کد خبر: ۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶- 18 July 2021
ویژه‌نامه "نبض نظام"- ۲۰

آیت الله حسینی بوشهری: همه اعضای شورای نگهبان دغدغه پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام را دارند

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: همه اعضای شورای نگهبان دغدغه پاسداری از اسلامیت و جمهوریت نظام را دارند.

آیت‌الله حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان در خصوص جایگاه شواری نگهبان در جمهوری اسلامی ایران با تبریک روز شورای نگهبان عنوان کرد: جایگاه شواری نگهبان صیانت از اسلامیت نظام جمهوری اسلامی اسلامی است و هم این شورا در رابطه با انتخابات های مختلفی که در کشور برگزار میشود به جز برخی موارد که مسئولیت آن با شورای نگهبان نیست، نقش تعیین کننده ای در تایید صلاحیت افراد ایفا می کند. این شورا می تواند در مشارکت حداکثری مردم برای کمک به جمهوریت نظام اسلامی نقش آفرین و کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان دو مسئولیت اصلی و اساسی برعهده دارد، گفت: یک مسئولیت ضمانت اسلامیت قوانین و مقرراتی است که از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسد و موضوع دوم تطبیق این قوانین با قانون اساسی است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با اشاره به این نکته که از زمان تاسیس شورای نگهبان طبعا ممکن است افراد نگاه‌های متفاوتی به این شورا داشته باشند، عنوان کرد: اگر بخواهیم در مجموع به شورای نگهبان نمره دهیم و پایداری و استقامت شورای نگهبان را در این مسئولیتی که عهده دار شده است ارزیابی کنیم؛ شورای نگهبان مجموعه‌ای است متشکل از افراد مومن و متدین که بخشی از آنها جزو فقها و شایستگان هستند و جمعی نیز حقوقدان هستند که توسط مجلس شورای اسلامی انتخاب می شوند. طبیعتا این افراد هم دغدغه اسلامیت و جمهوریت نظام را دارند و هم دغدغه قانون اساسی و عمل به آن را دارند.

وی افزود: اعضای شواری نگهبان همچنین دغدغه این را دارند که چون نظام اسلامی ما بر اساس اراده مردم روند تکاملی خودش را ادامه می دهد افرادی در جایگاه‌های مهم قرار گیرند که به پیشرفت کشور کمک کنند چرا که این مردم معتقدند، مسلمانند و پایبندند و حتی کسانی که ممکن است از نظر عقاید و اعتقادات باورهای اسلامی را نداشته باشند ولی مردمی هستند که در این کشور زندگی می‌کنند و به این اب و خاک تعلق دارند و از بعد ایرانیت و از بعد ملی گرایی و تعلق خاطر به ایران دلشان می‌خواهد این کشور پیشرفت کند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه مطرح کرد: هر پیشرفتی را که صاحب آن هستیم متعلق به همه ایرانیان و مایه افتخار است. ان‌شاءالله شورای نگهبان با همان دقت و درایتی که دارد از این به بعد هم در برنامه‌ریزی‌ها و اظهار نظرهایی که می‌کند، سلامت قوانین اسلامی و زمینه سازی برای مشارکت مردم فراهم سازد که هم تحقق اسلامیت و هم تحقق جمهوریت نظام را شاهد باشیم چراکه نام نظام ما نظام جمهوری اسلامی است.

وی با آرزوی توفیق برای شورای نگهبان افزود: من از همین جا به همه اعضای محترم شورای نگهبان چه فقها و چه حقوقدانان تبریک عرض می‌کنم و به این عزیزان خداقوت میگویم و امیدوارم که بتوانند مسیر آینده را بهتر از گذشته طراحی و برنامه‎ریزی کنند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری در بیان علت هجمه‌هایی که به شورای نگهبان می‌شود، عنوان کرد: هجمه های به شواری نگهبان عوامل مختلفی دارد. از دشمنان بیرونی که هیچ انتظاری نیست چرا که آنها دریافته‌اند که شورای نگهبان به گونه‌ای عمل می‌کند که آنها از اهداف خود ناکام می‌مانند.

