کد خبر: ۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۴- 16 February 2008

سخنگوی شورای نگهبان خبرداد: صلاحیت حدود‌‌٣٠٠ داوطلب دیگر تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان از تایید صلاحیت حدود 300 داوطلب انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش پایگاه‌اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های جمعی ضمن تجلیل از حضور پرشور مردم کشورمان در راهپیمایی 22بهمن گفت: این حضور باشکوه پاسخی به یاوه‌گویی‌های دشمنان جمهوری اسلامی ایران بود.
وی در ادامه با تشریح روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: از بین داوطلبانی که ثبت نام کرده بودند صلاحیت عمومی و علمی 13نفر از آنان مورد تائید قرار گرفت و داوطلبانی که اعتراضی به روند بررسی صلاحیت‌ها داشته باشند تا پایان وقت اداری امروز فرصت دارند اغتراض خود را به شورای نگهبان تسلیم نمایند.
وی افزود: شورای نگهبان از فردا به مدت 10روز فرصت خواهد داشت به این اعتراض‌ها رسیدگی کند و نتیجه نهائی داوطلبان این انتخابات 8بهمن ماه اعلام خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در 24اسفندماه همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.
دکترکدخدایی در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ما همچنان در فرصت بیست روزه رسیدگی به اعتراضات کسانی هستیم که صلاحیت‌شان از سوی هیات‌های اجرایی یا هیات های نظارت استانها، احراز یا تایید نشده است.
وی افزود: در گذشته شورای نگهبان در پایان فرصت 20روزه، فهرست داوطلبان تائید صلاحیت شده را اعلام می‌کرد، اما در این دوره تصمیم گرفتیم به تدریج و در همین فاصله فهرست داوطلبانی که تائید شده‌اند را به وزارت کشور اعلام کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به فهرست حدود 280 داوطلبی که هفته گذشته صلاحیت آنها تائید و اعلام شد، افزود: تاپایان وقت اداری امروز، نیز فهرست حدود 300نفر از داوطلبانی که تائید شده‌اند را به وزارت کشور اعلام خواهیم کرد.
وی افزود: امیدواریم با بررسی پرونده بقیه داوطلبان تا پایان فرصت 20روزه، تعداد بیشتری از داوطلبان تائید شوند.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا نتایج بررسی‌های هیات‌های نظارت استانی و شورای نگهبان متفاوت است افزود: فرآیند بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌ های نظارت استانی و شورای نگهبان، مانند رسیدگی به پرونده‌‌ها در دستگاه قضائی، ابتدا در دادگاه‌های بدوی و سپس در مراجع بالاتر صورت می‌گیرد، بدیهی است که ممکن است نظر هیات‌های استانی توسط شورای نگهبان اصلاح شود.
وی درباره آمار تفکیکی کسانی که قبلا صلاحیتشان احراز نشده و یا رد شده بود و اکنون تائید صلاحیت شده‌اند، گفت: آمار تفکیکی در این خصوص را در پایان رسیدگی به پرونده‌ها اعلام خواهیم کرد.
وی در خصوص اخبار منتشرشده درباره ردصلاحیت نماینده زرتشتیان به دلیل عدم التزام به اسلام گفت: این خبر درست منتشر نشده است و صلاحیت وی به دلیل عدم التزام به قانون اساسی مورد تائید واقع نگردیده است.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه درباره پرسش خبرنگاری در خصوص تائید صلاحیت برخی از نمایندگان مجلس ششم که در ماجرای تحصن حضور داشته‌اند گفت: برخی از آنها اعلام کرده‌اند برخلاف گزارش روزنامه‌های وقت، در تحصن نبوده‌اند و دیگران نیز شهادت داده‌اند که آنها در این گونه تحرکات، شرکت نداشته‌اند بنابراین مشمول عدم التزام به قانون اساسی نمی‌شوند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا نامه‌هایی که به شورای نگهبان ارائه شده همان توبه‌نامه‌هایی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود؟ گفت: بنده اسم آن را مستندات پرونده می‌گذارم که می‌تواند نسبت به صلاحیت افراد تغییری ایجاد کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا افراد دیگری تائید صلاحیت خواهند شد گفت: پرونده‌ها هنوز در دست بررسی است و ما امیدواریم فهرست داوطلبان تائید صلاحیت شده دیگری را نیز اعلام کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان درباره پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص ضعف‌های قانون انتخابات گفت: در گذشته هم از همین تریبون اعلام کردیم که قانون انتخابات دارای ضعف‌هایی است و امیدواریم مجلس آینده قانون جامعی تصویب کند و این ضعف‌ها را نیز برطرف کند.
یکی از خبرنگاران گفت: برخلاف آنچه در جلسه پیش اعلام کردید؛ علی اشراقی گفته است مدرک تحصیلی خود را به هیات‌های اجرایی تحویل داده است که سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ گفت: مدرک تحصیلی در پرونده نبود. اگر لازم می‌دانید این امکان هست که شما هم به اصل پرونده مراجعه کنید.
یکی از خبرنگاران اظهار داشت: گفته می‌شود؛ تنها ده درصد از فهرست 280نفره، متعلق به اصلاح طلبان است؛ بنابراین آیا انتخابات رقابتی است؟
سخنگوی شورای نگهبان گفت: البته برخی از همکاران شما آماری برخلاف نظر شما دارند.
وی تصریح کرد: شورای نگهبان بدون توجه به گرایش سیاسی افراد به پرونده آنها رسیدگی می‌کند و برای اعضای شورای نگهبان تقسیم بندی اصولگرا و اصلاح طلب مطرح نیست؛ آنها به محتوای پرونده توجه می‌کنند.
وی درپاسخ به پرسش دیگری درباره "علت کاهش هجمه یک جناح سیاسی به شورای نگهبان" بعد از اعلام فهرست 280نفر اخیر گفت: همانطور که اشاره کردم بحث‌های سیاسی ملاک اظهار نظر برای شورای نگهبان نیست؛ آنچه ملاک است مستندات پرونده‌هاست. بدیهی است که در مراحل نهائی رسیدگی به پرونده‌ها تلاش می‌شود با دقت بیشتری به پرونده ها رسیدگی شود و اگر افرادی دارای صلاحیت تشخیص داده شوند، صلاحیت آنها تائید می‌شود.
یکی از خبرنگاران با اشاره به اقدام رئیس‌جمهور در خصوص شوراهای عالی، موضع شورای نگهبان را در قبال اقدام رئیس‌جمهور جویا شد، دکترکدخدایی گفت: شورای نگهبان وظایفی دارد و هرگاه لازم دانسته نظر خود را اعلام کرده است.
وی در ادامه به نامه شورای نگهبان به رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: در این نامه با اشاره به بررسی اقدام رئیس‌جمهور آمده است؛ "نظریات شورای نگهبان نسبت به مصوبات مجلس شورای اسلامی مادامی که مراحل قانونی را طی نکرده و پس از تصویب مجلس برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ نگردیده، توسط دولت قابلیت اجرا ندارد، زیرا ممکن است این نظرات در مجلس پذیرفته نشده و به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع گردد و یا اینکه مجلس آن را پیگیری ننماید."
وی افزود: در بخش دوم نامه شورای نگهبان آمده است:" استناد به اصل 113قانون اساسی در این مورد فاقد وجاهت قانونی است زیرا این اصل به این معنی نیست که رئیس‌جمهور می‌تواند مستقیماً و بدون قانون مصوب مجلس اقداماتی که متوقف بر تصویب مجلس است را انجام دهد."

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد