کد خبر: ۷۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴- 17 July 2021
ویژه‌نامه "نبض نظام"- ۱۷

آیت‌الله کعبی: شورای نگهبان مانع تکرار تجربه مشروطه و حاکمیت استبداد است/ گام‌های تحولی شورا متناسب با گام دوم انقلاب

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بدون وجود شورای نگهبان تاریخ مشروطه تکرار می‌شد و استبداد در کشور حکم می‌کرد؛ اگر هم استبداد حاکم نمی‌شد، زیاده‌خواهان و فرصت‌طلبان در نهادهای حاکمیتی نفوذ می‌کردند؛ لذا یکی از کارکردهای مهم شورای نگهبان جلوگیری از نفوذ در حاکمیت است.

آیت‌الله کعبی:شورای نگهبان مانع تکرار تجربه مشروطه و حاکمیت استبداد است/ گام‌های تحولی شورا متناسب با گام دوم انقلاب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و از حقوقدانان پیشین شورای نگهبان، در گفت‌وگو با ایکنا به مناسبت ۲۶ تیر، سالروز تأسیس شورای نگهبان، درباره جایگاه و اهمیت این شورا در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی گفت: شورای نگهبان تبلور صیانت از مردم‌سالاری دینی و پاسداری از جمهوری اسلامی بر پایه فقه و حقوق است. آنچه در اندیشه امام راحل و تدوین‌کنندگان قانون اساسی برای تشکیل شورای نگهبان وجود داشت این بود که تجربه ناموفق مشروطه در جمهوری اسلامی تکرار نشود. زیرا در جریان انقلاب مشروطه عدالتخانه و دفاع از حقوق مردم که با همت علما پیگیری شد و پیش رفت با ورود جریان غربگرا منحرف شد و در نهایت شیخ فضل‌الله نوری بر سر دار رفت.

دفاع قاطعانه امام(ره) و رهبر معظم انقلاب از شورای نگهبان

وی افزود: لذا برای عدم تکرار تجربه مشروطه امام خمینی(ره) قاطعانه و بدون ملاحظه از تأسیس شورای نگهبان دفاع کرد و بعد از امام(ره) هم رهبر معظم انقلاب از نهاد شورای نگهبان حمایت ویژه کرده‌اند.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد:‌ شورای نگهبان امروز به منزله یک نهاد دیرینه حاکمیتی است که به عنوان امین نظام و ملت در پاسداری از رأی مردم، شرع و قانون اساسی ‌شناخته می‌شود.

جلوگیری از نفوذ در حاکمیت؛ کارکرد مهم شورای نگهبان

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بدون وجود شورای نگهبان تاریخ مشروطه تکرار می‌شد و استبداد در کشور حکومت می‌کرد، گفت: اگر هم استبداد حاکم نمی‌شد، زیاده‌خواهان و فرصت‌طلبان در نهادهای حاکمیتی نفوذ می‌کردند و به عبارتی یکی از کارکردهای مهم شورای نگهبان جلوگیری از نفوذ در حاکمیت است.

وی یادآور شد: در طی سالیان متمادی شخصیت‌هایی با درجات علمی بالای فقهی و حقوقی در این شورا حضور داشتند و امروز بخشی از رویه‌های فقهی و حقوقی شورای نگهبان در این ۴۲ سال، منتشر شده و بخش دیگری هم در حال انتشار است و این گنجینه گرانسنگی است که می‌تواند مورد بهره‌برداری حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها برای تحول در فقه حکومتی و مداقه علمی نظریات حقوقی شورای نگهبان قرار بگیرد.

الزامات گام‌های تحولی در شورای نگهبان

آیت‌الله کعبی درباره اقدامات تحولی در شورای نگهبان متناسب با گام دوم انقلاب گفت: روش‌های شورای نگهبان فقهی و حقوقی است و در نظریه‌پردازی از مجمع مشورتی فقهی و پژوهشکده حقوقی خود استفاده می‌کند و اتقان رأی شورای نگهبان با وجود دستگاه‌های مشورتی قابل توجه و دقیق است اما برای برداشتن گام‌های تحولی، لازم است شورای نگهبان بعد آموزشی و پژوهشی خود را تقویت کرده و اعضای این شورا بیش از پیش در مجامع علمی حوزوی و دانشگاهی حضور پیدا کنند و نظریات شورا را تبیین و از آن دفاع کنند تا این نهاد مهم بیشتر شناخته شود.

عضو حقوقدان پیشین شورای نگهبان تصریح کرد: به عبارتی تبیین، گفتمان‌سازی و نظریه‌پردازی از لحاظ فقهی و حقوقی و به ویژه تبیین و اطلاع‌رسانی بیشتر دیدگاه‌ها و نظریات شورای نگهبان در دوران انتخابات از جمله گام‌های تحولی است که این شورا می‌تواند در گام دوم انقلاب بردارد.

قدردانی از زحمات دکتر کدخدایی

آیت‌الله کعبی با اشاره به دوران ۱۳ ساله سخنگویی کدخدایی گفت: در این دوره شورای نگهبان موفق شد بیشتر خود را به جامعه و مجامع علمی معرفی کند و جا دارد از زحمات مخلصانه ایشان در جهت معرفی شورای نگهبان، دفاع از نظریات فقهی و حقوقی این شورا و ساماندهی بخش اطلاع‌رسانی شورا و پژوهشکده شورای نگهبان تشکر کنیم. اینکه پس از ایشان نیز آقای طحان نظیف، به عنوان یک جوان دانشمند حقوقدان، سخنگوی شورای نگهبان شدند، جای خوشحالی دارد و این حرکت نشانه یک گام تحولی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شورای نگهبان در مقایسه با گذشته جوان‌تر و تشکیلاتی‌تر شده است، گفت: نوع نگاه به حاکمیت، حقوق ملت، اتقان رأی فقهی و حقوقی و مقتضیات زمان از جمله مسائلی است که باید مورد توجه شورای نگهبان در گام دوم انقلاب قرار گیرد و مبنای حرکت تحولی این شورا باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی