کد خبر: ۷۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳- 19 July 2021
ویژه‌نامه "نبض نظام"- ۲۲

دکتر بهادری جهرمی: نظارت شورای نگهبان سوپاپ اطمینان برای نظام قانون گذاری است

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: نظارت شورای نگهبان در واقع سوپاپ اطمینانی است برای آنکه ما مطمئن شویم که قانونگذاری در چارچوب‌های مشروع خود انجام می‌شود.

دکتر محمد بهادری جهرمی عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس و حقوقدان درباره اهمیت شورای نگهبان در جایگاه تقنینی کشور گفت: نظام حکومتی، حقوقی و سیاسی کشور ما نظام جمهوری اسلامی است که تصدی مناصب عمومی آن براساس رأی مردم معین می‌شود که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم انجام می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر اداره کشور در شئون مختلف آن براساس حاکمیت قانون و جریان پیدا کردن هنجارهای حقوقی و قانون صورت می‌گیرد؛ در واقع نرم افزار اداره کشور "قانون" است، اراده مردم و حاکمیت قانون در واقع  دو ویژگی مهم، کلیدی و محوری نظام سیاسی جمهوری اسلامی است.

بهادری جهرمی در توضیحی وجود حاکمیت قانون را  اداره امور کشور در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و  اقتصادی دانست که براساس چارچوب  قانون ریل گذاری می‌شود.

 وی اظهار داشت: همچنین کسانی که می‌خواهند این قوانین را اجرا کنند و در مناصب عمومی تصدی امور را در دست گیرند، باید متکی به آرا عمومی باشند که توسط مکانیزمی به نام انتخابات انجام می‌شود.

این حقوقدان با بیان اینکه نظارت شورای نگهبان سوپاپ اطمینانی برای نظام قانون گذاری است، گفت: نظارت شورای نگهبان در واقع سوپاپ اطمینانی است برای آنکه ما مطمئن شویم که قانونگذاری در چارچوب‌های مشروع خود انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت با نظارت شورای نگهبان مطمئن می‌شویم که قانون گذاری که در واقع ریل گذاری اداره کشور است در چاچوب قابل قبول و مشروعی صورت می‌گیرد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس نظارت شورای نگهبان را امری حیاتی دانست و گفت: نظارت بر انتخابات امری بسیار حیاتی است که در صلاحیت  شورای نگهبان است. به عبارتی دیگر این نظارت جایگاه کلیدی، بی همتا و تضمین کننده نظام سیاسی کشور در چارچوب مورد خاص و اراده مردم است.

بهادری جهرمی با تاکید بر این نکته که در جاهای مختلف دنیا نیز نمایندگان پارلمان آزادی مطلق در تصویب هر قانونی مطابق میلشان را ندارند، افزود: آیا هر کسی که در پارلمان باشد و هر چیزی را که اراده کند را ما مشروع می‌دانیم؟ نه ما در کل دنیا  چنین چیزی را سراغ نداریم که  قانونگذاران مختار باشد که هر چیزی را ولو مخالف با خواسته‌های مردم را به تصویب رسانند؟

این حقوق دان با اهمیت قانون اساسی در ساختار نظام جمهوری اسلامی افزود: قاعدتاً در نظام سیاسی چیزی به نام قانون مشروعیت و وجاهت دارد و قانون اساسی برگرفته از آرمان های مردم در انقلابی بود که مردم تا پای کار تغییر نظام طاغوت از جان خود مایه گذاشتند، انقلاب کردند مفهوم انقلاب در علوم سیاسی روشن است. آن چارچوب را مردم طراحی کردند، توسط نمایندگان خودشان در مجلس خبرگان قانون اساسی و بعد هم به خروجی آن مجلس رأی دادند در همه پرسی آذر ماه 1358 به تایید مردم رسید.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با یادآوری تاریخی از اولین دوره برگزاری انتخابات در زمان پیش از انقلاب تا کنون به تبیین اهمیت نقش ناظر در انتخابات  پرداخت و گفت: در پیش از انقلاب از اولین دوره برگزاری انتخابات در سال 1286 تا الان ما همیشه انتخابات را با حضور یک نهاد ناظر برگزار کردیم، چرا؟ چون انتخابات یک امر اجرایی است، در پهنه وسیعی به نام کشور صورت می‌گیرد چه انتخابات مجلس چه انتخابات ریاست جمهوری و خبرگان.

بهادری جهرمی در ادامه نبود نظارت موثر بر انتخابات را زمینه ساز تخلفات احتمالی از قوانین دانست و گفت: نظارت موثر بر انتخابات ممکن است باعث شود با تخطی از قوانین با وقوع تخلفات احتمالی خروجی انتخابات مطابق نعل به نعل آنچه که مردم اراده کردند، نباشد برای اطمینان از اینکه مردم هر چه اراده کردند، همان نتیجه انتخابات خواهد بود، نظارت موثر بر انتخابات امری عقلی و امری ضروری است، که اگر ناظر نداشته باشیم در این زمینه با چالش مواجه می‌شویم.

وی در ادامه افزود: نبود شواری نگهبان خدشه به مشروعیت منتخبان مردم و مشروعیت برگزاری انتخابات را به دنبال دارد و صحت و سلامت انتخابات را می‌تواند توسط هر کسی را با چالش جدی مواجه کند.

بهادری جهرمی علت هجمه گسترده به شورای نگهبان را عمل به وظایف قانونی‌اش دانست و گفت: این نهاد به هیچ فرد و سازمانی به صاحبان ثروت و قدرت باج نمی‌دهد که قدرت سیاسی را در دست بگیرد، اگر مشی شورای نگهبان سازش با اشخاص و گروهها و نهله‌هایی بود که می‌خواهند خارج از ساختارهای قانونی به قدرت برسند، مطمئن باشید که هیچ تخریب و نقدی علیه شورای نگهبان نبود، بلکه همه از شورای نگهبان تمجید می‌کردند.

وی ادامه افزود: کسانی که چارچوبهای قانون مانع آنها است، با وجود نهاد ناظر قدرتمندی به نام شورای نگهبان نمی‌توانند قانون را دور بزنند، خارج از ساختار قانونی و شرعی بتوانند به قدرت برسند یا آنچه دلشان می‌خواهد را به عنوان باید و نباید به جامعه تحمیل کنند، لذا شاهد هجمه گسترده به شورای نگهبان خواهیم بود.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان دلایل هجمه های خارجی به شورای نگهبان افزود: برخی از هجمه ها هم از خارج از کشور توسط ضد انقلاب سازماندهی می‌شود، چون شورای نگهبان رکن رکین جمهوری اسلامی است که در واقع آرمانها و مبانی انقلاب اسلامی را نظارت می‌کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه یکی از دلایل استقرار انقلاب پس از 40 سال وجود نهادی مانند شورای نگهبان است، افزود:  می توان گفت در جهان بعد از گذشت چهار دهه همچنان به صورت کامل بر آرمان های خودش پافشاری می‌کند  و در مسیر طراحی شده اولیه حرکت می‌کند، وجود نهادی مثل شورای نگهبان است، لذا کسانی که از ابتدا با این مبانی مشکل داشتند منطقا با نهادی که در استحکام و استمرار این مبانی نقش محوری دارد مشکل دارند و به شورای نگهبان هجمه می‌کنند.

بهادری همچنین دفاع حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری از شورای نگهبان در همین راستا قابل تحلیل دانست، رهبر انقلاب وظایف متعددی دارد که مهمترین آن صیانت از انقلاب و عملکرد صحیح در راستای مبانی و اهداف انقلاب و جلوگیری از هرگونه انحراف از مسیر انقلاب است، شورای نگهبان در این زمینه عصای دست مردم انقلابی و رهبر معظم انقلاب است. هر وقتی مجریان و اشخاص مختلف از داخل و خارج از کشور خواستنند که با فشار به شورای نگهبان، این نهاد را تحت فشار گذارند و خواسته های خودشان را پیاده کنند رهبری و امام ورود پیدا کردند و با تمام وجود از شورای نگهبان و عملکرد آن دفاع کردند.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: دفاع از شورای نگهبان دفاع از یک نهاد نبوده است، در واقع دفاع امامین انقلاب از شورای نگهبان دفاع از مبانی جمهوری اسلامی و آرمانهای و اهداف جمهوری اسلامی بوده است که با خون هزاران شهید انقلاب و جنگ تحمیلی مردم ما به این مبانی دست پیدا کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است