وی افزود: دشمنان نظام جنگ مستقیم را تجریه کرده‌اند و مردم ما هشت سال در دفاع مقدس شرکت کردند. آنها مردم ما را تحریم اقتصادی کردند و مردم با همه سختی هایی که هر روز شاهد آن هستیم از جمله گرانی‌ها آزرده خاطر کرده‌اند. دشمنان نظام پی برده‌اند که نمی‌توانند از این طریق اقدام کنند، به همین جهت ممکن است گاهی اوقات طمع بورزند بتوانند افرادی که در راستای اهداف انها باشند را در بدنه نظام جای دهند طبعا ناراحتی آنها از شورای نگهبان به این خاطر است که شورای نگهبان به خاطر دقتی که در صلاحیت‌ها دارد مانع رسیدن آنها به اهدافشان خواهد بود.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری ادامه داد: در داخل کشور هم گاهی گلایه هایی که مطرح می‌شود، حرفها و انتظاراتی وجود دارد که معتقدم این موضوع قابل حل است. شورای نگهبان ممکن است صلاحیت برخی افراد که در مسیر حرکت دشمن نیستند ولی با معیارهای این شورا مطابقت ندارد را احراز نکرده باشد. معتقدم که در فضایی ارام و فضای بدون تنش شورای نگهبان طبق ضوابطی که دارد اگر لازم باشد به صورت حضوری یا به هر شکل ممکن علت را تبیین کند. شواری نگهبان می تواند در عین اینکه به وظایف قانون خود عمل میکند بحث عدم صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت را تبیین کند.

وی افزود: این افراد وقتی بدانند که در چارچوب قانون و بدون حب و بغض صلاحیت ها انجام شده قطعا انها قانع خواهند شد و اگر هم کسی از ناحیه شورای نگهبان تایید صلاحیت نشد یا گفته شد که صلاحیتش احراز نشده، راه برای این عزیران جهت خدمت به جامعه انقلابی ما و به ملت عزیز ما در عرصه های دیگر وجود دارد چراکه شاهدیم کسانی بوده‌اند چه در مساله انتخابات ریاست جمهوری و چه در مجلس تایید صلاحیت نشده اند و یا صلاحیت انها احراز نشده است ولی در جاهای دیگری حقیقتا نقش افرینی و خدمت می کنند.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه عدم صلاحیت به معنای عدم توانایی و کارایی نیست، گفت: عدم صلاحیت به معنای این نیست که فرد نمی تواند خدمت صادقانه ای به نظام اسلامی و ملت عزیز ما که باید همه ما وقف خدمت به مردم کنیم ارایه بدهد. معتقدم این مسایل در دنیا هم کم و بیش وجود دارد و منحصر به ما نیست. این کشورها ممکن است شورای نگهبان نداشته باشند و ساختارشان این ساختار نباشد ولی تمام این ملاحظات و معیارها را دارند.

وی افزود: معتقدم این عزیزان با نگاه خوشبینانه نگاه کنند و شورای نگهبان هم حتی المقدور تلاش کند اقدامی که انجام می دهد برای این افراد جنبه اغنایی داشته باشد که این افراد احساس نکند که شخصیت انها از بین رفته است. شاید بارها رهبرمعظم انقلاب و شخصیت های دیگر نظام این نکته را اشاره کرده اند که زمینه خدمت برای آحاد جامعه وجود دارد به خصوص شخصیت هایی که دارای تجربه و سابقه هستند و خدماتی را در طول مدت انقلاب انجام داده اند. میتوان از این ظرفیت ها در جای دیگر استفاده کرد و مشکلی هم وجود ندارد چرا که ما نیازمند منابع انسانی کارآمد د ربدنه نظام هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات