کد خبر: ۸۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷- 24 August 2021
قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان:

رقابت شبیه سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود + جزئیات

دومین دوره رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان به همت پژوهشکده شورای نگهبان برگزار می‌شود.

رقابت شبیه سازی شورای نگهبان برگزار می‌شود + جزئیات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، پژوهشکده شورای نگهبان بنا دارد با هدف آشنایی جامعه حقوقی با صلاحیت‌ها و کارویژه‌های شورای نگهبان دومین دوره رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان را در موضوعات بررسی مصوبات، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات با حضور اساتید و دانشجویان رشته های حقوقی و گرایش های مرتبط برگزار کند.

این دوره پس از تجربه موفق دوره نخست در سال ۹۸ و استقبال پرشور جامعه حقوقی کشور و در راستای فعالیت‌های نوآورانه پژوهشکده شورای نگهبان برنامه‌ریزی شده است.

در راستای تبیین هرچه بیشتر فرآیند برگزاری این رقابت علمی با دکتر علی فتاحی زفرقندی، قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان به گفتگو نشسته‌ایم.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به انگیزه و اهداف برگزاری رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان گفت: یکی از اهداف شورای نگهبان آشنایی هرچه دقیق تر و بیشتر جامعه حقوقی کشور با وظایف و کار کردهای این نهاد است؛ بر همین اساس قالب‌های آموزشی و ترویجی متنوعی برای رسیدن به فهم درست از این موضوع در دستور کار قرار گرفته که یکی از این قالب‌ها برگزاری رقابت های شبیه سازی است.

دکتر فتاحی اضافه کرد: در مورد شبیه سازی، آنچه در میان دانشجویان حقوق مرسوم است تشکیل یک دادگاه شبیه سازی شده و قرار گرفتن حقوقدانان به عنوان تصمیم گیران اصلی آن دادگاه در قالب وکیل، قاضی، یا کارشناس حقوقی است؛ اما شبیه‌سازی در نهادهای حاکمیتی کمتر این اتفاق افتاده است، لذا برای دومین بار دوره شبیه سازی شورای نگهبان برای اساتید و دانشجویان حقوق برگزار می‌شود تا دانشجویان با قرار گرفتن در جایگاه حقوقدانان شورا با انجام وظایف و نحوه عملکرد آن‌ها آشنایی بدون واسطه پیدا کنند؛ انگیزه اصلی برگزاری دوره آشنایی هر چه دقیق تر و بیشتر جامعه حقوقی به‌صورت بی واسطه با شورای نگهبان است.

وی در خصوص سابقه برگزاری رقابت شبیه سازی شورای نگهبان ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ نخستین دوره شبیه سازی شورای نگهبان با استقبال حدود ۵۰۰ نفر از اساتید و دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حقوقی در دو مرحله و در فروردین و اردیبهشت ماه برگزار شد و در پایان نیز از تیم‌های برگزیده با حضور اعضای شورای نگهبان تقدیر به عمل آمد.

دکتر فتاحی زفرقندی در تشریح محورهای رقابت شبیه سازی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان دارای وظایف مختلفی است اما انطباق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی، تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات به عنوان اهم وظایف شورا در قانون اساسیدر نظر گرفته شده که به عنوان محور و موضوع رقابت بین شرکت کنندگان نیز همین سه وظیفه شبیه سازی خواهد شد.

وی فرآیند رقابت را اینگونه تشریح کرد: فرآیند برگزاری شامل یک مرحله مقدماتی و ۳ مرحله اصلی خواهد بود؛ در مرحله مقدماتی آزمون قانون اساسی و نظرات و تفاسیر شورای نگهبان از همه شرکت کنندگان گرفته می شود تا میزان آشنایی شرکت کنندگان با قانون اساسی مشخص شود.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان درباره مراحل مختلف این رقابت اضهار داشت: در مرحله اول؛ از آنجا که بحث انطباق مصوبات مجلس با قانون اساسی به عنوان یکی از مهمترین وظایف شورا مطرح است، به هرگروه یک یا دو مصوبه فرضی داده می شود تا در زمان تعیین شده آن را منطبق و تفسیر کنند. در مرحله دوم نیز با هدف تفسیر قانون اساسی یک استفساریه به هر گروه داده می شود و تیم ها مکلفند در زمان معین آن را بررسی کرده و نظریه تفسیری خود را اعلام کنند و موضوعات جانبی برای یک نظر درست را در شورا لحاظ کنند. همچنین در مرحله سوم؛ که با هدف نظارت بر انتخابات بر گزار می شود، پرونده های فرضی به تیم ها داده می شود تا در خصوص صلاحیت و یا عدم صلاحیت اظهار نظر کنند.

دکتر فتاحی اضافه کرد: باید به این نکته هم اشاره کرد که پیش از برگزاری هر مرحله کارگاه‌های آموزشی آن موضوع به صورت جداگانه برای همه شرکت‌کنندگان در رقابت برگزار خواهد شد.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان با اشاره به مخاطبان رقابت علمی شبیه سازی شورای نگهبان و نحوه تشکیل تیم‌ها ادامه داد: مخاطبین اصلی این رقابت علمی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حقوق و گرایش های مرتبط با آن مثل فقه و حقوق یا علوم سیاسی است و این امکان وجود دارد تا جامعه حقوقی به‌صورت تیمی ثبت نام کرده و یکی از اساتید دانشگاه در رشته حقوق را به عنوان راهنما و مربی خود معرفی کنند. تیم‌ها باید متشکل از ۶ نفر شرکت‌کننده در رقابت و یک مربی از اساتید دانشگاه باشد.

وی ضمن اشاره به جایگاه امور نوآورانه در زمینه آموزش و ترویج حقوق اساسی در برنامه های پژوهشکده شورای نگهبان گفت: استفاده از ابزار نوآورانه در زمینه آموزش همواره از اهداف پزوهشکده شورای نگهبان بوده است، تولید محصولات سمعی و بصری آموزشی، موشن گرافی یا اینفوگرافیک قانون اساسی از جمله اقدامات هنری صورت گرفته در پزوهشکده است.

دکتر فتاحی ادامه داد: سلسه نشست های مرتبط با قانون اساسی به عنوان یکی از ابزارهای تبادل نظر چند دوره برگزار شده است، کارگاه های تخصصی با حضور نخبگان و صاحب نظران در حال برگزاری است، قبل از انتخابات اخیر کارگاه تخصصی ویژه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان حوزه حقوق عمومی با موضوع نظارت بر انتخابات و جایگاه و وظایف قوه مجریه برگزار شد. اخیرا باشگاه قانون اساسی به عنوان محملی برای هم اندیشی موضوعات قانون اساسی و تمرین بیشتر در این حوزه تاسیس شده است و دوره های معرفتی، مسابقات مختلف علمی با رویکرد نوآورانه و رویدادهای علمی به عنوان مهمترین فعالیت های نوآورانه در زمینه ترویج قانون اساسی در حال اجراست.

وی در پایان اضافه کرد: علاقه‌مندان می توانند از ۱شهریورماه الی ۲۰ شهریور ماه ۱۴۰۰ در قالب تیم های ۶ نفره به همراه یک مربی با مراجعه به آدرس اینترنتی www.nashr-rc.ir جهت شرکت در این مسابقه ثبت نام کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود