کد خبر: ۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳- 17 July 2021
ویژه‌نامه "سخنگوی صادق و امین"-۱۱

یادداشت اختصاصی سردبیر خبرگزاری تسنیم| ۶ ویژگی دکتر عباسعلی کدخدایی در شورای نگهبان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان عبدالله عبداللهی روزنامه نگار و سردبیر خبرگزاری تسنیم طی یادداشتی از زحمات سخنگوی شورای نگهبان تجلیل و برخی ویژگی‌های سخنگوی سابق شورای نگهبان را توصیف کرد.

متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

ما رسانه‌ای‌ها غالباً و به صورت طبیعی بیشتر در مقام نقدیم و قاعدتاً آقای کدخدایی و برخی اقدامات در شورای نگهبان نیز از این بررسی‌ها مصون نبوده، امّا آقای کدخدایی سخنگوی پیشین شورای نگهبان دارای وجوه امتیاز و مشخصات قابل احترامی در مقام سخنگویی شورای نگهبان بود که ذکر آنها خالی از لطف نیست.

تسلّط بسیار خوب آقای کدخدایی به مباحث قانونی و حقوقی از مواردی است که دیدم حتی برخی فعالان رسانه‌ای و سیاسی از جناح اصلاح‌طلب که عموماً در مقام منتقد همیشگی شورای نگهبان هستند نیز به آن تاکید کرده‌اند؛ این ویژگی مهم علمی یکی از امتیازات آقای کدخدایی در سخنگویی شورای نگهبان بود که می‌توانست به او در انجام وظایف سخنگویی و ارتباط ایشان با افکار عمومی بسیار کمک کند.

مشورت‌پذیری از دیگر خصوصیاتی است که به میزان آشنایی‌ام با آقای کدخدایی از ایشان سراغ دارم. آقای کدخدایی می‌دانست که اگرچه تصمیمات و اقدامات شورای نگهبان از جنس فقهی و حقوقی است،‌ امّا این تصمیمات یک بعد اجتماعی پیچیده هم دارد و در دیالکتیک و دادوستد شورای نگهبان با امر اجتماعی تلاش می‌کرد به قدر وسع از دیگران نظرخواهی و نظرات مناسب را تا حدی که امکان آن وجود داشت در امورات شورا تاثیر دهد.

امانت‌داری ویژگی دیگر آقای کدخدایی در مقام سخنگویی شورای نگهبان است. ایشان در سالهایی که عهده‌دار این مسئولیت بود، اگرچه به صورت طبیعی ممکن است با برخی تصمیمات و یا نظرات در این شورا نیز موافق نبوده باشد، اما چارچوب‌ها و ماموریت‌های این جایگاه اقتضا می‌کرد که استدلالهای نهفته در تصمیمات جمع را بی‌کم و کاست به رسانه‌ها و جامعه منتقل کند. به نحوی که اگر خود آقای کدخدایی نسبت به یک تصمیم نظر مثبت نداده، تقریباً کسی نمی‌توانست از لابلای گفته‌ها و احتجاج‌های او این مسئله را تشخیص دهد. حال آنکه شاید اگر رویه‌ی تنزه‌طلبی در پیش گرفته می‌شد، ایشان می‌توانست با قراردادن کدهایی در سخنانش، همزمان هم در مقام سخنگویی شورا و نیز در مقام دفاع از نظر خودش برآید. در واقع او تلاش کرد واقعاً سخنگوی شورا باشد و نه سخنگوی فرد خودش.

جوانگرایی، تربیت نیرو و توجه به امر تحقیق و پژوهش از خصوصیات دیگر آقای کدخدایی است. ایشان در سالهای مسئولیتش پژوهشکده شورای نگهبان را تاسیس و تقویت کرد که جزو اندیشکده‌ها و پژوهشگاه‌های واقعی و جدی کشور است و ثمرات خوبی نیز ارائه کرده است.

آقای کدخدایی همچنین از سالها پیش نشان داد که عزم خوبی در امر جوانگرایی و تربیت نیرو دارد؛ به نوعی که چهره‌های جدید و باهوش و کاربلدی در کنار او و به واسطه‌ی حمایت او رشد یافته و در مجموعه‌ی شورای نگهبان، در امور مربوط به پژوهش و رسانه، مشغول شده‌اند که در آینده احتمالاً بیشتر از آنان خواهیم شنید.

چهره‌هایی که برخی از آنها در همین گفتگوهای آزاد ایام انتخابات در برخی پلتفرمهای فضای مجازی به واسطه‌ی تسلط بالایشان و همچنین رعایت آداب گفتگو و استدلال و احتجاج، برخی اهالی رسانه‌ای اپوزیسیون را هم بعضاً متحیّر کردند.

به هرحال کارنامه آقای کدخدایی نیز همچون هر مسئول دیگری در این سطح به صورت طبیعی دارای نقاط قوت و همچنین نقاط ضعف است و هر فردی از جمله حقیر نیز می‌تواند به کارنامه‌ی ایشان نقدهایی نیز داشته باشد؛ امّا سرجمع عملکرد و شخصیت آقای کدخدایی به نوعی است که به نظر می‌رسد حتماً باید با تقدیر و احترام از آن یاد کرد و به ایشان خدا قوت گفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

عملیات وعده صادق منطبق بر ضوابط حقوق بین‌الملل بود

اقدام نظامی ایران علیه رژیم صهیونیستی یک دفاع کاملا مشروع بود

آتشفشان قهر ملت‌ها و محور مقاومت صهیونیست‌ها را در شعله‌های آتش خواهد سوزاند / آفرین بر سپاه قهرمان ما

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

ایران خویشتنداری لازم را در برابر جنایت رژیم صهیونیستی داشته است

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر چهره واقعی خود را به جهانیان نشان داد

رژیم صهیونیستی تا زمانی که پاسخ محکمی دریافت نکند، دست از جنایت‌ برنمی‌دارد