کد خبر: ۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲- 15 July 2021
ویژه‌نامه "نبض نظام"-۶

آیت‌الله رجبی: عصبانیت دشمن از شورای نگهبان به خاطر پاسداری این نهاد از اسلامیت و جمهوریت نظام است

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: دشمنان از شورای نگهبان به دلیل پاسداری و حراست این نهاد کلیدی از اسلامیت و جمهوریت نظام، عصبانی هستند.

آیت‌الله رجبی رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان درخصوص اهمیت و نقش شورای نگهبان در جایگاه تقنینی و حکمرانی کشور، عنوان کرد: شورای نگهبان در واقع تضمین کننده اسلامیت و هم مقررات نظام است و هم اینکه از نفوذ عناصر فاقد صلاحیت در ارکان نظام جلوگیری میکند و به تعبیر دیگر زمینه ورود افراد فاقد صلاحیت در پست های مختلف را مسدود می‌کند.

وی ادامه داد: بنابراین شورای نگهبان تضمین کننده افرادی است که در مقام حکمرانی قرار می‌گیرند هم نسبت به قوانین و مقرراتی که نظام میخواهد با ان اداره شود یعنی جنبه اسلامیت و هم صلاحیت‌های لازم.

رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: از یک طرف در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان که در هر کدام از اینها افرادی برای پست‌های کلیدی تعیین می شوند و برای انجام وظایف مقرر در قانون اساسی به سمت هایی گمارده می شوند و شورای نگهبان با بررسی سوابق و مدارکی که وجود دارد صلاحیت آنها را شناسایی می‌کند و آنهایی که دارای صلاحیت هستند را معرفی میکند تا از نفوذ افراد فاقد صلاحیت یا احیانا نفوذی های بیگانگان در نظام جلوگیری شود.

آیت‌الله رجبی، اظهار کرد: از سوی دیگر قوانین مجلس شورای اسلامی که تصویب می‌شود و بنا است نظام ما بر اساس آن اداره شود آنجا هم شورای نگهبان ورود کرده و به لحاظ سازگاری با دین مبین اسلام و سازگاری با قانون اساسی نقش ایفا می‌کند کما اینکه در بودجه کشور هم به لحاظ همین جنبه ها و رعایت موازین قانون اساسی نقش آفرینی دارد.

وی در خصوص اینکه در نبود شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی چه اتفاقی برای نظام تقنینی و انتخاباتی کشور حاصل می‌شد، عنوان کرد: طبیعی است که اگر در بعد تعیین حکمرانان و پست‌ها، شورای نگهبان وجود نداشت، طبیعاً ممکن بود افراد فاقد صلاحیت پست‌هایی را اشغال کنند و از این طریق به نظام اسلامی ضربه وارد شود و هم اینکه ممکن بود به لحاظ توان مدیریتی، افراد فاقد صلاحیت در پست های مختلف، کشور را دچار بحران کنند و هم اینکه چون به لحاظ اعتقادی این افراد، اعتقاد راسخ به نظام جمهوری اسلامی ندارند، از ناحیه این افراد به کشور ضربه وارد میشد و دشمنان افرادی را در این مناصب نفوذ می دادند و از این طریق هم به نفع دشمنان کشور در مقام حکمرانی عمل می شد. بنابراین در این صورت نظام اسلامی ما آسیب بسیار جدی می‌دید و هیچ ضمانتی برای بقا، بالندگی و کارآمدی نظام وجود نداشت.

آ‌یت‌الله رجبی افزود: در بعد قوانین هم اگر شورای نگهبان نبود و قوانین از نظر اسلامیت و سازگاری با قانون اساسی بررسی نشود؛ به مرور زمان چه بسا قوانینی که بر خلاف موازین اسلام و برخلاف قوانین اساسی تصویب می‌شد و حاکمیت دو گانه ای شکل می‌گرفت و اسلامیت نظام که به مردم به آن رای داده‌اند، به مخاطره می افتاد.

وی در خصوص دفاع امامین انقلاب از ساختار و سازوکار شورای نگهبان، گفت: امامین انقلاب در راستای اجرای دقیق قانون اساسی و همچنین وظایف خود که رصد مخاطرات و مسائل کلان نظام برای جلوگیری از رخداد آن است، شورای نگهبان را به دلیل جایگاه ویژه اش کمک و یار خود در صیانت از نظام و جلوگیری از آسیب های کلان به نظام جمهوری اسلامی ضروری قلمداد کردند. علاوه بر این بر اساس موازین دینی ما و فرهنگ غنی اسلام که مردم کشور هم 98 درصد به آن رای داده اند، وجود شورای نگهبان برای اسلامیت نظام واجب و ضروری است.

آ‌یت‌الله رجبی با بیان اینکه امامین انقلاب هم بر اساس موازین دینی، هم بر اساس قانون اساسی و هم بر اساس رسالتی که بر دوششان هست از حیث جلوگیری از آسیب به نظام، از شورای نگهبان، این نهاد مقدس حمایت و پشتیبانی کنند، گفت: در واقع امامین انقلاب بخشی از وظیفه دینی، ملی و انقلابی خودشان و وظیفه ای که قانون اساسی به دوششان گذاشته است را در شورای نگهبان و پشتیبانی از آن عملی کرده‌اند.

وی در خصوص علت هجمه گسترده ضدانقلاب و برخی عناصر داخلی به شورای نگهبان در مقاطع مختلف، عنوان کرد: دشمنان از شورای نگهبان به دلیل اینکه از تامین مطامع آنها در نظام اسلامی جلوگیری می‌کند و مانع از ورود عناصر مزدور آنها در موقعیت‌های حساس کشور می شود و همچنین از اینکه فرهنک مبتذل غربی از طریق قوانین و مقررات در جامعه پیاده شود، جلوگیری می‌کند؛ ناخشنودند.

آیت الله رجبی تصریح کرد: دشمنان نظام همواره در مقاطع مختلف علیه شورای نگهبان به میدان آمدند و علیه این نهاد تهاجم کرده اند به این دلیل که شورا در مقابل توطئه ها و طرح های استکباری و سوء استفاده انها می ایستد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند

گزارش تصویری بازدید آیت‌الله مدرسی یزدی از پژوهشکده شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر نسبت به مصوبات، حتما به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند/ ماجرای طبس یکی از بزرگترین شکست‌های آمریکاست و باید به جهانیان معرفی شود

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت دکتر داودی

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت