کد خبر: ۷۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷- 17 July 2021

تشریح جایگاه مهم شورای نگهبان به روایت جمعی از ائمه جمعه کشور

جمعی از ائمه جمعه کشور در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، به تشریح جایگاه مهم شورای نگهبان پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، روز گذشته جمعی از امامان جمعه کشور در خطبه‌های نمازجمعه با اشاره به سالروز تاسیس نهاد نگهبان قانون اساسی، به اهمیت و تشریح جایگاه شورای نگهبان پرداختند که در ذیل گزیده‌ای از سخنان آنها می‌آید:

امام جمعه موقت قصرشیرین گفت: نهاد شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین نهادهای تاثیرگذار حکومتی و دارای جایگاه ویژه ای است و نبود آن در کنار مجلس شورای اسلامی موجب عدم اعتبار آن می شود.

حجت الاسلام اسماعیل شامحمدی افزود: شورای نگهبان باید تمام مصوبات مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین قانون اساسی بررسی کند.

وی اظهار داشت: در تعدادی از کشورها نهادهای حافظ قانون اساسی وجود دارد که شورای نگهبان مانند آن است و در برخی از کشورها نهادهایی مانند دادگاه قانون اساسی، دادگاه اساسی و شورای قانون اساسی و دیوان قانون اساسی وجود دارد که از حیث ساختار و نوع مسوولیت باهم شباهت دارند.

وی گفت: در قانون اساسی آمده تمام قوانین و مقررات باید بر اساس موازین شریعت باشد و شورای نگهبان به همین منظور تشکیل شده است تا قوانین مغایر با شرع وضع نشود.

امام جمعه خمین گفت: تشکیل شورای نگهبان به فرمان حضرت امام خمینی (ره) از دستاوردهای مهم جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام سید" علی حسینی پور" افزود: این شورا در تمامی دوران‌ها با دقت نظر و قاطعیت از مولفه‌های اسلامی و جمهوریت نظام دفاع کرده است.

امام جمعه سنندج در سخنانی با بیان اینکه شورای نگهبان حافظ نظرات و آرا ۸۰ میلیون ایرانی و کار آن اساسی و مهم است و قطعا همواره در راستای اجرای قانون اساسی و در جهت منافع ملی عمل می‌کند، گفت: این شورا دستگاهی مهم و مستقل و فراقوه ای بوده و از جایگاه ویژه ای در نظام اسلامی برخوردار است.

ماموستا فایق رستمی اظهار داشت: شورای نگهبان و دفاتر استانی و شهرستانی آن، فارغ از مسائل جناحی و گروهی عمل می‌کند و دولت ها و مجلس‌هایی که تاکنون تشکیل شده دلیلی بر این مدعا بوده و همواره حافظ آرا و نظرات مردم است.

وی با بیان اینکه این نهاد دائم مورد هجمه دشمنان بوده است، یادآور شد: مایه افتخار است که شورای نگهبان در برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی در برابر فشارها و هجمه‌های دشمنان ایستاده است و هیچ گاه از وظایف خود کوتاهی نکرده و نمی‌کند.

امامان جمعه شهرستان‌های خراسان رضوی در خطبه‌های نماز جمعه با گرامیداشت سالروز تاسیس شورای نگهبان، صیانت از قانون اساسی و حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام را از وظایف مهم این نهاد دانستند.

امام جمعه سبزوار در این رابطه گفت: صیانت از قانون اساسی از وظایف مهم این نهاد در جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مقیسه افزود: قانون اساسی بالاترین قانون در کشور است که کار حراست و صیانت از آن بر عهده اعضای شورای نگهبان است و نظارت شرعی و قانونی بر مقررات و نظارت بر انتخابات نیز از وظایفی است که شورای نگهبان به خوبی از عهده آن برآمده است.

وی با اشاره به تلاش‌های دشمن برای تخریب و تضعیف شورای نگهبان گفت: هرگونه توهین و بی احترامی به این نهاد، همسویی با دشمن محسوب می شود.

امام جمعه تربت‌ حیدریه نیز گفت: این نهاد وظیفه حفظ جمهوریت و اسلامیت نظام جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی افزود: یکی از دلایل نابودی انقلاب مشروطه آن بود که در آن دوران چنین نهادی برایش پیش‌بینی نشده بود لذا این انقلاب از مسیر اصلی خود منحرف شد.

امام جمعه گناباد نیز گفت: دولت سیزدهم با انتخاب وزرای پاکدست و جهادی برای تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب و خدمت بی منت به مردم تلاش کند.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب در خطبه‌های نماز جمعه گناباد افزود: دولت سیزدهم به عنوان دولت تحولگرا با گفتمان خدمت به مردم باید حکومت حضرت علی (ع) را الگوی خود قرار دهد و در عرصه های مختلف خدمت به مردم تحولگرا باشد.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم باید با دولت های دیگر تفاوت داشته باشد تا مردم طعم شیرین مبارزه با فساد و رانت خواری و خدمت بی منت به مردم را بچشند.

نماینده همدان در مجلس خبرگان رهبری نیز جایگاه شورای نگهبان را به علت اسلامی کردن تمام احکام زیر نظر حقوق دانان و فقها و مطابقت دادن آنها با شرع و قانون اساسی را بسیار رفیع دانست و گفت: شورای نگهبان اسلامی بودن نظام را تضمین می کند.

حجت الاسلام و المسلمین سید مصطفی موسوی اصفهانی اضافه کرد: دیگر وظیفه شورای نگهبان، بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی است تا نمایندگان دارای شرایط و در تراز نظام اسلامی راهی مجلس شود بر این اساس به علت ایستادگی شورای نگهبان در برابر بسیاری از مسائل غیراسلامی سبب حمله و تهاجم به این نهاد شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه انقلاب اسلامی به دست روحانیت پیروز و تداوم یافت به این حمله شده و دشمن درصدد ایجاد شکاف و جداکردن مردم از علما است.

امام جمعه خلخال هم گفت: شورای نگهبان قانون اساسی از ارکان مهم نظام اسلامی ایران است و مهمترین برکت آن نطارت بر وضع قوانین منطبق بر شرع در مجلس است.

حجت‌الاسلام کریم اسدی افزود: شورای نگهبان حافظ احکام مقدس اسلام و قانون اساسی است و در هیچ شرایطی نباید تضعیف شده و یا مورد بی مهری واقع شود.

امام جمعه موقت بهاباد هم با اشاره به اینکه شورای نگهبان جایگاهی راهبردی در نظام اسلامی دارد و به‌همین جهت یکی از نهادهایی است که بیشترین هجمه‌های دشمن را به‌ خود اختصاص داده است گفت: شورای نگهبان، مایه اطمینان نظام است.

حجت الاسلام محمد علی اخوان بهابادی اظهار داشت: این نهاد با تمام توان مقابل استکبار و دشمنان نظام ایستادگی کرده و خار چشم دشمنان است.

وی عنوان کرد: شورای نگهبان یکی از پایه های اصولی و اساسی نظام است که توانسته درطول ۴۲ سال عمر پربرکت انقلاب به خوبی از دستاوردهای نظام و انقلاب پاسداری و حفاظت کند.

حجت الاسلام مرتضی بیگدلی امام جمعه موقت دزفول نیز گفت: شورای نگهبان یکی از دستاوردهای نظام است که کلیت و جایگاه آن باید محترم شمرده شود، فراهم کردن و تمهیدات انتخابات که با نظارت شورای نگهبان انجام می شود از جمله زحمات این شوراست که قابل تقدیر است.

نماینده ولی فقیه در مازندران و امام جمعه ساری از شورای نگهبان به عنوان یک نهاد خادم گمنام واقعی نام برد و گفت : این نهاد اجازه وارد شدن افرادی را که صلاحیت نداشته باشند به بدنه مدیریت نظام نمی دهد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی افزود : نهاد شورای نگهبان نهاد خدمتگزار و مورد حمایت ولی فقیه است ، البته این که عیب و نقصی هم ممکن است داشته باشد ولی به طور یقین اشتباهات آنان به مراتب کم و دلسوزی و دقت آنان بیشتر است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی و برگزاری انتخابات شورای نگهبان در انجام وظایف خود با صلابت و استقامت عمل کرده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید احمدرضا شاهرخی افزود: این شورا وظایف متعددی دارد و در نظام جمهوری اسلامی اسلام و جمهوریت و مردم در راس قرار دارند و نهادی که قوانین منطبق بر اسلام را تشخیص می دهد کاری شورای نگهبان است.

وی اظهار داشت: شورای نگهبان در وظایف خود با صلابت و استقامت عمل کرده است و باید از این نهاد محترم تقدیر و تشکر کرد.

خطیب جمعه آستارا نیز در سخنانی اظهار داشت: شورای نگهبان نهادی قانونی و انقلابی است و به همین علت همواره مورد آماج حملات دشمنان در فضای مجازی و رسانه های معاند قرار می گیرد.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا ابراز امیدواری کرد شورای نگهبان در دوره جدید خدمت، امور خود را همچنان بدون توجه به حواشی پیگیری کند و در انتخابات، به افراد فاقد صلاحیت اجازه ورود ندهد.

امام جمعه موقت شهرکرد نیز با قدردانی از فعالیت شورای نگهبان گفت: این شورا به عنوان ناظر امین و چشم و گوش نظام اسلامی ایران است.

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی افزود: شورای نگهبان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نهادهای قانونی در جمهوری اسلامی ایران است و علاوه بر نظارت بر قوانین مجلس، وظایف دیگری از جمله نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی را نیز بر عهده دارد.

وی یادآورشد: در این شورا مجتهدان جامع الشرایط فعالیت دارند تا به قوانینی که در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود نظارت داشته باشند و این قوانین با اسلام و قرآن همخوانی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد