کد خبر: ۸۱۰۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷- 17 October 2021
در نشست هم اندیشی جهاد تبیین عنوان شد؛

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

به همت پژوهشکده شورای نگهبان، نشست هم اندیشی “بررسی نقش حقوقدانان انقلابی در جهاد تبیین” صبح روز شنبه ۲۴ مهرماه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، صبح روز شنبه ۲۴ مهرماه نشست هم اندیشی با موضوع “بررسی نقش حقوقدانان انقلابی در جهاد تبیین” با حضور دکتر عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و جمعی از کارشناسان و پژوهشگران این پژوهشکده برگزار شد.

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

در این جلسه دکتر عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری پیرامون "جهاد تبیین" گفت: ما می‌دانیم توصیه اخیر مقام معظم رهبری جدید نیست و ایشان بارها به مناسبت‌های مختلف در دیدار با دانشجویان و نخبگان به این نکات تاکید کرده و درخواست جهاد تبیین و تفکر را در همه ارکان نظام مطرح کردند.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته کرسی آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها وجود داشت و هیئت اندیشه ورز نیز با تاکید مقام معظم رهبری در برخی دانشگاه‌ها و نهادها شکل گرفت، اما متاسفانه به جای بحث مفهومی و پایه‌ای این مفاهیم دستخوش تحولات اداری و تشکیلاتی و به تعبیری ابلاغی شد.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به عالم و حکیم بودن مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ایشان از گذشته با تفکر اسلامی در حوزه تبیین گام برداشتند و این مسئله را می‌توانید در مجموعه سخنرانی‌هایی که در دهه ۵۰ در مشهد صورت گرفته و اینک بطور مدون چاپ شده است، ببینید؛ لذا اگر بخواهیم مصداق عملی برای "جهاد تبیین" معرفی کنیم باید شخص مقام معظم رهبری را نام ببریم.

دکتر کدخدایی خاطرنشان کرد: در گذشته‌ی ما اندیشه ورزانی مثل شهاب الدین سهروردی و شیخ اشراق وجود داشته‌اند که تا سن ۳۸ سالگی که شهید شد، بیش از ۴۸ کتاب علمی را منتشر کرده است؛ لذا باید ضمن استفاده از دانش و تجربیات جهان غرب تلاش کنیم این القا که اصل تولید علم و حضور دانشمندان تنها در غرب امکانپذیر است را از جامعه دور کنیم.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان همچنین با تاکید بر اخلاص و تزکیه در صحبت‌های امام خمینی (قدس سره) تصریح کرد: دوستان دغدغه مند باید بدانند که از آنجایی که مخاطب ما در دو نوع طیف درون دینی و برون دینی قرار دارد، باید همواره خودمان را مجهز به خودسازی و علم و دانش کرده و در حوزه مطالعه و تبیین گام‌های مؤثری برداریم.

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

دکتر کدخدایی با اشاره به نکته بینی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: اگر ایشان در جلسات با اعضای هیئت دولت‌ گذشته دائم تاکید بر انقلابی بودن مسئولین داشتند، در این دوره تاکید بر عقلانیت دارند که توجه به هر دو مؤلفه در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی بسیار مهم است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است و حقوقدانان باید بتوانند مسائل اجتماعی را از دریچه حقوق و قانون برای مردم تبیین و موشکافی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: در گذشته دانشگاه‌ها به عنوان کانون‌های بنیادین تولید علم بودند اما امروزه با توجه به وسعت و همه‌گیری فضای مجازی باید آن را به عنوان یکی از ابزارهای مهم تولید علم برشمرد، به این معنا که باید بدانیم در فضای مجازی چه می‌گذرد و اگر شبهه‌ای وجود دارد برای پاسخ قدرتمند به آن در همه ابعاد آماده باشیم.

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به مقاله‌ای که توسط یکی از طلبه‌ها در سال ۷۶ و در همایشی که توسط دفتر تحکیم وحدت برای انتقاد به شورای نگهبان ارسال شده بود، تصریح کرد: در این همایش که همه منتقدین مطرح شورای نگهبان نیز حضور داشتند، یک طلبه به اتکاء دانش خود توانست بدون هیچ وابستگی به شورای نگهبان در صدد دفاع از شورا درآمده و با تبیین و استدلال یک تنه کارآمدی شورای نگهبان را در میان جمع مخالفین و منتقدین به عهده گیرد، که تا کنون نیز استدلالات آن مقاله قابل استفاده است.

این استاد حقوق دانشگاه تهران، حضور و فعالیت تبیینی در فضای مجازی را یک ضرورت برشمرد و گفت: آیت الله مطهری وقتی دید در روزنامه زن روز شبهاتی پیرامون احکام زنان منتشر می‌شود، دست به قلم شد و شروع به نوشتن مقالاتی برای روزنامه زن روز قبل از انقلاب کرد، که حاصل آن مقالات منتشر شده در آن روزنامه همین کتاب حقوق زن در اسلام شد، که هنوز مرجعی در این موضوع به شمار می‌رود.

دکتر کدخدایی همچنین توصیه کرد که برای تولید علم و جهاد تبیین نباید به اعضای شورای نگهبان یا سایر دستگاه‌ها وابسته بود و منتظر شد تا موضوعی توسط آنان پیشنهاد شود، بلکه باید با رصد جامعه و نیازسنجی روز، به ارائه مباحث پرداخت.

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

کدخدایی: نقش آفرینی حقوقدانان در جهاد تبیین ضروری است

گفتنی است در ابتدای این نشست پژوهشگران حاضر در جلسه در خصوص محورهایی نظیر لزوم وحدت و انسجام در حرکت جهاد تببینی، توجه به ضرورت و جایگاه جهاد تبیین، لزوم استمرار و ضابطه مند بودن فعالیت‌های تبیینی جهادی، نوآوری و استفاده از شیوه‌های نوین در تببین، وظایف حقوقدانان در جهاد تبیین با موضوعات حقوقی، الزامات و ساز وکارهای جهاد تبیین، رویکرد فعالانه در جهاد تبیین، لزوم جهاد مؤثر و تلاش در رسیدن به دستاوردهای کار جهادی، لزوم ایفای نقش افراد در جهاد تبیین با توجه به توانمندی و تخصص فردی، آسیب شناسی و معرفت افزایی در خصوص جهاد تبیین، لزوم شناسایی نقاط مبهم و تلاش در جهت شفاف شدن وقایع، لزوم توجه هر چه بیشتر به مفهوم جهاد و شناخت راهکارهای عملیاتی کردن جهاد تبیین نکاتی را مطرح کردند.

لازم به ذکر است رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با جمعی از دانشجویان در اربعین حسینی با اشاره به هجمه تبلیغاتی دشمنان علیه ملت ایران برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی با روش‌ها و ابزارهای مختلف، حرکت تبیینی را خنثی‌کننده هجمه‌های تبلیغاتی دانستند و افزودند: شما دانشجویان عزیز که میوه دل ملت و امید واقعی کشور هستید با اهمیت دادن به مسئله تبیین حقایق، هر کدام مانند چراغی اطراف خود را روشن و ابهام‌زدایی کنید.

ایشان امکانات ناشی از فضای مجازی و رسانه‌ای برای روشنگری و پاسخ به ابهامات را مغتنم خواندند و گفتند: البته اصل قطعی در قضیه جهاد تبیین و بازگویی حقایق، استفاده از شیوه‌های اخلاقی و بیان مسائل همراه با منطق، متانت، عقلانیت کامل و استفاده از عواطف انسانی، و پرهیز از دشنام، تهمت، دروغ و فریبکاری در مواجهه با افکار عمومی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود