کد خبر: ۸۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱- 15 September 2021
آیت‌الله حسینی‌خراسانی:

شیعیان در زمینه کمک به نیازمندان از امام مجتبی(ع) الگو بگیرند

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: سیره امام حسن مجتبی(ع) در حوزه مسائل اخلاقی و تربیتی همچون حلم، بردباری و کرامت و کمک به نیازمندان جامعه برای همه ما درس و الگوست و باید موردتوجه شیعیان قرار بگیرد.

شیعیان در زمینه کمک به نیازمندان از امام مجتبی(ع) الگو بگیرند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان آیت‌الله حسینی خراسانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم ، اظهار داشت: روایات فراوانی از وجود مقدس رسول خدا (ص)، امیرالمؤمنین(ع)، حضرت فاطمه الزهرا(س) و دیگر ائمه(ع) مبنی بر اینکه امام حسن و امام حسین(ع) هردو نور واحد و حجت الهی و هردو انسان کامل هستند وجود دارد.

وی افزود: مقتضای مباحث کلامی و عقلی این است که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) همانند امیرالمؤمنین(ع) و دیگر ائمه معصومین(ع) حجج الهی و در حقیقت پیشوایان بشر محسوب می‌شوند، آنچه از فضائل، ارزش و برکات از وجود مقدس سیدالشهدا (ع) ذکر می‌شود برای وجود مبارک امام مجتبی(ع) بی کم‌وکاست ثابت است.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: اختلاف درروش و شیوه مدیریت و صیانت از اسلام و نشر احکام اسلامی و مبارزه با دشمنان و دفاع از ارزش‌های الهی ربطی به اختلاف در روحیه، تفکر، اندیشه، مبنا و فکر ندارد و هر دو از روحیه ایمانی، جهادی، انقلابی، شهادت‌طلبی در یک حد و شجاعت و مدیریت و قوت قلب برخوردار هستند و تفاوتی وجود ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: تفاوتی که در سیره امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دیده می‌شود اینکه نهضت امام حسین(ع) همراه با قیام، فریاد، نهضت، انقلاب، جهاد و شهادت است و امامت امام حسن(ع) با سکوت و صلح فقط و فقط به اقتضای اختلاف در شرایط و امکانات و در زمان و مکان است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شرایط دوران زندگانی امام مجتبی(ع) اقتضا می‌کرد که آن بزرگوار برابر علم امامت و فرمان الهی مطابق روایاتی که داریم با حکمت، عقلانیت، درایت و توجه به واقعیت آن روش را برای حفظ امت اسلامی و شیعیان از تهدید به مرگ و آوارگی به آن روش عمل کرده و به آن سبک مدیریت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر شرایط امام مجتبی(ع) در زمان امام حسین (ع) بود مطمئناً سیدالشهدا(ع) برای حفظ ارزش‌ها و میل به اهداف الهی و آسمانی و دینی همین سبک مدیریت را برمی‌گزید.

آیت‌الله حسینی خراسانی بیان کرد: در زمان امام حسین(ع) شرایط و فضای سیاسی، اجتماعی و دینی به‌گونه‌ای بود که برای صیانت و حفظ اسلام و همچنین حفظ ارزش‌های دینی مدیریت باید به سبک فریاد و شیوه قیام و به شکل جهاد انجام می‌گرفت که اگر همین شرایط در زمان امام حسن مجتبی(ع) بود یقیناً امام مجتبی(ع) همچون اباعبدالله(ع) فریاد می‌زد و نهضت بپا می‌کرد و قیام و جهاد می‌کرد و آنچه به‌عنوان فرهنگ عاشورا شناخته می‌شود که به دست امام حسین(ع) رقم خورد قطعاً اگر شرایط امام حسن(ع) شرایط زمان سیدالشهدا(ع) بود عاشورا به دست امام مجتبی(ع) رقم می‌خورد و این موضوع مهمی است.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هر دو از حجت خداوند هستند و برای حفظ اسلام مشی کردند، عنوان کرد: حفظ اسلام گاهی بر اساس شرایط همراه با مسالمت و سکوت و مصالحه است و گاهی با جنگ و قیام و فریاد است.

وی تصریح کرد: این جفایی که در تاریخ اسلام و درجه اول دستگاه‌های معاند و مخالف اهل‌بیت(ع) نسبت به امام مجتبی(ع) صورت گرفته و از ناحیه برخی از باب جهل و بی‌اطلاعی از اساس مسئله این ظلم صورت گرفته که فکر می‌کنند امام حسین(ع) دارای روحیه شجاعت و امام حسن(ع) دارای روحیه مسالمت و کنار آمدن با دشمن بوده درصورتی‌که همان شجاعتی که امام حسین(ع) داشتند بی‌کم‌وکاست امام حسن(ع) برخوردار بودند.

استاد حوزه علمیه گفت: اختلاف درروش مدیریت، امامت و اداره جامعه در حقیقت معلول اختلاف شرایط است نه معلول اختلاف فکر و اندیشه و روحیه و این نکته مهمی است که باید موردتوجه قرار بگیرد، همان‌گونه که همه زندگی امام حسین(ع) برای امت اسلامی و شیعیان و پیروان اهل‌بیت(ع) سرمشق و درس است باید در برابر ظالم ایستادگی کنند، همه ابعاد زندگانی امام مجتبی(ع) برای پیروان اهل‌بیت(ع) درس و سرمشق است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: سیره امام حسن مجتبی(ع) در حوزه مسائل اخلاقی و تربیتی همچون حلم، بردباری و کرامت و کمک به نیازمندان جامعه برای همه ما درس و الگوست و باید موردتوجه شیعیان قرار بگیرد.

آیت‌الله حسینی خراسانی بیان کرد: امام مجتبی(ع) به کریم خاندان رسالت معروف شده است، کرم غیر از سخا و جود است و جود و سخاوت این است کسی که دست دهنده و صاحب‌سفره باشد و در مسائل مالی نیازمندان را کمک کند ولی کرامت به معنای بزرگواری است و یکی از شئون کرامت کریمان دست‌گیری از بینوایان و کمک به نیازمندان است.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان کرد: در این شرایط بسیار سخت و دشوار اقتصادی و معیشتی که به دلایل مختلف ازجمله طولانی شدن دوران ابتلا به کرونا عده‌ای از مردم عزیز کشورمان ازجمله قشر ضعیف بیکار و دچار مشکلات مادی شده‌اند این اخلاق کریمانه امام حسن مجتبی(ع) که کمک به نیازمندان است باید موردتوجه قرار بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در درجه اول باید به فامیل، بستگان، همسایگان، آشنایان، همشهریان و همنوعان کمک کرد و کسانی که توان مالی دارند به این اخلاق الهی، آسمانی و انسانی امام مجتبی(ع) که اخلاق همه خاندان رسالت است یعنی "کرامت، سخاوت، جود، مساعدت" و همچنین به تعبیر زیبای رهبری معظم انقلاب به مواسات مؤمنانه متخلق شوند و در حد توان نسبت به افراد مبتلابه مشکل در زمینه مسائل معیشتی و مالی کمک کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود