خاطرنشان کرد: ایشان بر نظم بسیار تأکید داشتند؛ خودشان علی‌رغم کسالت‌هایی که داشتند و از قم برای جلسات شورای نگهبان تشریف می‌آوردند، اما اولین فردی بودند که در جلسات حضور می‌یافتند و تا پایان هم حضور داشتند.

دکتر کدخدایی افزود: حتی جلسات فوق‌العاده را هم می‌آمدند مگر اینکه کار مهمتری برایشان پیش می‌آمد که آن را هم اعلام می‌کردند؛ بنابراین از حضرت آیت‌الله یزدی می‌توان به عنوان مظهر نظم در شورای نگهبان یاد کرد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه حضرت آیت‌الله یزدی مباحث سیاسی و علمی شورا را پیگیری می‌کرد و اگر نسبت به موضوعات مسئله‌ای می‌بود، کمک می‌کردند، افزود: اگر بخواهیم از ویژگی علمی ایشان یاد کنیم، می‌توان گفت نگاه ایشان به موضوعات "فقه حکومتی" بود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: در مصوبات وقتی موضوعی مطرح می‌شد، نظرات ایشان نهفته از کلیت مباحث کشور بود و نظر و نگاه جامعی به مسائل داشتند.

دکتر کدخدایی در ادامه به سوابق درخشان آیت‌الله یزدی در حوزه‌های مختلف حوزوی، سیاسی و اجرایی اشاره و خاطرنشان کرد: ایشان مورد اعتماد و همراه حضرت امام (ره) و همچنین مورد اعتماد و همراه مقام معظم رهبری بودند و در جهت تقویت و ارتقای نظام جمهوری اسلامی ایران کوشش می‌کردند.

وی با اشاره به برخی از تألیفات آیت‌الله یزدی، خاطرنشان کرد: ایشان در حوزه حقوق اساسی و قانون اساسی هم کتاب دارند که بسیار کاربردی و مفید است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به کتاب خاطرات آیت‌الله یزدی گفت: خاطرات قبل از انقلاب و دوران تبعید ایشان که متحمل چه سختی‌ها و دشواری‌ها شده‌اند، واقعاً برای همه ما درس‌آموز است و امیدوارم جوانان خاطرات ایشان را مطالعه کنند تا به فداکاری‌های این عزیزان که برای پیروزی انقلاب چه تلاش‌ها و مرارت‌هایی کشیده‌اند، بیشتر آشنا شوند.

وی در پایان با بیان اینکه ویژگی مهم آیت‌الله یزدی علاوه بر صداقت، تقوا و امانت‌داری، مظهر نظم بودن ایشان بود، گفت: خداوند ایشان را غریق رحمت و مغفرت خویش بگرداند و با سایر علما و بزرگان و با ائمه اطهار محشور بفرماید.

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

ماجرای منبرهای آتشین آیت‌الله یزدی پیش از انقلاب به روایت آیت‌الله شب‌زنده‌دار

آیت‌الله محمد مهدی شب‌زنده‌دار عضو فقهای شورای نگهبان در گفتگویی در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: ایشان دارای امتیازات ویژه‌ای بود؛ آیت‌الله یزدی از جهت حوزوی از جمله فضلای به نام حوزه علمیه شناخته می‌شود. البته من توفیق تلمذ در خدمت ایشان را نداشتم ولی آنچه كه در ایشان برجسته‌تر و نمود بیشتری داشت، صلابت دینی ایشان بود و اینكه در راه دین و انقلاب سر از پا نمی‌شناختند.

وی گفت: آیت‌الله یزدی در پیش از انقلاب منبرهای آتشین و انقلابی جهت روشنگری اذهان مردم داشتند و ما از نوجوانی شاهد آنها بوده‌ایم چنانچه به خاطر دارم مجالسی كه در مسجد جامع قم برگزار می‌شد و خیلی هم پر جمعیت بود، ایشان منبر تشریف می‌بردند و افاضه می‌فرمودند و این منابر و خطابه‌های ایشان نقش بسزایی در بیدار كردن اذهان و روشن كردن مواضع انقلابی داشت.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با یادآوری منبرهای انقلابی آیت‌الله یزدی در پیش از انقلاب كه انتقادهای شدید و بی‌پروایی نسبت به شاه و حكومت طاغوت داشت، افزود: گفتن اینها الان آسان است، اما آن زمان هر كلمه‌ای از این مطالب، زندان، شكنجه، تبعید و مشكلات بسیاری همراه داشت.

وی اضافه كرد: اما آیت‌الله یزدی هیچ ترس و واهمه‌ای نداشت و با شجاعت در این میدان‌ها قدم می‌گذاشت و سایرین را بیدار می‌كرد و به آنها نیز شجاعت می‌داد؛ وقتی شخصی، خودش شجاع باشد دیگران را هم تشجیع و شجاع‌آفرینی می‌كند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به تألیفات آیت‌الله یزدی خاطرنشان كرد: مثلاً همین كتاب «حسین بن علی سلام‌الله علیهما را بهتر بشناسیم» خیلی نقش مهمی در افزایش روحیه انقلابی مردم داشت؛ ما كه نوجوان بودیم این كتاب را با اشتیاق زیادی می‌خواندیم.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینكه آیت‌الله یزدی دارای اخلاص بود و شخصیت بی‌ادعایی داشت، ادامه داد: ایشان به طور محض برای وظیفه، كار می‌كرد؛ چنانچه من تا قبل از اینكه عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه و عضو شورای نگهبان بشوم یك شناختی از ایشان داشتم و به ایشان هم ارادت داشتم ولی بعد از اینكه به جامعه مدرسین حوزه علمیه آمدم و از نزدیك این جهات ایشان را دیدم، در حالی كه سهم وافری در انقلاب و در خدمت به حضرت امام(ره) داشتند، دیدیم چقدر ایشان اخلاص دارند و بی‌ادعا هستند، اینجا ارادت بنده به ایشان افزون‌تر شد.

وی افزود: حتی بعد از اینكه در شورای نگهبان خدمت ایشان و دیگر عزیزان رسیدم، باز هم همین ویژگی‌ها را در ایشان مشاهده كردم.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان كرد: آیت‌الله یزدی هرآنچه كه تشخیص می‌داد درست است و آن را وظیفه می‌دانست، حتی اگر طرف مقابل دوست او بود، بی‌محابا و با صراحت آن را عنوان می‌كرد و این نشان از ایمان قوی و صفای باطن ایشان دارد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در ابعاد سیاسی و اجتماعی اثرگذار بودند، گفت: ایشان شمع جمع جامعه مدرسین حوزه علمیه بودند و آن محفل را هم با تدابیری كه داشتند به خوبی اداره می‌كردند.

وی خاطرنشان كرد: در مجموع آیت‌الله یزدی از نوادر بودند كه مجموعه‌ای از خصلت‌های زیبا در ایشان جمع شده بود؛ ایشان در اواخر عمر شریفشان حتی با مشكلات جسمانی برای خدمت به انقلاب، اسلام و مصالح جامعه هیچ دریغ نمی‌كردند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینكه ایمان، وظیفه‌شناسی و فداركاری در راه هدف و اسلام از آموزه‌های قرآن است، افزود: آیت‌الله یزدی همه این خصایص را داشتند و از جهات اخلاصِ ایشان نیز می‌توان به ترجمه‌ای كه از قرآن كریم داشتند، اشاره كرد؛ من تا بحال در هیچ جا و در هیچ محفلی از ایشان نشنیدم كه قرآن را ترجمه كرده است تا اینكه یك بار از طریقی، ترجمه‌ای از قرآن شریف به دستم رسید، آنجا تازه متوجه شدم كه ایشان ترجمه قرآن هم دارند و این مسأله معلوم می‌كند كه قصد ایشان از ترجمه قرآن، چیزی جز اخلاص نبوده است؛ یعنی ایشان با ترجمه قرآن خواسته‌اند خدمتی به دین كنند و تقرب الی الله پیدا كنند.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار در پایان گفت: من، آیت‌الله یزدی را در صلابت ایمانی و اعتقاد به معاد، انسانِ مؤمنِ كاملی دیدم؛ و اینها نشان از قوت ایمان، حسن و صفای باطن ایشان دارد و آنچه هم كه برای انسان دارای ارزش ماندگار است و در ابدیت به درد می‌خورد و با آن محشور می‌شود، این خصایص نیكوست.

 

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

آیت‌الله مدرسی‌یزدی: آیت‌الله یزدی در مقاطع مختلف انقلاب نقش فعال و برجسته‌ای داشت

آیت‌الله محمدرضا مدرسی‌یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی، ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله یزدی به علاقمندان ایشان و جامعه مومنین گفت: ایشان از آن وقتی که ما وارد حوزه شدیم، به عنوان یک عالم فاضل تلاشگر در راه انقلاب و خط امام (اعلی‌الله مقامه) شناخته می‌شد و سوابق درخشانی را در خدمت به حوزه و انقلاب ایشان در کارنامه خودشان دارد.

وی با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در ایام نزدیک به انقلاب و در پیروزی انقلاب یکی از افراد محوری بود، گفت: ایشان هنگام پیروزی انقلاب تقریباً هدایت شهر قم و مدیریت و تنظیم شهر قم را دست داشتند و هر کاری که ما مطلع می‌شدیم، از طرف ایشان و البته به یاری علما و فظلای دیگر انجام می‌شد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با اشاره به ورود حضرت امام (ره) به قم پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: وقتی امام(ره) وارد قم شدند تا زمانی كه جای مناسبی برای ایشان پیدا شود، آیت‌الله یزدی منزل خود را در اختیار امام (اعلی‌الله مقامه) قرار دادند.

وی افزود: آیت‌الله یزدی در صحنه‌های مختلف انقلاب در مجلس شورای اسلامی، در قوه قضاییه، در شورای نگهبان، در جامعه مدرسین و... نقش فعال و برجسته‌ای داشتند.

عضو فقهای شورای نگهبان خاطرنشان كرد: آیت‌الله یزدی وقتی در مجلس بودند، به واسطه قابلیت‌های ذاتیِ سیاسی، اجتماعی و علمی و دینی نایب رئیس مجلس انتخاب شدند و وقتی که مرحوم آیت‌الله مشکینی فوت شدند، آیت‌الله یزدی به عنوان رییس جامعه مدرسین انتخاب شدند و از طرف مقام معظم رهبری نیز ایشان دو دوره به عنوان رییس قوه قضاییه منصوب شدند؛ به هر حال قابلیت‌های ایشان آنچنان نمایان بود که به طور طبیعی این اتفاقات می‌افتاد.

آیت‌الله مدرسی یزدی اضافه كرد: شاید افرادی اهل این باشند كه مثلاً برای احراز پست یا سمتی ولع داشته باشند، اما آیت‌الله یزدی بدون هیچ‌گونه از این امور، به این مسئولیت‌ها گماشته یا انتخاب می‌شدند و دلیل هم قابلیت‌های ذاتی ایشان بود.

وی با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در حوزه هم نزد علما و دانشمندان دارای وجهه و شخصیت بود، گفت: علمای حوزه برای ایشان احترام ویژه قائل بودند و خداوند متعال نیز به ایشان توفیقات فراوانی داده بود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینكه هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب، یعنی قبل از ورودم به شورای نگهبان تا اندازه‌ای با ایشان ارتباط داشتم، افزود: ما در اموری که مربوط به حوزه و اموری كه كم‌وبیش مربوط به مسائل انقلاب بود با آیت‌الله یزدی جلساتی را داشتیم اما ارتباط مستمر و کاری که مداوم باشد را در خدمت ایشان نبودیم؛ ولی بعد از اینکه بنده حدود 19 سال پیش، خدمت دوستان در شورای نگهبان رسیدم و آنجا مشغول انجام وظایف هستم دیگر یک ارتباط دائم و مستمری با ایشان داشتیم و مخصوصاً با توجه به اینکه حالا از باب اتفاق در کنار یکدیگر هم قرار گرفته بودیم، مراوداتمان و تماس‌هایمان نزدیک‌تر و بیشتر شده بود.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی اضافه كرد: آیت‌الله یزدی واقعاً فردی منظم، مقید، مسئولیت‌شناس نسبت به وظایفی بود که به عهده داشت؛ ایشان داری بینش اجتماعی و حساس نسبت به مسائل اجتماعی بود.

وی با بیان اینكه یکی از مزایای بزرگ ایشان این بود که بعضی از ملاحظه کاری‌هایی که خیلی از مردم در امور سیاسی دارند را نداشت، گفت: اگر یک چیزی را از لحاظ سیاسی- اجتماعی، تشخیص می‌داد، با قدرت و صراحت بیان می‌فرمود و این، یک مزیت بزرگی بود که خیلی از افراد این مزیت بزرگ را ندارند.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان كرد: آیت‌الله یزدی بیان خوبی داشتند و ایشان وقتی مطلبی را می‌خواستند بیان بفرمایند، مشکلی در ادای مطلب نداشتند و انسان خوش‌بیانی بودند و از این جهت، قدرت تبلیغی هم داشتند.

وی به سخنرانی‌ها و خطابه‌هایی كه ایشان در منابر داشتند اشاره كرد و افزود: من خودم مستقیم مشاهده نکردم اما آنچه را شنیدم که در سخنرانی‌های عمومی، ایشان سخنران توانایی بودند و می‌توانستند مطالب را با ادبیات خوب بیان کنند و خیلی وقت‌ها هم انقلابی مطرح می‌فرمودند.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با بیان اینكه ضایعه از دست دادن آیت‌الله یزدی سنگین است، گفت: خداوند متعال ایشان را با اولیاء خود، با پیامبر و آل محمد(ص) محشور بفرماید و خسارتی که از فقدان ایشان حاصل شده، امیدواریم خداوند متعال به لطف خودش و هرطور که مصلحت می‌داند و خود می‌داند جبران فرماید؛ گرچه موت عالم ثلمه‌ای است که لا یسدها شیٌ و چیزی نمی‌تواند جای آن را پر کند.

وی با اشاره به نزدیک بودن آیت‌الله یزدی به امام (ره) و در خط امام بودن و سابقه و خصوصیات ایشان، گفت: انصافاً اگر قرار باشد این خصایص در کسی دوباره پدید آید، سال‌ها و شاید ده‌ها سال زمان می‌برد و حتی با توجه به آن شرایطی كه وجود داشته است، به این سادگی تکرار نمی‌شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به سابقه عظیم آیت‌الله یزدی در مسیر انقلاب اسلامی گفت: در دنبال کردن مسائل انقلاب از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب و جزء جامعه مدرسین بودن و با فضلای انقلابی همراه بودن و همکاری کردن، اینها مسائل ساده‌ای نیست و برای کسی به این سادگی میسر نمی‌شود.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی فداکاری‌های آیت‌الله یزدی در خود انقلاب و اوایل پیروزی انقلاب، حضور در مجلس شورای اسلامی، حضور در قوه قضاییه، حضور در شورای نگهبان، حضور فعال به عنوان عضو یا معاونت یا ریاست در جامعه مدرسین را سرمایه‌های عظیمی دانست که در ایشان جمع شده بود، افزود: متأسفانه همه این سرمایه‌ها از دست رفت و ما حسرت فقدان ایشان را داریم؛ امیدواریم خداوند متعال ایشان را در اعلی درجات جنت خود جا بدهد و  فقدانش را با عنایات ولی‌الله اعظم جبران كند.

 

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

۴ ویژگی شخصیتی آیت الله یزدی از زبان جوان‌ترین عضو شورای نگهبان

دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، با اشاره به خدمات آیت‌الله یزدی به نظام و انقلاب گفت: از 10 سال قبل که بنده در شورای نگهبان بودم، انصافا ایشان را شخصیت برجسته‌ای در ابعاد مختلف دیدم؛ ایشان سوابق بسیار درخشانی قبل و بعد از انقلاب اسلامی دارند، بطوری که قبل از انقلاب 4 بار تبعید شده‌اند و این پایمردی و ایستادگی وی را می‌رساند.

وی افزود: از جمله سوابق آیت‌الله یزدی می‌توان به عضویت در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی، مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی، شورای بازنگری قانون اساسی و ریاست قوه قضائیه و البته عضویت طولانی‌مدت در شورای نگهبان اشاره کرد و با این همه خدماتی که در مسئولیت‌های مختلف به نظام و انقلاب کردند، بنده ندیدم که منتی یا طلبی نسبت به نظام یا انقلاب داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: از مهمترین ویژگی های آیت الله یزدی، "نظم" بود. بنده در یک دهه گذشته همیشه می‌دیدم که وی به عنوان اولین نفر مهیای جلسات شورای نگهبان می‌شد و بسیار منظم بود و در اداره جلسه نیز بر این امر تاکید داشت.

دکتر طحان نظیف با بیان اینکه آیت الله یزدی در مسائل ماهوی، یک فقیه برجسته با نگاه فقه حکومتی و مبتنی بر اداره امور کشور هستند، خاطر نشان کرد: ایشان به جوان‌گرایی اعتقاد داشت، به نحوی که حتی بنده زمانی که عضو شورا نبودم، مکررا پیش آمده بود که نکات فنی و حقوقی نسبت به مصوبات را خدمت‌شان می‌گفتم و ایشان ضمن استقبال از این نکات، موضوع را در جلسات مطرح می‌کرد و مرتبا می‌گفت که نوبت جوان‌ترهاست، ما کارهایی که باید انجام می‌دادیم، انجام دادیم و حالا باید میدان را به جوان‌ها بسپاریم.

وی "صراحت لهجه" و "روحیه جهادی" را از دیگر ویژگی‌های آیت الله یزدی برشمرد و گفت: این ویژگی ها به همراه خلوصی که بر اثر مجاهدت‌های قبل از انقلاب تا حال حاضر ایشان ایجاد شده بود، در سلوک و عملکرد ایشان به خوبی دیده می‌شد؛ حتی بنده چند وقت پیش که به عیادت ایشان رفته بودم، در همان حال بیماری، درباره مصوبات مجلس و اصلاح قانون انتخابات از بنده سوال می کردند و برایم این مسئله جالب بود که اینقدر پیگیر مسائل نظام و انقلاب هستند. نکته دیگر در خصوص ابعاد شخصیتی آیت الله یزدی اینکه ایشان یک صراحت و شجاعتی در بیان حق داشتند و جایی که به نتیجه می‌رسیدند، اقدام می‌کردند و اهل مسامحه نبودند و تحت هر شرایطی از حق دفاع می‌کردند لذا می‌توان گفت به هیچ وجه اهل مسامحه و کوتاه آمدن در دفاع از حق، نبودند.

 

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

روایت جالب آیت الله اعرافی از درس اخلاق آیت الله یزدی در فیضیه

آیت‌الله علیرضا اعرافی عضو فقهای شورای نگهبان و مدير حوزه‌هاي علميه در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: ابتدا خاطره‌ای در خصوص آیت‌الله یزدی عرض كنم؛ طلبه‌ای نوجوان بودیم كه به تازگی در سال‌های 53 و 54 وارد حوزه علمیه قم شده بودیم، در درس‌های اخلاق آیت‌الله یزدی در فیضه قم حاضر می‌شدیم؛ درس اخلاق ایشان جامعِ بینِ هم ترویج و هم تعمیقِ ارزش‌های اسلامی، دینی و حوزوی در دل و جان طلاب بود و از طرفی این درس اخلاق آمیخته با روح انقلابی، شجاعت و شهامت بود.

وی با بیان اینكه آیت‌الله یزدی خیلی زیبا مفاهم اخلاقی را ترسیم می‌كردند، گفت: درس اخلاق ایشان علاوه بر اینكه از لحاظ اخلاق فردی، معنوی و عبادی مؤثر بود، از طرفی یك روح اجتماعی، سیاسی و انقلابی را نیز تقویت می‌كرد.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: در سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب، آیت‌الله یزدی در برخی موارد یك محور منحصر به فردی بود كه مشعل انقلاب را در قم زنده نگه داشته بود؛ و همچنین بلافاصله پس از پیروزی انقلاب، ایشان یكی از چند فرد بسیار مؤثر در حوادث گوناگون در فضای حوزه و خودِ قم بودند.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: ایشان علاوه بر فضل و كمالات علمی حوزی، روح اخلاقی، وارستگی و رهایی از خیلی از قیدها و بندها، واقعاً دل به وظیفه داشتند.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینكه شجاعت و شهامت آیت‌الله یزدی در بین همترازان ایشان و بزرگان حوزه از نمونه‌ها بود، خاطرنشان كرد: ایشان فوق‌العاده روح بلند آمیخته با شجاعت داشتند.

وی به نگاه اجتماعی و سیاسی آیت‌الله یزدی در بررسی‌های فقهی در شورای نگهبان اشاره كرد و افزود: در مدتی كه بنده در شورای نگهبان حضور دارم، آن نگاه فقه اجتماعی و حكومتی ایشان و توجه به این مسائلی كه فراتر از مباحث فردی است را در سخن و بیان و مواضع ایشان خیلی آشكارا و به وضوح دیدم.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در مسیر انقلاب و در یك خط مستقیم انقلاب، همراه با حضرت امام (ره) و پس از ایشان همراه با مقام معظم رهبری حركت كرد، اظهار داشت: با اینكه آیت‌الله یزدی به لحاظ سن و شرایطی كه داشتند و از پیشگامان انقلاب و تراز اول‌های انقلاب بودند، بلافاصله بعد از امام راحل، تمام تبعیت و همراهی خود را با مقام معظم رهبری اعلام كردند و بر این خط هم استوار ماندند كه حقیقتاً ایشان الگوی بسیار ممتاز ولایت‌مداری، استقامت بر اندیشه امام(ره) و پایبندی به همه آن موازین انقلاب اسلامی هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به دوران مدیریت آیت‌الله یزدی در قوه قضائیه گفت: از دید من، دوره ریاست ایشان در قوه قضائیه از امتیازات بالایی برخوردار بود و سلامت، زهد، زندگی پاك و فردی ایشان از امتیازاتی است كه در وجود شریف ایشان حفظ گرديد.

آیت‌الله اعرافی در پایان گفت: ایشان در جامعه مدرسین هم، بعد از مرحوم آیت‌الله مشكینی (ره) محور بودند؛ خداوند ايشان رحمت كند و با اولیاء معصومین محشور گرداند.

 

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

دکتر صادقی‌مقدم: نظرات آیت‌الله یزدی در بررسی مصوبات از منظر "فقه حکومتی" بیان می‌شد

دكتر محمدحسن صادقی‌مقدم عضو حقوقدان و معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان ضمن عرض تسلیت رحلت آیت‌الله یزدی در خصوص ویژگیهای شخصیتی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: ایشان واقعاً یکی از استوانه‌های نظام جمهوری اسلامی بودند و عمر پربرکت خود را صرف نظام و انقلاب اسلامی كردند.

وی افزود: ایشان از شاگردان حضرت امام رضوان‌الله تعالی علیه بودند كه از آغاز نهضت انقلاب اسلامی در كنار حضرت امام (ره) علیه رژیم ستمشاهی مبارزه كردند.

معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان با اشاره به سختیها و مشقت‌هایی كه آیت‌الله یزدی در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی كشیدند، گفت: ایشان قبل از انقلاب سختیهای تبعید، زندان و شكنجه را برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی تحمل كردند و هرگز دست از مقاومت و ایستادگی برنداشتند.

دكتر صادقی مقدم خاطرنشان كرد: تلاش و مبارزه و احساس مسئولیت آیت‌الله یزدی فراموش‌ناشدنی است؛ ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی دارای مسئولیت‌های مهم و حساسی بودند كه همه آنها را به نحو احسن انجام دادند و از هیچ تلاشی برای نظام‌سازی اسلامی فروگذار نبودند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به تألیفات آیت‌الله یزدی گفت: آثار علمی ایشان واقعاً ارزنده است كه هم به زبان عربی و هم به زبان فارسی نگاشته شده است؛ ایشان تألیفاتی در مسائل مختلف فقهی، اخلاقی، حقوقی و تفاسیری از قانون اساسی داشته‌اند كه میتوان به كتب «فقه القران» و «قانون اساسی برای همه» اشاره كرد.

وی با بیان اینكه در مدت زمان اندكی كه در خدمت ایشان در شورای نگهبان بودم، هم در مسائل علمی و هم در رفتار و كردار برای من الگو بودند، افزود: اظهارنظرهای ایشان در بررسی مصوبات، بیشتر از نگاه حکومتی بود؛ یعنی فقاهت و نظرات ایشان از منظر فقه حكومتی بیان میشد و از لحاظ اخلاقی نیز ایشان بسیار متخلق به اخلاق بودند و بسیار محترمانه و با تواضع برخورد میكردند.

دكتر صادقی مقدم با بیان اینكه آیت‌الله یزدی در هر سمتی كه حضور داشتند به ویژه در زمان ریاست بر قوه قضائیه، نسبت به وظایف جدیت داشته و خود را در برابر قانون با مردم مساوی میدانستند، افزود: به خاطر دارم و مشهور است یک نفر از ایشان شاکی بود و شكایت كرده بود؛ بازپرس رسیدگی كننده به پرونده شاید ملاحظاتی را در نظر داشت، اما آیت‌الله یزدی خودشان در شعبه بازپرسی حاضر شدند و به بازپرس پرونده گفتند شما الان نسبت به من به عنوان کسی که مورد شکایت واقع شده‌ام، تحقیقات را شروع کن؛ یعنی ایشان به عنوان یک فرد معمولی كه از ایشان شكایت شده در شعبه حاضر شدند نه به عنوان رئیس قوه قضاییه؛ این رفتار، ارادت و تمسک ایشان به مولای متقیان علی(ع) و ائمه اطهار را نشان میدهد.

 

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

آیت الله خاتمی: آیت‌الله یزدی به معنای واقعی كلمه انقلابی بود

آیت‌الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: حضرت آیت‌الله یزدی تمام خصوصیات و ویژگی‌هایی یك عالم وارسته كه باید داشته باشد و از او انتظار می‌رود را داشت؛ به اضافه چند ویژگی‌های برجسته‌ی دیگر كه در ایشان وجود داشت.

آیت‌الله خاتمی با بیان اینكه یكی از ویژگی‌های برجسته‌ی آیت‌الله یزدی، انقلابی بودن به معنای دقیق كلمه است، افزود: ایشان قبل از پیروزی انقلاب متحمل زندان و تبعیدها شدند و شجاعت‌های ایشان در مقابل طاغوت از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

وی خاطرنشان كرد: حضرت آیت‌الله یزدی بعد از پیروزی انقلاب، به عنوان یك انقلابی به معنای دقیق كلمه در تمام عرصه‌های مورد نیاز، خدمتگزار نظام اسلامی بود و بحمدالله عمر شریف و مباركشان را نیز اینچنین صرف انقلاب اسلامی كرد.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: خصوصیت برجسته‌ی دیگر آیت‌الله یزدی، روحیه‌ی بسیجی ایشان بود؛ حشر و نشر ما در این دو دهه‌ی اخیر، با اینكه ایشان سن بالایی داشتند، اما نشاط یک جوان انقلابی را از او دیده‌ایم كه این مسأله برای ما هم در تفكر و هم در عمل می‌تواند برای همیشه الگو باشد.

آیت‌الله خاتمی یكی دیگر از ویژگی‌های برجسته‌ی آیت‌الله یزدی را ولایت‌مداری ایشان دانست و افزود: ایشان همان ارادت و تبعیتی كه نسبت به امام راحل عظیم‌الشأن داشتند نسبت به مقام معظم رهبری نیز داشتند.

وی در پایان گفت: این مجموعه از ویژگی‌هایی كه نام برده شد نامش صراط مستقیم است؛ امید كه ما هم در این صراط ثابت‌قدم باشیم.

 

نظر 10 عضو شورای نگهبان درباره ویژگی‌های شخصیتی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله یزدی

دکتر موسوی: آیت‌الله یزدی همواره مورد اعتماد و وثوق امامین انقلاب بوده است

دكتر سیدفضل‌الله موسوی عضو حقوقدان شورای نگهبان در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان در خصوص ویژگی‌های شخصیتی حضرت آیت‌الله محمد یزدی و وجوه مختلف ایشان در دفاع از انقلاب اسلامی گفت: حضرت آیت‌الله یزدی علاوه بر جهات فقهی و اصولی بالایی كه داشتند و اینكه شاگردان زیادی هم در این حوزه تربیت كردند، شخصیت انقلابی ایشان نیز از ویژگی‌های بارز و مهم ایشان بود؛ چنانچه در طول زمان‌ها چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، موضع‌گیری‌های مختلف ایشان چه در مسائل داخلی و چه بین‌المللی، از ویژگی‌های انقلابی برخوردار بوده است.

وی افزود: حتی برخی از علما و فقهایی كه روزگاری شاگرد ایشان بودند، می‌گویند كه ایشان قبل از انقلاب و در زمان طاغوت، هرچند شرایط بسیار سخت و دشوار بود، همین ویژگی انقلابی را داشتند و با جسارت و شجاعت نظرات خودشان را مطرح می‌كردند و از هیچ چیز نمی‌ترسیدند و به همین دلیل سابقه بازداشت، زندان و تبعیدهای مختلفی را داشتند و تحمل كردند.

دكتر موسوی با بیان اینكه دیدگاه‌ها و نظرات فقهی آیت‌الله یزدی بر اساس "فقه حكومتی" است، خاطرنشان كرد: ممكن است برخی‌ها فقط در چارچوب فقهی و در زمان گذشته محصور باشند، اما آیت‌الله یزدی با توجه به مسائل زمان، مكان و اوضاع‌واحوال كه به آن فقه حكومتی گفته می‌شود و برای حكومت‌داری این نوع فقه و دستورات اسلامی آن كامل و جامع است، دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان می‌كردند؛ به عبارتی دیدگاه ایشان فقه حكومتی بود و مسائل زمان و مكان را كاملاً در نظر می‌گرفتند و نظر می‌دادند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان به نظم و انضباط آیت‌الله یزدی كه فردی بسیار منضبط بودند، اشاره كرد و افزود: ایشان با توجه به وضعیت جسمانی كه داشتند اما در جلسات شورا نظم و انضباط را بسیار رعایت می‌كردند و سر ساعت در جلسات حضور می‌یافتند و همیشه هم در همه جلسات حضور داشتند و این نظم و انضبط ایشان مثال‌زدنی است و باید برای همه ما درس باشد تا به این شكل عمل كنیم.

وی با اشاره به اینكه آیت‌الله یزدی مورد تأیید حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری بودند، خاطرنشان كرد: مورد اعتماد رهبری بودن، نشان از ویژگی‌های علمی، انقلابی و دلسوزی ایشان برای نظام و اسلام دارد كه باعث شده مورد وثوق امامین انقلاب قرار داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد