کد خبر: ۷۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۹- 18 July 2021
دکتر طحان نظیف در برنامه زنده سلام تهران:

هر عضو شورای نگهبان یک رای دارد/ "استدلال" حرف اول و آخر را می‌زند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: هر عضو در شورای نگهبان یک رای دارد و این استدلال است که حرف اول و آخر را می‌زند.

هر عضو شورای نگهبان فقط یک رای دارد/

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز یکشنبه (۲۷ تیر ۱۴۰۰) با حضور در برنامه زنده تلویزیونی سلام تهران شبکه ۵ سیما، گفت: هر جایی که قانون اساسی وجود دارد، یک نهاد صیانت کننده از قانون اساسی هم وجود دارد البته ممکن است که در کشور‌های مختلف، اسامی این نهاد متفاوت باشد، اما از آنجایی که ارزش‌های مورد قبول مردم در قانون اساسی کشور‌ها وجود دارد، لذا یک نهاد صیانت کننده از این قانون مهم و مادر هم در تمام کشور‌ها پیش بینی شده است.

وی افزود: در برخی کشورها مرجع قضایی این صیانت را برعهده دارد و در برخی از کشورها یک دیوان یا دادگاه قانون اساسی وجود دارد که از قانون اساسی آن کشو صیانت می‌کند، مثلا در بعضی از کشورها مثل آلمان یا اتریش دیوان قانون اساسی و در بعضی از کشورها مثل ایتالیا دادگاه قانون اساسی این وظیفه را برعهده دارند. در برخی کشورها مثل کشور ما هم، یک مجموعه غیرقضایی و البته تخصصی وظیفه صیانت از قانون اساسی را برعهده دارد؛ در کشورهای اروپایی هم برخی کشورها مثل فرانسه یک نهاد غیرقضایی اما تخصصی مثل شورای نگهبان وظیفه صیانت از قانون اساسی را عهده‌دار هستند.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: صلاحیت‌ها و ماموریت‌هایی که برعهده این شوراست، در کشورهای مختلف، عناوین مختلفی دارد اما از حیث کارکرد نهادهای مشابه در سایر کشورها، در واقع تمام این نهاد یک کارکرد دارند و آن پاسداری از قانون اساسی است. مهم، عنوان نیست بلکه مهم این است که این وظیفه یعنی پاسداری از قانون اساسی انجام شود.

دکتر طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره سابقه عضویتش در شورای نگهبان اظهار داشت: بنده از 37 سالگی به عضویت شورای نگهبان درآمدم و در این دو سال تلاش کردم در یک فضای تعاملی با مردم از طریق فضای مجازی و مصاحبه‌ها با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کنم و فکر می‌کنم موضوعاتی که ما در شورای نگهبان نسبت به آن وظیفه داشته و اقدام می‌کنیم را می‌توانیم به مردم توضیح داده و با آنها درباره مصوبات شورای نگهبان صحبت کنیم، مثلا اگر در موضوعاتی مانند بررسی تخصصی مصوبات مجلس، اگر شورای نگهبان نظر یا رد یا تایید می‌دهد، اولا مردم عزیز بدانند که این نظر در راستای دفاع از حقوق مردم و پاسداری از قانون اساسی و شرع است و دوما، ما می‌توانیم درباره رایی که داده‌ایم با مردم راحت صحبت کرده و استدلال خود را مطرح کنیم.

وی با بیان اینکه تاکید بنده بر حقوق مردم به این دلیل این است که شرع و قانون اساسی به دنبال مراعات حقوق مردم است، خاطر نشان کرد: در شورای نگهبان یک جمع تخصصی و حرفه‌ای وجود دارد و بزرگانی از حوزه و دانشگاه در این نهاد حضور دارند اما، این استدلال است که حرف اول و آخر را در شورای نگهبان می‌زند و در واقع آنچه که در شورای نگهبان مهم است، استدلال است و سن و سال نیست.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: به طور مثال اگر بنده اشکالی به مصوبه‌ای داشته باشم، طرح می‌کنم و اگر 6 نفر (حدنصاب 7 نفر است) دیگر از اعضا با این استدلال همراه شوند، آن استدلال تایید می‌شود و اگر 6 نفر با استدلالم همراه نشوند، آن موضوع تایید نمی‌شود.

دکتر طحان نظیف در پاسخ به این سوال که می‌گویند نظر آیت الله جنتی در شورای نگهبان مورد توجه است نه اعضا، گفت: هر کس در شورای نگهبان یک رای دارد، چه بنده به عنوان کوچکترین عضو و چه آیت الله جنتی به عنوان بزرگترین عضو شورای نگهبان. شایعات همیشه وجود دارند اما آنچه که بنده از نزدیک دیده‌ام، این است که هر کسی در شورا یک رای دارد و این استدلال است که حرف اول و اخر را می‌زند. البته بنده آیت الله جنتی را در خیلی از موضوعات همراه می‌بینم اما برخی اوقات هم ممکن است که ایشان نظری داشته باشند ولی نظر ایشان رای نیاورد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه انتخاب اعضای هیات رئیسه شورای نگهبان اظهار داشت: هیات رئیسه شورای نگهبان متشکل از دبیر، قائم مقام و سخنگو است که هر ساله براساس رای‌گیری انتخاب می‌شوند؛ امسال نیز اعضای شورای نگهبان بنا بر اعتمادی که به آیت الله جنتی داشتند، ایشان را ابقا کردند، جناب آقای دکتر ره پیک هم که قائم مقام بودند، ابقا شدند و بنده هم جایگزین جناب آقای دکتر کدخدایی شدم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

فیلم| آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۲

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات

پربازدید ها

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

اتمام بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس/ تعداد نهایی نامزد‌ها از ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر فراتر رفت؛ ۷۵ درصد داوطلبان تاییدصلاحیت شدند

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

نامزدهای انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی نمایندگان خود در شعب أخذ رأی را معرفی کنند

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود