کد خبر: ۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶- 16 July 2021
ویژه‌نامه "سخنگوی صادق و امین"-۹

آقای سخنگو

یک فعال سیاسی با اشاره به عملکرد 13 ساله سخنگوی سابق شورای نگهبان نوشت: ماحصل حضور 13 ساله دکتر کدخدایی در یکی از سخت‌ترین مناصب جمهوری اسلامی، کارنامه ای سرشار از تحولات، نوآوری ها و موفقیت‌هاست.

آقای سخنگو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان به نقل از خبرگزاری فارس، سیدمهدی جوادی فعال سیاسی و رسانه ای در یادداشتی با عنوان «آقای سخنگو» به بررسی عملکرد 13 ساله عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان در جایگاه سخنگویی این شورا پرداخت.

در این یادداشت آمده است؛

«اگر از من بپرسید یکی از سخت ترین مناصب در کشور کجاست؟ خواهم گفت سخنگوی شورای نگهبان، سختی این جایگاه بخشی مربوط است به ماهیت عملکردی و وظایف شورا، در هر صورت رد یا تائید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی مجلس، احراز یا عدم احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری و تصویب یا عدم تصویب قوانین مجلس، همواره با طیف های موافق و مخالفی مواجه است که منتظرند جواب سوالات و نقدها را از زبان سخنگو بشنوند.

بخشی دیگر مرتبط با ساختار متکثر شوراست؛ در واقع تصمیمات شورای نگهبان برآمده از اجماع آراء 12 فرد با ادراکات مختلف و رویکردهای متفاوت است و گاهی رای خود سخنگو با تصمیمی که اعلام می کند همراه و هم‌عقیده نبوده است.

یکی دیگر از سختی های سخنگویی شورای نگهبان بازمی‌گردد به اتمسفر شورا؛ بسیاری از تصمیمات حاشیه‌ساز شورا که مرتبط با وظایف انتخاباتی است جنبه های عمومی ندارد و ناظر به حفظ آبرو و حیثیت افراد، واجد شرایط اعلامی نیست؛ مثل علل رد یا تائید صلاحیت افراد.

فضای غالب فقهی و حقوقی در شورا هم به صعب بودن کار رسانه ای در این نهاد افزوده است، ادبیات فقهی و حقوقی ادبیاتی ثقیل است که رسانه ای سازی و عامه فهم کردن آن نیاز به ساده‌سازی دارد، مجموع این شرایط باعث می شود تا کار در جایگاه سخنگویی شورای نگهبان کاری سخت باشد.

دیروز دکتر کدخدایی بعد از 13 سال سخنگویی شورا این جایگاه را به دکتر طحان نظیف واگذار کرد و این فرصت زمان مناسبی برای بررسی کارنامه عملکردی اوست. به زعم بسیاری از اهالی رسانه و چهره های سیاسی راست و چپ، کارنامه دکتر کدخدایی در مقام سخنگویی شورای نگهبان قابل دفاع و ممتاز بوده است.

ویژگی های شخصیتی دکتر کدخدایی که توام با متانت، حوصله و سعه صدر بود در کنار دانش وسیع او از حقوق عمومی و تسلط به جریان‌شناسی سیاسی کشور موجب شده بود تا در این 13 سال ارتباط وسیعی با اهالی رسانه، فرهنگ، هنرمندان و سیاسیون داشته باشد، دکتر کدخدایی در این مدت 13 ساله منشاء چندین اقدام شاخص و تحول در فضای اطلاع‌رسانی شورای نگهبان شد، او در دهه 80 توانست با نزدیک شدن به فضای رسانه ای و توسعه روابط با رسانه ها موجب شود تا شورای نگهبان از یک نهاد مبهم و غیرپاسخگو به نهادی در دسترس و پاسخگو بدل شود.

در دسترس بودن سخنگو برای خبرنگاران یکی از ویژگی های بارز دکتر کدخدایی در این سال ها بود. از دیگر اقدامات مهم دکتر کدخدایی تحول ساختاری و نهادی در پاسخگویی و ارتباط با رسانه های شورا بود. راه اندازی و تقویت سامانه هایی مثل سامانه ارتباط مردمی شورا، سامانه مردم‌ناظر، بازطراحی تشکیلات روابط عمومی و بکارگیری نیروهای رسانه ای جوان و کارآمد از جمله این موارد است.

توجه به بازسازی جایگاه شورای نگهبان در افکار عمومی با بهره گیری از شیوه های نوین رسانه ای از دیگر مقولاتی بود که بواسطه حضور ایشان در مقام سخنگویی شورا مورد توجه قرار گرفت. استفاده از بسترهای نوین اطلاع رسانی، قالب های هنری نظیر مستندسازی و توسعه حضور شورا بر بسترهای فضای مجازی از کارهای مهم سخنگو بود که در بستر ساختار سنتی شورا به نوعی ساختارشکنی به حساب می آمد، شاید یکی از بارزترین جلوه های همین مهم، حمایت و هدایت دکتر کدخدایی برای حضور حقوقدانان جوان پژوهشکده شورای نگهبان در فضای کلاب‌هاوس در ایام انتخابات بود که با استقبال زیادی مواجه شد،

حضور در رسانه های بین المللی از دیگر کارهایی بود که در سال های سخنگویی دکتر کدخدایی مورد توجه قرارگرفت، باتوجه به اینکه شورای نگهبان همواره آماج نقدها و حملات بود این حضور به ترمیم ذهنیت مخاطب خارج از کشور نسبت به کلیت فرآیندهای انتخاباتی و جموریت در نظام اسلامی کمک شایانی کرد.

یکی دیگر از ابتکارات دکتر کدخدایی در شورا، جلسات غیر رسمی با اصحاب رسانه و چهره های فرهنگی و هنری و فعالان فضای مجازی بر سر مصوبات و یا اقدامات خاص شورا نظیر بررسی صلاحیت ها در نزدیکی انتخابات ها بود؛ این نشست ها با هدفی دوسویه برگزار می شد، از سویی درصدد شنیدن نقدها در فضایی صمیمی بودند و از سوی دیگر تشریح جزییات اقدامات شورا، جلساتی که کمک می کرد تا شورا بتواند هم شنونده انتقادات باشد و هم در طراحی پیوست های رسانه ای برای اقدامات خود بکوشد،

دکترکدخدایی وسیع‌المشرب بود و جلسات متعددی را با گروه های سیاسی، چهره های فرهنگی و اصحاب رسانه از نگرش ها و گرایشات مختلف داشت و پر بیراه نیست اگر بگوییم یک تنه به اندازه یک سازمان حلقه واسط و مجرای ارتباطی شورای نگهبان با سیاسیون و آحاد اهالی فرهنگ و رسانه بود همین روحیه و منش موجب شده بود تا بتواند سرمایه اجتماعی را که هر از چندگاهی ناشی از مقتضای تصمیات شورا از دست می رفت را احیا کند.

در سال های اخیر دکتر کدخدایی نقش به سزایی در بازتعریف جایگاه شورای نگهبان داشت؛ بگونه ای که بسیاری او را "برند" شورای نگهبان می دانند.

او برای نزدیکی شورای نگهبان به مردم 13 سال به وقفه تلاش کرد و حال نیز درصدد است به تقویت نهاد مهمی دیگری همت گمارد که سال پیش پایه‌ریزی آن را خود انجام داده است. پژوهشکده شورای نگهبان که هم پشتوانه علمی بسیاری از مصوبات شوراست و هم نهادی برای نیروسازی و پرورش جوانان متخصصی که ثمره آن را همین امروز هم می توان دید. بخشی از جوانان حقوقدانی که محصول سال ها کادرسازی دکتر کدخدایی در پژوهشکده بوده اند و امروز در بسیاری از نهادهای حقوقی از شورای نگهبان تا مجلس، قوه قضائیه، دولت و دانشگاه ها مشغول به خدمت شده اند.

ماحصل حضور 13 ساله دکتر کدخدایی در یکی از سخت‌ترین مناصب جمهوری اسلامی، کارنامه ای سرشار از تحولات، نوآوری ها و موفقیت‌هاست، امید دارم روزی دکتر کدخدایی دست به قلم شود و خاطرات این سال ها را بدون روتوش مکتوب کند. مطمئنم یکی از خواندنی‌ترین کتاب های خاطرات چهره های سیاسی خواهد شد».

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است