کد خبر: ۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۲- 09 March 2008
دکترکدخدایی:

ردصلاحیت بدین معنانیست که داوطلبان مجلس، برای مسؤولیت‌های دیگر صلاحیت ندارند

دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشستی با خبرنگاران رسانه‌های جمعی در یک گزارش آماری، روند بررسی صلاحیت داوطلبان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان وی در ابتدای این نشست، ضمن بیان انزجار شدید شورای نگهبان از جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی از سازمان‌های بین‌المللی و مدعیان حقوق بشر خواست اگر ذره‌ای انصاف در خود احساس می‌کنند، حداقل این جنایات را محکوم کنند.
دکترکدخدایی در ادامه با تقدیر از داوطلبانی که در انتخابات ثبت نام کرده‌اند گفت: از داوطلبانی که بر اساس وظیفه دینی و ملی خود و با اقدام به ثبت نام در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی موجبات پرشور شدن فضای انتخاباتی را فراهم کرده‌اند، متشکریم.
وی افزود: اینکه صلاحیت افرادی برای حضور در انتخابات تائید نشد، بدین معنا نیست که آنها صلاحیت احراز مشاغل و مسؤولیت‌های دیگر را ندارند.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: تعداد کثیری از این داوطلبان به دلایلی چون فقدان مدرک تحصیلی، عدم ارائه به موقع استعفا از مسؤولیت قبلی و فقدان سابقه شغلی مورد نظر در قانون انتخابات، تائید صلاحیت نشدند بنابراین می‌توانند داوطلب مشاغل دیگری باشند.
دکترکدخدایی گفت: مرحله نهائی بررسی صلاحیت‌ها در 13اسفندماه پایان یافت و اسامی داوطلبان به وزارت کشور ارسال شد، امیدواریم داوطلبانی که صلاحیتشان تائید شد و تعدادشان نیز بسیار است موجبات رقابتی پرشور را در 24اسفند فراهم کنند و مردم کشورمان نیز با حضور خود در پای صندوق‌های رای گام اساسی را برای تعیین سرنوشت خویش بردارند.
وی افزود: کل داوطلبانی که ثبت نام کرده بودند هفت‌هزارو 597 نفر بودند.
وی با اعلام درگذشت یکی از داوطلبان که صلاحیت ایشان تائید هم شده بود، گفت: امیدواریم خداوند روح ایشان را قرین رحمت کند.
دکترکدخدایی افزود: مجموع داوطلبانی که تائید صلاحیت شدند یا از داوطلبی انصراف داده‌اند یا پس از رد صلاحیت اولیه اعتراض نکرده‌اند، پنج هزارو 499نفر هستند که حدود 73درصد کل ثبت‌نام کنندگان را تشکیل می‌دهند.
وی اظهارداشت: صلاحیت دوهزاو 97نفر از ثبت‌نام کنندگان تائید نشده است که حدود27درصد از کل ثبت‌نام کنندگان را تشکیل می‌دهند؛ از این رقم 408 نفر به دلیل مفاد بند(4) ماده(28) و نیز بندهای(الف)، (ب)و (ج) ماده(29) تائیدصلاحیت نشده‌اند. این دو ماده در خصوص مدرک تحصیلی معتبر، سابقه اجرائی و یا استعفا در زمان مقرر می‌باشد.
وی افزود: اگر این 408نفر از جمع دو هزارو 97 کسر شود، افرادی که در نهایت صلاحیتشان مورد تائید واقع نشده است یک هزار و689نفر را شامل می‌شود که معادل 22درصد از کل ثبت نام‌کنندگان است.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: از مجموع کسانی که انصراف داده‌اند صلاحیت 330نفر مورد تائید واقع شده است ولی به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اند که در ادامه رقابت‌ها حضور نداشته باشند. بنابراین این افراد هم شامل کسانی می‌شوند که صلاحیتشان تائید شده است.
وی افزود: در مجموع چهارهزارو 755نفر صلاحیتشان مورد تائید واقع شده است که این تعداد نسبت به تعداد داوطلبانی که ثبت‌نام کرده‌اند رقم قابل توجهی است.
دکترکدخدایی با ارائه آماری از وضعیت سنی داوطلبان گفت: از آنجایی که حداکثر سن داوطلبان براساس قانون انتخابات 75سال است مسن‌ترین افراد ثبت‌نام کرده دو نفر بودند که 74سال سن داشتند، یکی از این افراد از حوزه انتخابیه تهران ثبت‌نام کرده و تائید هم شده است و فرد دیگر از حوزه انتخابیه مشهد ثبت‌نام کرده بود که انصراف داده است.
وی افزود: 214 داوطلب با 30 سال سن ثبت نام کرده اند. براساس قانون انتخابات داوطلبان باید حداقل 30سال سن داشته‌باشند.
از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان 616 نفر از بانوان و 6هزارو 981نفر از آقایان هستند.
سخنگوی شورای نگهبان از تعیین مکانی برای حضور خبرنگاران در نزدیکی ستاد انتخابات شورای نگهبان در روز انتخابات خبر داد.
دکترکدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره فضای تبلیغاتی حاکم بر انتخابات طی روزهای اخیر گفت: به دلیل احترام مردم به مناسبت‌های مذهبی روزهای پایانی ماه صفر شاهد فضای تبلیغاتی پرشوری نبودیم. البته بخشی از این مساله به قوانین موجود و نحوه اجرا بر می‌گردد.
وی افزود: من هم اعتراف می کنم که مقرراتی که اخیرا برای تبلیغات انتخاباتی تصویب شد به این وضع کمک می کند؛ مواردی چون عدم الصاق عکس و پوستر می تواند بر فضای انتخابات موثر باشد؛ ان‌شاءالله با تدوین قانون جامع انتخاباتی دیگر شاهد تحولات مقطعی در ایام نزدیک به انتخابات نباشیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص تخلفات تبلیغاتی افراد گفت: اگر تبلیغات انتخاباتی داوطلبی به گونه‌ای باشد که صلاحیت فرد را مورد تردید قرار دهد، صلاحیت وی مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد.
وی افزود: البته قانون به مجریان انتخابات اختیار لازم را داده است تا با تخلفات جزئی برخورد کنند.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد