کد خبر: ۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳- 20 November 2021
دکتر طحان نظیف در نشست خبری:

خودرو باید با قیمت و کیفیت مناسب بدست مردم برسد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: معتقدیم که صنعت خودرو باید ساماندهی شود و خودرو با قیمت و کیفیت مناسب بدست مردم برسد.

خودرو باید با قیمت و کیفیت مناسب بدست مردم برسد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز شنبه (۲۹ آبان ۱۴۰۰) طی سخنانی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، آخرین نظرات شورای نگهبان را تشریح کرد.

دکتر طحان نظیف گفت: لایحه «نحوه کمک‌های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان امور فنی و حرفه‌ای» خلاف شرع و قانون شناخته نشد و در جلسه به تایید اعضای شورای نگهبان رسید. هم‌چنین طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت همان‌طور که مستحضر هستید مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفت واقعیت این است که قانون اساسی نگاه ویژه‌ای به خانواده دارد و امیدواریم قوانینی از این دست ما را به مقصود قانون اساسی نزدیک کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» گفت: ما سه دسته اشکال و ابهام را راجع به این مصوبه داشتیم: یک دسته از ایرادات مربوط به اختیاراتی بود که به هیئت مقررات‌زدایی داده شد که بخشی از آن خلاف نظر شورای نگهبان بود، دسته دوم ایرادات، راجع به تکالیفی بود که به وزارت دادگستری داده شده بود و دسته آخر ایرادات نیز راجع به برداشتن معافیت آزمون قضات و نمایندگان بود. ما بعد از اصلاح این موارد نظرمان را اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به اساسنامه «کمیته ملی المپیک» گفت: امیدواریم ورزشکارانمان روز به روز پرچم کشور ما را در میادین ورزشی بالا ببرند. این اساسنامه چندباری در رفت‌وآمد بین دولت و شورای نگهبان بود که در نهایت تایید شد. یک تذکر ما درباره این مصوبه مربوط به رسم‌الخط فارسی بود. در قانون اساسی هم تایید بر زبان و خط فارسی صورت گرفته یعنی اگر واژه‌ای معادل فارسی هم نداشت حداقل باید با رسم‌الخط فارسی در قوانین به نگارش درآید.

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سوالی در ارتباط با ضعف نگارش قوانین در مجلس گفت: ما بارها گفتیم اگر ظرفیت مشورتی و پژوهشی داشته باشیم در اختیار همه دستگاه‌ها قرار می‌دهیم. البته بضاعت ما محدود است و به سهم خودمان در مجلس حاضر می‌شویم و ایرادات را در کمیسیون‌های تخصصی تبیین و تشریح می‌کنیم البته دستگاه‌ها هم باید به رویه‌های شورای نگهبان توجه کنند زیرا شورای نگهبان بیش از ۴۰ سال است که انجام وظیفه می‌کند و رویه‌هایش که مطابق با شرع و قانون اساسی می‌باشد روشن و مشخص است و انتظار داریم مرکز پژوهش‌های مجلس این موارد را به مجلس محترم یادآوری کند تا رفت و آمدها جهت تایید مصوبه بین مجلس و شورای نگهبان کمتر شود.

وی درباره تعامل شورای نگبهان و مجلس شورای اسلامی در موضوعات مربوط به معیشت مردم گفت: وظایف شورای نگهبان در قانون اساسی کاملا مشخص است و ابتکار قانونگذاری وظیفه ما نیست و موضوع از مجلس و دولت آغاز می‌شود و نقطه شروع این شورا نمی‌باشد. ما تنها نهادی هستیم که نسبت به اظهارنظرمان در مورد مصوبات زمان داریم یعنی ما نمی‌توانیم مصوبه‌ای را نزد خود نگه داریم و آن‌چه زمانبر است تصویب قوانین در مجلس است. ما نمی‌توانیم موضوعی را در اولویت قرار دهیم و نقش ما اظهار نظر در مورد مصوبه است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و انتقادات مربوط به آن گفت: این طرح چندباری در تردد بین مجلس و شورای نگهبان بود. ما در مراحل ابتدایی ایرادات مفصلی نسبت به این طرح داشتیم و در فرایند یک ساله رفت و آمدها به مرور اشکالات شورای نگهبان برطرف شد. یکی از طرح‌هایی که جلسات کارشناسی متعددی در شورای نگهبان داشت همین طرح بود و بیش از ۱۰ جلسه شخص خودم با موافقین و مخالفین این طرح داشتم.

دکتر طحان نظیف در ارتباط با مصوبه «ساماندهی صنعت خودرو» گفت: ما هنوز مصوبه‌ای را از مجلس شورای اسلامی دریافت نکرده‌ایم، دغدغه‌های مجلس برای ما محترم است و ما معتقدیم صنعت خودرو باید ساماندهی شود و خودرو باید با قیمت و کیفیت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد ما نسبت به بحث واردات خودرو ورود کارشناسی نداشتیم و وارد موضوعات کارشناسی نمی‌شویم، شأن ما این است که مغایرت از نظر شرع و قانون را بررسی کنیم و دنبال مانع‌تراشی نبوده‌ایم. ما اساسا اشکالی راجع به این مصوبه نداشتیم و تنها چند ابهام وجود داشت که ما نسبت به ابهامات خودمان بررسی‌ها را انجام خواهیم داد و طبیعتا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص هم نسبت به ایرادات خودش بررسی خواهد کرد. ما به دنبال حل این مسئله هستیم و باید مصوبه را از مجلس دریافت کنیم تا دقیق‌تر بررسی کنیم.

وی درباره اخذ نظرات کارشناسی در طرح جوانی جمعیت گفت: شان اول این کار و اختیار قانونگذاری با مجلس محترم است اما نهادی را بخاطر نمی‌آورم که درخواست ملاقات چه با اعضای شورای نگهبان و چه با پژوهشکده این شورا داده باشد و ما درخواست را رد کرده باشیم، و ما در خدمت انجمن‌های علمی و پزشکان و متخصصان متعددی در حوزه جمعیت چه مخالفین و چه موافقین بودیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

مصارف مالیات به خوبی برای شهروندان تبیین شود

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

به دغدغه‌های مراجع عظام تقلید در بانکداری توجه جدی شود

تسلیت آیت‌الله اعرافی در پی درگذشت دکتر پرویز داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

«وعده صادق» ضربِ شست ایران به دنیا بود؛ شورای امنیت نتوانست قطعنامه علیه ما تصویب کند

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد