کد خبر: ۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹- 01 December 2021

جزئیات برگزاری دو رقابت علمی از زبان قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان

قائم مقام پژهشکده شورای نگهبان جزئیات برگزاری دو رقابت علمی و دانشجویی را تشریح کرد.

جزئیات برگزاری دومین رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان از زبان قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان دکتر فتاحی زفرقندی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان طی سخنانی در سالروز تصویب قانون اساسی، یاد و خاطره بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی و دکتر شهید بهشتی را گرامیداشت و گفت: دومین دوره رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان، در چهار مرحله با موضوعات شبیه سازی مصوبات مجلس شورای اسلامی، شبیه سازی تفسیر قانون اساسی و شبیه سازی فرآیند رسیدگی صلاحیت داوطلبان انتخاباتی، آزمون ملی قانون اساسی برگزار شد که در این دوره ۳۶ تیم شش نفره به رقابت خواهند پرداختند.

دکتر فتاحی گفت: در مجموع این رقابت ها 252 نفر شامل 23 تیم آقایان و 13 تیم خواهران دانشگاهی و حوزوی شرکت کردند، دانشجویان و اساتید شرکت کننده از 18 استان و 30 دانشگاه برتر همانند تهران، بهشتی، علامه طباطبایی، قم، شهید مطهری، امام صادق (ع)، گلستان و غیره بودند.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان درباره مراحل مختلف این رقابت اظهار داشت: در مرحله اول؛ از آنجا که بحث انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی به عنوان یکی از مهمترین وظایف شورا مطرح است، به هر گروه یک یا دو مصوبه فرضی داده شد تا در زمان تعیین شده آن را منطبق و تفسیر کنند. در مرحله دوم نیز با هدف تفسیر قانون اساسی یک استفساریه به هر گروه داده شد و تیم ها مکلف بودند در زمان معین آن را بررسی کرده و نظریه تفسیری خود را اعلام کنند و موضوعات جانبی برای یک نظر درست را در شورا لحاظ کنند. همچنین در مرحله سوم؛ که با هدف نظارت بر انتخابات بر گزار شد، پرونده های فرضی به تیم ها داده شد تا در خصوص صلاحیت و یا عدم صلاحیت اظهار نظر کنند.

جزئیات برگزاری دومین رقابت شبیه‌سازی شورای نگهبان از زبان قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان

وی افزود: پژوهشکده شورای نگهبان قبل از برگزاری این رقابت، کارگاه های آموزشی را برای شرکت کننده ها توسط متخصصین و کارشناسان این حوزه برگزار کرد و داوران دومین دوره رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان متشکل از اعضای هیات علمی دانشگاه های مطرح کشور همانند تهران، شاهد، قم، علوم قضایی و غیره بودند.

دکتر فتاحی ادامه داد: طبق نظرسنجی از شرکت کنندگان در این دوره، برایند این رقابت(شبیه سازی شورای نگهبان) مثبت بود.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در خصوص برگزاری آزمون ملی قانون اساسی گفت: این آزمون سه شنبه 9 آذرماه 1400 با حضور بیش از 1100 نفر از سراسر کشور به صورت مجازی برگزار شد، و 7 نفر به عنوان برگزیده این آزمون انتخاب شدند و از آنها تقدیر و تشکر شد.

دکتر فتاحی ادامه داد: آزمون ملی قانون اساسی با هدف ارتقا دانش عمومی در حوزه آشنایی با قانون اساسی، افزایش آگاهی های عمومی از نهادهای حاکمیتی و ... طراحی و برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد