کد خبر: ۷۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰- 14 July 2021
ویژه‌نامه "نبض نظام"-۴

یادداشت اختصاصی حمیدرضا مقدم‌فر| شورای نگهبان؛ قله استراتژیک نظام

حمید رضا مقدم فر استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائیل سیاسی طی یادداشتی در تبیین جایگاه شورای نگهبان، این نهاد را قله استراتژیک نظام دانست.

یادداشت اختصاصی حمیدرضا مقدم‌فر| شورای نگهبان؛ قله استراتژیک نظام

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، حمید رضا مقدم فر استاد دانشگاه و مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران در یادداشتی به مناسبت 26 تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان، به تبیین جایگاه این نهاد پرداخت. متن کامل این یادداشت به شرح ذیل است:

بسمه‌تعالی

نظام جمهوری اسلامی متکی به دو رکن «جمهوریت» و «اسلامیت» است که هویت واقعی او را نشان می‌دهد. به طوری که مخدوش شدن هر یک از این دو رکن به مخدوش شدن اصل نظام خواهد انجامید.

بنابراین مراقبت از این هر دو به عنوان یک واقعیت واحد که هر یک مقوم آن دیگری و مؤید آن است اصلی اساس در حفظ و ماندگاری انقلاب اسلامی است.

در قانون اساسی این وظیفه مهم برعهده شورای نگهبان گذاشته شده است و شورای نگهبان برخلاف تصور مشهور اگر چه حافظ«اسلامیت» نظام از طریق انطباق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قوانین اسلام و شرع مقدس است اما به دلیل آن که وظیفه انطباق این مصوبات با قانون اساسی که میثاق ملی و آیینه خواست واراده ملت ایران است را نیز بر عهده دارد، باید این شورا را حافظ «جمهوریت» نظام نیز محسوب کرد.

این وظیفه مهم، شورای نگهبان را در بین ارکان نظام دارای جایگاهی ویژه و ممتاز کرده است که به تعبیری باید آن را «قله استراتژیک نظام» دانست.

علت هجمه‌های دشمنان قسم خورده انقلاب، امام(ره) و شهدا به این نهاد مقدس در طول حیات جمهوری اسلامی را باید با این دید تحلیل و تفسیرکرد. دشمنان قله استراتژیک نظام را برای مقابله با پیشروندگی انقلاب اسلامی هدف گرفته‌اند و به خوبی تشخیص داده‌اند با اعتبار زدایی و هجمه‌ به این نهاد اصل نظام اسلامی و شاکله و ماهیت انقلاب اسلامی دچار خدشه و چالش جدی خواهد شد که امامین انقلاب اسلامی با دفاع همیشگی از این نهاد تلاش کرده‌اند این خطر را از انقلاب اسلامی دور سازند.

از سوی دیگر ترکیب اعضای این شورا نیز مؤید همسانی و همسازی دو عنصر«جمهوریت» و «اسلامیت» است.

6 فقیه عادل، اسلام شناس، پرهیزگار و آگاه به مقتضیات زمان و مکان از سوی رهبر معظم انقلاب که خود ایشان با واسطه مجلس خبرگان رهبری منتخب مردم هستند، انتخاب می‌شوند و 6 حقوقدان نیز با معرفی رئیس قوه قضاییه از سوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شوند. با این حال این شورا توسط برخی از بدخواهان نظام همواره به عنوان یک نهاد انتصابی با هدف القای شکاف بین این شورا و مردم معرفی می‌شود.

واقعیت آن است که عملکرد این شورا در طی بیش از چهل سال از عمر پربرکت انقلاب اسلامی نقش بی‌بدیلی در حفظ و تداوم انقلاب اسلامی داشته است بنابراین باید امروز شهادت دهیم باز بودن چشم این «ناظر امین» باعث شده است چشم طمع دشمنان از انقلاب اسلامی دور شود.

این نهاد مبارک مهم‌ترین مانع نفوذ عناصر نفوذی و مخرب به ارکان نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور است که اگر نبود صلابت، اقتدار و شجاعت این نهاد، نظام اسلامی ضربات هولناکی را از نفوذی‌ها محتمل می‌شد.

اگر چه عملکرد این نهاد مانند همه نهادها و دستگاه‌ها می‌تواند مورد نقد و انتقاد قرارگیرد اما عقلانیت انقلابی اقتضا می‌نماید هر نقد و حتی هر اعتراضی با رویکرد منصفانه و با هدف صیانت از اصل این نهاد صورت بپذیرد.
همان طور که امامین انقلاب اسلامی در برخی از موارد تذکرات یا انتقادهایی به این نهاد داشته اند اما در عین حال همواره ضامن حفظ شأن و اعتبار آن و مدافع تصمیم‌ها و مصوبات قانونی آنها بوده‌اند.

البته از اعضای محترم این شورا انتظار می‌رود که خود بیش از دیگران مراقب حفظ شأن و حرمت این نهاد باشند.

از آنجا که در اصل تدین، تقوا و خیرخواهی اعضای محترم شورای نگهبان هیچگونه تردیدی وجود ندارد این انتظار به جایی است که خود این اعضا با تحلیل نقدها و اعتراضات به علل آن بیندیشند و با اصلاح روندها و فرایندهای ساری و جاری در این نهاد، چه در تصویب مصوبات مجلس شورای اسلامی و چه درباره امر نظارت بر انتخابات بر شأن و اعتبار این نهاد بیش از پیش بیفزایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

"وعده صادق" اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود

"طرح استفساریه ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی" در شورای نگهبان تایید شد

جلسه هیئت تحریریه فصلنامه دانش حقوق عمومی برگزار شد

واکاوی اصل ۲۲ قانون اساسی در سلسله جلسات شرح مبسوط قانون اساسی

آموزش و پرورش با سرعت درحال تغییر نسل است

دکتر طحان نظیف سالروز تاسیس سپاه پاسداران را تبریک گفت

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره تایید طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

عملیات «وعده صادق» پاسخ به شرارت‌های رژیم صهیونیستی بود

آیت‌الله رضوانی؛ شاگرد مورد اعتماد امام (ره) و تبیین‌گر نظرات فقهی شورای نگهبان/ فقیهی که نقش موثری در بررسی مصوبات مجلس داشت

پربازدید ها

لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

قدردانی شورای نگهبان از نیروهای مسلح و جبهه مقاومت؛ عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار نظام بود و ملت‌ها را به نابودی هرچه زودتر رژیم صهیونیستی امیدوار کرد

بیانیه شورای نگهبان به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی

طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بیانیه شورای نگهبان به‌مناسبت فرارسیدن روز قدس؛ صهیونیست‌ها منتظر ضربات جبهه مقاومت و خروش مردم جهان باشند

دکتر طحان‌نظیف: حمله رژیم‌صهیونیستی نقض فاحش کنوانسیون روابط دیپلماتیک ۱۹۶۱ است

الگوی مردم سالاری دینی حرکت جهانی علیه نظام استکباری ایجاد کرد

قدردانی آیت‌الله جنتی از عملیات «وعده صادق»/ دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است

تجلیل آیت‌الله مدرسی‌یزدی از نیروهای مسلح و ابراز امیدواری برای نابودی رژیم صهیونیستی

دکتر طحان نظیف با اشاره راهپیمایی امسال روز قدس: ایستادن در کنار مردم فلسطین و مبارزه با رژیم اشغالگر قدس افتخار ملت ایران است