کد خبر: ۸۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۶- 23 February 2008
دکترکدخدایی:

بیش از 70 درصد داوطلبان تایید صلاحیت شدند

سخنگوی شورای نگهبان از تائید صلاحیت بیش از 70 درصد داوطلبان انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان دکترکدخدایی صبح امروز در نشستی با خبرنگاران رسانه های جمعی، ضمن عرض تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی(ع)، با اشاره به گزارش اخیر دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای گفت: این خبر خوش هسته‌ای را به ملت ایران تبریک عرض می کنم چرا که گزارش آژانس، حقانیت جمهوری اسلامی ایران را به اثبات‌ رساند.
وی در ادامه با تشریح روند بررسی صلاحیت داوطلبان هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: از تمامی کسانی که براساس تکلیف ثبت‌نام کردند بر شور و شوق انتخاباتی افزودند، تشکر می‌کنم.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: عدم تائید صلاحیت برخی داوطلبان به این معنا نیست که آنها برای بقیه مسوولیت‌ها و مناصب صلاحیت ندارند. طبیعی است که لازمه اهمیت و اعتبار مجلس شورای اسلامی این است که با حساسیت بیشتری صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
عضو هیات مرکزی نظارت بر انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، تصریح گفت: کار بررسی صلاحیتها به پایان رسید و نتایج بررسی‌ها، به وزارت کشور ارسال شد و به تدریج از طریق فرمانداری‌ها، دراختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: طبق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام، از امروز تا پایان دوشنبه ششم اسفند ماه، داوطلبانی که در مراحل قبلی صلاحیت آنها تائید شده بود و در این مرحله صلاحیت‌ آنها از سوی شورای نگهبان تائید نشده است، فرصت خواهند داشت شکایت خود را به شورای نگهبان، به آدرس؛ تهران، خیابان شهید سپهبد قرنی، خیابان شهید برادران شاداب، پلاک1/41 اعلام کنند. در نهایت پس از رسیدگی به شکایت‌های اخیر، فهرست نهائی داوطلبان تائید صلاحیت شده در 14اسفندماه اعلام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه با ارائه گزارشی آماری از روند بررسی صلاحیت داوطلبان گفت: برای هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی 7هزارو 597 نفر ثبت نام کرده بودند. از این تعداد تا کنون 310 نفر از داوطلبی انصراف داده اند.
دکترکدخدایی افزود: از میان کسانی که صلاحیتشان در هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت استانی تائید نشده است نیز 569 نفر شکایت نکردند و به طور طبیعی پرونده آنها در شورای نگهبان بررسی نشد؛ بنابراین نتایج قبلی به قوت خود باقی است.
وی افزود: در مجموع، صلاحیت 2هزار و200 نفر از داوطلبان مورد تایید واقع نشد و صلاحیت بیش از 4هزار و500 نفر از دوطلبان تایید شد؛ براین اساس صلاحیت بیش از 70 درصد از داوطلبان تایید شد.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا در روز 24 اسفندماه شاهد انتخاباتی پرشور باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تبلیغات زود هنگام برخی داوطلبان گفت: چنانکه ‌قبلاً هم عرض کرده بودم، قانون انتخابات اجازه تبلیغات زودرس را به داوطلبان نمی‌دهد.
وی یادآور شد: البته قانون انتخابات درباره مصادیق تبلیغات زودرس دارای ابهاماتی است و به همین دلیل مصادیق تبلیغات زودرس مورد اختلاف است.
وی افزود: قوه قضائیه در حال بررسی گزارش‌هایی است که در خصوص تبلیغات زودرس دریافت می‌کند و شورای نگهبان نیز تذکرات لازم را داده است.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه از رسانه ها خواست به گونه‌ای رفتار کنند تا اقداماتشان جزو مصادیق تبلیغات زودرس نشود.
وی افزود: مسوولان رسانه ملی نیز در تلاش هستند تبلیغات زودرس در این رسانه اتفاق نیفتد.
وی یادآوری کرد: اگر داوطلبی به تبلیغات زودهنگام مبادرت کند، شورای نگهبان نیز هنگام بررسی نهائی صلاحیت‌ها یا بررسی صحت انتخابات حوزه‌های انتخابیه، این امر را مورد توجه قرار خواهد داد.
دکترکدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره ایرادهای مجمع تشخیص مصلحت نظام به بودجه نیز گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجمع که به تائید مقام معظم رهبری نیز رسیده است، نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، بر عهده این مجمع است. بنابراین کلیه قوانینی که تصویب می شود نباید با سیاست‌های کلی نظام مغایرت داشته باشند و اگر مصوبه‌ای مغایرتی با سیاست های کلی داشته باشد، مجمع نظرات خود را اعلام می‌کند.
وی درباره رایانه‌ای شدن شمارش آراء گفت: وزارت کشور سعی دارد، در بسیاری از حوزه‌های انتخابیه به صورت موازی، انتخابات را رایانه‌ای برگزار کند اما آنچه برای شورای نگهبان اعتبار دارد شمارش دستی آراست.
وی افزود: شورای نگهبان برای اینکه وزارت کشور با این تجربه، خود را محک بزند نهایت همکاری را با مسوولان وزارت کشور خواهد داشت، اما آنچه اعتبار دارد آرایی است که به روش دستی شمارش شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است به دلیل عدم شناخت، صلاحیت داوطلبانی تائید نشده باشد؟ گفت: در بررسی صلاحیت‌ها در هیاتهای اجرایی و هیات‌های نظارت استانی، صلاحیت برخی داوطلبان احراز نشده بود؛ اما در نتایجی که دیشب به وزارت کشور ارسال شد، عدم احراز شامل داوطلبان نشده است. به عبارت دیگر در این مرحله صلاحیت داوطلبان، تایید شده و یا تائید نشده است.
دکتر کدخدایی درباره رقابتی بودن انتخابات نیز گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها، نگاه سیاسی ندارد، اما بر اساس آماری که ما داریم و در اختیار رسانه‌ها هم هست؛ خوشبختانه در اکثر - و شاید تمامی- حوزه‌های انتخابیه رقابت جدی بین گروههای مختلف وجود دارد.
وی درباره انتشار فهرست هایی از داوطلبان تائید صلاحیت شده در برخی رسانه ها، گفت: آنچه برای ما معتبر است فهرستی است که شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال کرده و از طریق فرمانداری‌ها به داوطلبان داده می‌شود.

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات