کد خبر: ۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸- 17 July 2021
ویژه‌نامه "نبض نظام"- ۱۹

آیت‌الله خاتمی: گرامیداشت شورای نگهبان گرامیداشت یک سرمایه برای اساس نظام اسلامی است

عضو فقهای شورای نگهبان گفت:گرامیداشت شورای نگهبان، گرامیداشت یک سرمایه برای اساس نظام اسلامی است.

آیت‌الله خاتمی: گرامیداشت شورای نگهبان گرامیداشت یک سرمایه برای اساس نظام اسلامی است

آیت الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان درخصوص اهمیت و نقش شورای نگهبان در جایگاه تقنینی کشور گفت: شورای نگهبان از نهادهای تصریح شده در قانون اساسی است و در چند اصل از قانون اساسی به آن اشاره شده است.

«در اصل چهارم قانون اساسی آمده است: كليه قوانين و مقررات مدني، جزائي، مالي، اقتصادي، اداري، فرهنگي، نظامي، سياسي و غير اينها بايد براساس موازين اسلامي باشد.اين اصل بر اطلاق يا عموم همه اصول قانون اساسي و قوانين و مقررات ديگر حاكم است و تشخيص اين امر برعهده فقهاي شوراي نگهبان است. مراقبت از اسلامیت نظام در این اصل مشهود است.»

وی افزود: نظام ما جمهوری اسلامی است. مردم سالاری دینی از دو اصل اسلامیت و جمهوریت مراقبت می‌کند.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: اصل 4 قانون اساسی درباره اسلامیت اصل 5 درباره ولایت فقیه و اصل 6 درباره جمهوریت است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش مردم در نظام جمهوری اسلامی نیز گفت: در جمهوری اسلامی امور کشور باید به اتکا آراء مردم باشد که این امر از طریق انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و اعضای شورای شهر و نظایر آن صورت می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: از نکات قابل توجه قانون اساسی این نکته است که پاسداری از آرا مردم به شورای نگهبان سپرده شده است و در اصل 99 قانون اساسی نظارت بر انتخابات مجلس خبرگان، ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی و مراجعه به آرای عمومی بر عهده این نهاد است.

وی افزود: نظارت شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی، نظارت استصوابی است نه نظارت استطلاعی. همچنین طبق اصل 98 قانون اساسی تفسیر قانون اساسی نیز با شورای نگهبان است و با تصویب سه چهارم آرا انجام می‌شود. در واقع این نظارت استصوابی است و این شورا در همه مراحل انتخابات حق نظارت دارد. بنابراین شورای نگهبان هم پاسدار اسلامیت نظام است و هم جمهوریت نظام که این بیانگر جایگاه مهم این نهاد در جمهوری اسلامی است.

عضو فقهای شورای نگهبان با مقایسه انتخابات در رژیم پهلوی و نظام جمهوری اسلامی گفت: سالیانی بر کشور ما گذشت که انتخابات مطرح نبود و در دوره طاغوت انتخابات نمایشی که برگزار می‌شد عملا نمایندگان وکیل الدوله بودند و نه وکیل المله.

وی یادآور شد: خود طاغوتی ها در خاطراتشان آورده‌اند که ساواک نمایندگان را مشخص می‌کرد و اسامی آنها را به نخست وزیر می‌داد و اسامی به شاه داده می‌شد و او هر کس را که نمی‌خواست روی آن را خط می‌کشید و بقیه به اصطلاح نماینده می‌شدند.

آیت الله خاتمی به انتخابات در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: در نظام جمهوری اسلامی نویسندگان قانون اساسی برای اینکه این مصیبت(نمایشی بودن انتخابات در رژیم پهلوی) تکرار نشود، نظارت بر انتخابات را به شورای نگهبان واگذار کردند تا این نهاد از رای مردم مراقبت کند و وکلای واقعی مردم با رای آنها انتخاب شوند. بنابراین مردم سالاری دینی که شکل نظام اسلامی است تحققش به شورای نگهبان گره خورده است.

وی افزود: رهبر انقلاب درباره اهمیت شورای نگهبان می‌فرمایند که بود و نبود نظام جمهوری اسلامی به بود و نبود شورای نگهبان وابسته است همچنان که رهبر کبیر انقلاب نیز می‌فرمودند اگر شورای نگهبان را حفظ نکنید سرنوشت شما، سرنوشت مشروطه خواهد بود. بنابراین گرامیداشت شورای نگهبان، گرامیداشت یک سرمایه برای اساس نظام اسلامی است.

این استاد حوزه تاکید کرد: در وصیتنامه الهی سیاسی امام ایشان می‌فرمایند تضعیف و توهین به اعضای شورای نگهبان برای اسلام خطرناک است و از طرفی هم تاکید می‌کنند که چه در حال حاضر و چه در آینده با کمال دقت و قدرت شورای نگهبان وظایف اسلامی خود را انجام دهد و تحت تاثیر هیچ قدرتی قرار نگیرد و از شرع و قانون اساسی بدون هیچ ملاحظه‌ای پاسداری کند. با این فرمایشات می‌توان از جایگاه والای شورای نگهبان در کشور پی برد.

وی با اشاره به هجمه‌ عده‌ای علیه شورای نگهبان نیز گفت: هجمه به شورای نگهبان از بدو تاسیس تاکنون بوده و در در همه انتخابات وجود داشته است. باید توجه داشت که ما دو نوع نقد داریم؛ منصفانه و غیر منصفانه. شورای نگهبان در واقع نقد منصفانه را هجمه نمی‌داند و سفارش می‌کنیم که نقد غیر منصفانه نباشد.

عضو فقهای شورای نگهبان تاکید کرد: البته همواره کسانی در پی آن بوده‌اند که عناصر خودشان را در ارکان قانون گذاری نفوذ دهند که شورای نگهبان در برابر این نفوذها قاطعانه ایستاده است و علت برخی هجمه‌ها به شورای نگهبان هم به خاطر همین امر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جنجالی که عده‌ای بر سر نظارت موثر(استصوابی) شورای نگهبان به راه انداخته‌اند و شورا را تضعیف میکنند به این دلیل است که این عده به دنبال تضعیف این نهاد هستند چراکه نتوانسته‌اند عناصر نفوذی و مخالف اسلام و امام را به ارکان قانونگذاری کشور نفوذ دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد