کد خبر: ۷۹۴۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۸- 17 July 2021
ویژه‌نامه "نبض نظام"- ۱۶

آیت الله عالمی: شورای نگهبان چون مانع نفوذی‌هاست دشمن به آن حمله می‌کند

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خارجی‌ها و افراد سست اراده ای که در داخل نظام هستند به شواری نگهبان هجمه می کنند.

آیت الله عالمی: شورای نگهبان چون مانع نفوذی‌هاست دشمن به آن حمله می‌کند

آیت‌الله حسن عالمی نماینده مردم خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان در خصوص اهمیت و نقش شورای نگهبان در جایگاه تقنینی و حکمرانی کشور، عنوان کرد: شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران، ضامن مشروعیت تمام قوانین صادره از مجلس شورای اسلامی است. در حقیقت آنچه را شورای نگهبان ماننده قوانینی را که در مجلس شورای اسلامی به تصویب می رسد، تایید می کند که مخالف شرع و قانون اساسی نباشد؛ یعنی شش نفر از اعضای فقهی شورای نگهبان که ضامن مشروعیت قوانین مصوبه هستند و شش نفر حقوقدان عادل ضامن این هستند که مصوبات مخالف با قانون اساسی نباشد. بنابراین شورای نگهبان از اهمیت خاصی در نظام جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

وی افزود: از سوی دیگر تایید افراد و اشخاصی که نامزد ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری میشوند بر عهده شورای نگهبان است چراکه هر کسی که برای تصدی این جایگاه‌ها نام نویسی می کند صلاحیت ورود در انتخابات را ندارد و صلاحیت این افراد را باید شورای نگهبان تایید کند.

آیت‌الله عالمی بابیان اینکه صلاحیت نمایندگان مجلس خبرگان رهبری نیز باید از طریق شورای نگهبان تایید شود، گفت: همچنین صلاحیت نمایندگان مجلس خبرگان نیز توسط شواری نگهبان تایید می شود. و این شورا علاوه بر سلامت در امور زندگی افراد و صلاحیت های اخلاقی، صلاحیت های تقوایی را نیز مورد نظر قرار می دهد. همچنین نمایندگان خبرگان باید بر اساس انچه در قانون اساسی آمده اجتهاد متجزی داشته باشند و این اجتهاد توسط شش نفر از فقهای شورای نگهبان تایید می‌شود.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه شورای نگهبان ضامن سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی است، گفت: مرجع رسیدگی به صلاحیت ها در انتخابات شوراها بر اساس قانون اساسی شورای نگهبان تعیین نشده و متاسفانه شاهد هستیم که اشتباهات در این زمینه بسیار زیاد است و افرادی که از کانال تایید صلاحیت دیگر مراجع رسیدگی نیز عبور کرده اند در زمان عملکرد در جایگاه خود، دچار اشتباهات و اشکالات زیادی می شوند تا نسبت به نهاد های دیگری که صلاحیت کاندیداهای آنها از طریق شورای نگهبان تایید می شود. بنابراین شورای نگهبان جایگاه بی بدیلی در سلامت و مطابقت قانون با شرع و با قانون اساسی دارد.

آیت‌الله عالمی در خصوص اینکه در صورت نبود شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی چه اتفاقی برای نظام تقنینی و انتخاباتی کشور رخ می داد، عنوان کرد: جوهره جمهوری اسلامی اسلامیت است. در حقیقت مردم برای اسلام قیام کردند. امام (ره) قبل از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی انقلاب و قبل از شکل گیری نظام جمهوری اسلامی علی الدوام در مقاطع مختلف، سخن از اسلامیت این نظام به میان آورده‌اند و مردم در پشت سر امام(ره) حرکت کرده و این انقلاب را بر پا کرده‌اند. اگر کشور شورای نگهبان را نمیداشت چه مرجعی پاسخگوی اسلامیت قوانین می‌بود همان چیزی که برای آن انقلاب کردیم و چه مرجعی بیانگر این بود که قوانین با قانون اساسی تعارض ندارد. در واقع پاسخ به این دو سوال، همان فلسفه تشکیل شورای نگهبان است.

وی گفت: در حقیقت چه امام(ره) و چه مقام معظم رهبری عمده ترین چیزی که مد نظرشان بود اسلامیت نظام است و این اسلام است که موجب سعادت ملت ما می شود. چرا که سایر تفکر ها ، اندیشه ها و ایسم های گوناگون هیچکدام نمیتواند این انقلاب را به مقصد برساند جز اسلام و ضامن اسلامیت انقلاب نیز شورای نگهبان است.

آیت‌الله عالمی علت هجمه گسترده ضدانقلاب و برخی عناصر داخلی به شورای نگهبان در مقاطع مختلف را اینگونه عنوان کرد: شورای نگهبان ضامن سلامت و عدم انحراف قوانین است و ضامن این است که افراد ناسالم به منصب های نمایندگی مجلس شورای اسلامی،خبرگان رهبری و ریاست جمهوری روی کار نیایند. بنابراین در واقع شورای نگهبان فیلتر اصلی است و طبیعتا راه نفوذ ضد انقلاب و دشمن به این نهادها با وجود شواری نگهبان بسته میشود و در این هنگام دشمن و ضدانقلاب به میدان آمده و دست به کار تضعیف شورای نگهبان می زنند چراکه شورای نگهبان نفوذ دشمن را به حداقل می رساند و مانع از نفوذ افراد بر جایگاه های مهم تصمیم گیری نظام می‌شود.

وی افزود: بنابراین دشمن علیه شورای نگهبان وارد کارزار می شود و هم دشمنان خارجی و هم اندی در داخل بر علیه شورا ورود می کنند مخصوصا زمانی که انتخابات هایی در پیش است این حمله بیشتر می شود و ما شاهد هستیم که خارجی ها و افراد سست اراده ای که در داخل نظام هستند به شواری نگهبان هجمه می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد