کد خبر: ۷۸۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸- 17 June 2021
دکتر کدخدایی در نشست خبری مطرح کرد:

تدابیر شورای نگهبان برای حفظ سلامت مردم در روز انتخابات/ احتمال دارد با نظر اعضاء فیلم اظهارات آقای مصلحی در جلسه شورا را منتشر کنیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: فیلم اظهارات آقای مصلحی در جلسه شورا را دیدیم و اصلا چنین حرف‌هایی زده نشده و احتمال دارد با نظر اعضای شورا آن بخش از اظهارات ایشان را منتشر کنیم.

تدابیر شورای نگهبان برای حفظ سلامت مردم در روز انتخابات/ احتمال دارد با نظر اعضاء فیلم اظهارات آقای مصلحی در جلسه شورا را منتشر کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، دکتر کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان طی سخنانی در نشست خبری پیش از ظهر امروز پنج شنبه (۲۷ خرداد ۱۴۰۰) که در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری درباره انتخابات (رویداد سرنوشت ساز) گفت: این تعبیر رهبر معظم انقلاب انتخابات ۱۴۰۰ را رقم می‌زند که ۲ انتخابات سراسری و ۲ انتخابات راجع به میان دوره‌ای مجلس یازدهم و میان دوره‌ای مجلس خبرگان را داریم.

وی درخصوص وظیفه شورای نگهبان در امر انتخابات اظهار داشت: آنچه وظیفه شورای نگهبان در بحث انتخابات بوده و هست، بحث پاسداری و صیانت از آرای مردم است که در ادوار مختلف انتخابات انجام داده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: علاوه بر سلامت انتخابات که همیشه ملاک و وظیفه شورای نگهبان بوده و هست، سلامت مردم را که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم بود، مد نظر داریم و تدابیر لازم نیز در این خصوص اندیشیده شده است.

دکتر کدخدایی افزود: با توجه به اهمیت سلامت مردم در انتخابات علاوه بر تدابیری همچون افزایش شعب اخذ رای، فاصله‌گذاری رای دهندگان، ضد عفونی محل اخذ رای، استفاده از فضای باز برای شعب، حذف اثر انگشت و ... که اعلام هم شده، یک نفر از سوی وزارت بهداشت به عنوان ناظر جهت رعایت نکات بهداشتی در هر شعبه حضور خواهد داشت.

وی به بحث تعرفه‌ها و تاکیدات مقام معظم رهبری اشاره و خاطرنشان کرد: در مراحل چاپ و توزیع تعرفه‌ها نظارت و تدابیر لازم را انجام داده‌ایم.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در این دور از انتخابات ۱۰ درصد تعرفه‌ها افزایش پیدا کرده و به صورت برخط با همه شعب در تماس هستیم تا مشکل کمبود تعرفه نداشته باشیم و در صورت کمبود تعرفه در هر شعبه‌ای به سرعت مشکل رفع شود.

دکتر کدخدایی یادآور شد: البته در راستای بحث سلامت مردم، چیزی در حدود ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور برای انتخابات فردا پیش‌بینی شده که این میزان، نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، ۷ درصد و نسبت به انتخابات مجلس یازدهم، ۲۲ درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه جهت جلوگیری از تخلفات احتمالی در انتخابات پیش رو آموزش ناظرین با وجود شیوع ویروس کرونا از طریق فضای مجازی صورت گرفته است، گفت: نماینده نامزدها هم در شعب اخذ رای و هم در شورای نگهبان برای نظارت حضور خواهند داشت.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: با کوچکترین تخلف برخورد می‌شود.

دکتر کدخدایی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره بحث بررسی صلاحیت‌ها و گرایشات افراد تایید صلاحیت شده گفت: در انتخابات ریاست‌جمهوری، از همه‌ گروه‌ها در رقابت‌ حضور دارند؛ چراکه نظر شورای نگهبان براساس قانون است و نه گرایشات سیاسی نامزدها، شورای نگهبان هرگز صلاحیت‌ها را برمنبای گرایشات سیاسی بررسی نکرده و نمی‌کند.

وی با بیان اینکه بررسی صلاحیت‌ها بر مبنای قانون انتخابات و قانون اساسی انجام می‌شود، اظهار داشت: رأی اکثریت اعضای شورای نگهبان، ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز داوطلبان است. ممکن است نواقصی در قانون انتخابات وجود داشته باشد که امیدوارم این اشکالات از سوی مجلس محترم شورای اسلامی بررسی و رفع شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سئوالی درباره روند بررسی صلاحیت‌ کاندیداها نیز گفت: نحوه اعلام نظر در شورای نگهبان بر اساس قانون است. در جلسات بررسی صلاحیت، مستنداتی نسبت به هر فردی مطرح و قرائت می‌شود و نهایتاً اعضا باید نظر خود را بدهند. اینکه هر یک از اعضای شورای نگهبان بر چه اساسی رأی مثبت یا منفی می‌دهد، این را ما نمی‌توانیم بیان کنیم؛ چراکه رای اعضا مخفی است و ممکن است به یک دلیل رأی منفی داده شود و عضو دیگر هم به یک دلیل دیگری رأی منفی دهد اما ملاک و میزان نهایی، رأی اعضای شورای نگهبان است.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص فعالیت هیئت‌های نظارت گفت: هیئت‌های نظارت، وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارند. آموزش‌های لازم برای ناظران انجام شده است. شورای نگهبان برای خارج از کشور هم هیئت نظارت مستقلی دارد که وظیفه نظارت بر انتخابات را خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادعاهای وزیر سابق اطاعات اظهار داشت: طبق قانون، مراجع مختلف باید گزارش‌های خود را برای ما ارسال کنند اما این گزارش‌ها صرفا کارشناسی است. گاهی اوقات گزارش‌ها دقیق نبوده و شورای نگهبان هم بر مبنای این موارد نظر نمی‌دهد.

وی افزود: روز گذشته فیلم جلسه بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی را به همراه برخی از اعضای شورای نگهبان بازبینی کردیم و آقای مصلحی چیزی را که گفته بود، در آن جلسه بیان نکرده بودند.

وی با بیان اینکه گزارشات ارجاعی به شورای نگهبان مهم است اما صحت و سقم آن از نظر ما بررسی می‌شود، اظهار داشت: البته خود آقای مصلحی هم مطالبی را که از وی نقل شده بود را تکذیب کرد. بنده هم با توجه به دیدن فیلم جلسه، آن را به صورت محکم رد می‌کنم و در صورت صلاحدید اعضای شورای نگهبان، به زودی فیلم این جلسه منتشر می‌شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، سازوکار نظارت به چه نحوی است؟ خاطرنشان کرد: طبیعتا همین مکانیزم نظارتی را در دور دوم هم خواهیم داشت. هیچ تفاوتی بین دور اول و دوم نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا به نامه رئیس جمهور پاسخ داده شده است یا خیر، گفت: بله، پاسخی تهیه شده است و به زودی ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه امیدوارم که فردا انتخابات خوبی رقم بخورد؛ چراکه رویداد سرنوشت‌سازی است که جمهوریت نظام را تثبیت می‌کند، یادآور شد: حق تعیین سرنوشت و استفاده از آن بحثی است که جمهوری اسلامی ایران در این چهل سال که از عمرش می‌گذرد، به جامعه ما عطا کرده است بنابراین باید از این حق استفاده کنیم. همان‌طور که در ادوار گذشته در انتخابات مختلف حضور مردم را شاهد بودیم، انشاءالله باز هم شاهد باشیم و فردا هم مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
captcha
آخرین اخبار

دکتر طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شد

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

صحت انتخابات مجلس خبرگان رهبری تایید شد/ اعلام صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۵۶ حوزه دیگر + اسامی

آیت‌الله جنتی: امیدواریم سال آینده با تلاش مسئولان و مجلس جدید شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

گزارش تصویری جلسه شورای نگهبان ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در شورای نگهبان تایید شد

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

۴۵ مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۲ در شورای نگهبان بررسی شد/ مانند همه دوره‌ها گزارش‌ها و شکایات داشتیم، اما انتخابات در سلامت کامل برگزار شد

گزارش تصویری آخرین نشست خبری دکتر طحان نظیف در سال ۱۴۰۲

پربازدید ها

دکتر طحان نظیف: قانون اساسی ظرفیت‌های فراوانی درباره مشارکت مردم پیش‌بینی کرده/ همه قوا در سال ۱۴۰۳ نسبت به بسترسازی برای جهش تولید با مشارکت مردم تلاش کنند

نظر شورای نگهبان درباره لایحه برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران

آغاز به کار سامانه «مردم ناظر»؛ تمام مردم می‌توانند بر انتخابات نظارت و گزارش تخلفات احتمالی ارسال کنند

دکتر طحان‌نظیف: مشکلی در برگزاری انتخابات وجود ندارد/ تمدید رای‌گیری تا سه ساعت اول با وزارت کشور است

اعلام صحت انتخابات در ۸۱ حوزه انتخابیه دیگر توسط سخنگوی شورای نگهبان/ تعداد حوزه‌های تاییدشده به ۱۳۳ رسید

لایحه کولبری تایید شد و مدت زمان سربازی کاهش یافت/ انتخابات الکترونیک در مرحله دوم برگزار می‌شود

تایید صحت انتخابات مجلس در ۵۲ حوزه انتخابیه از ۱۱ استان/ سخنگوی شورای نگهبان: وضعیت سایر حوزه‌ها در روز‌های آینده اعلام می‌شود

نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان شنبه برگزار می‌شود

نظر شورای نگهبان درباره طرح ساماندهی کارکنان دستگاههای موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس + جزئیات